«Sam Altman» از مدیرعاملی OpenAI کنار گذاشته شد

هیئت‌مدیره OpenAI در اقدامی ناگهانی، تصمیم به اخراج «سم آلتمن» از مدیرعاملی این شرکت گرفت و میرا موراتی مدیرعامل موقت می‌شود.

در اقدامی ناگهانی، OpenAI تصمیم به اخراج «سم آلتمن»، مدیرعامل این شرکت گرفت. در پی اخراج آلتمن، «گرگ بروکمن»، هم‌بنیان‌گذار و رئیس OpenAI، خبر جدایی‌اش از این کمپانی را اعلام کرد.

شرکت OpenAI در بیانیه‌ای اخراج سم آلتمن از سمت مدیرعاملی را اعلام کرد و گفت هیئت‌مدیره دیگر به توانایی او برای رهبری OpenAI اعتماد ندارد:

«خروج آقای آلتمن به‌دنبال یک فرایند مشورتی و بررسی توسط هیئت‌مدیره صورت می‌گیرد. در این فرایند به این نتیجه رسیده‌ایم که او در ارتباطات خود با هیئت‌مدیره همیشه صادق نبوده است و چنین موضوعی مانع از انجام مسئولیت‌هایش می‌شود. هیئت‌مدیره دیگر به توانایی او برای ادامه رهبری OpenAI اعتماد ندارد.»

«میرا موراتی»، مدیر ارشد فناوری OpenAI، به‌طور موقت مدیرعامل این شرکت می‌شود تا هیئت‌مدیره مدیرعامل جدید پیدا کند. به گفته منابع متعدد، کارمندان OpenAI پس از اعلام عمومی، متوجه جدایی سم آلتمن شدند.

سم آلتمن دیگر مدیرعامل OpenAI نیست

درحالی هیئت‌مدیره تصمیم به اخراج سم آلتمن گرفته است که چند روز پیش شاهد برگزاری اولین کنفرانس توسعه‌دهندگان OpenAI بودیم. همچنین آلتمن به‌دنبال جذب سرمایه برای ادامه کار OpenAI بود و می‌خواست با سرمایه‌گذاری مایکروسافت هوش مصنوعی جامع (AGI) بسازد؛ بنابراین اخراج آلتمن از سمت مدیرعاملی کمی عجیب به‌نظر می‌رسد.

آلتمن در شبکه اجتماعی X با انتشار پستی به جدایی‌اش از OpenAI واکنش نشان داده و گفته است که درباره برنامه‌های آینده‌اش حرف خواهد زد:

«عاشق زمانی بودم که در OpenAI سپری می‌کردم. برای من شخصاً متحول‌کننده بود و امیدوارم این حس کمی هم برای دنیا وجود داشته باشد. بیشتر از همه کار با افراد مستعد را دوست داشتم. بعداً درباره آینده صحبت خواهم کرد.»

چندین ساعت پس از انتشار خبر اخراج آلتمن، «گرگ بروکمن»، هم‌بنیان‌گذار و رئیس OpenAI، اعلام کرد که این شرکت را ترک می‌کند. گرگ بروکمن در یک پست در ایکس گفته که پس از اطلاع از خبر جدایی آلتمن، با ارسال یک پیام به تیم OpenAI، استعفای خود را اعلام کرده است.

خبر جدایی آلتمن و بروکمن یک اقدام ناگهانی محسوب می‌شود؛ مخصوصاً که آلتمن چهره OpenAI در سال‌های اخیر بود و شروع رقابت در دنیای هوش مصنوعی با معرفی ChatGPT توسط آلتمن کلید خورد. با وجود جدایی آلتمن، مایکروسافت، سرمایه‌‌گذار اصلی OpenAI، به ادامه همکاری با این شرکت خبر داده و گفته است که به میرا و تیمش متعهد باقی می‌ماند.

باید منتظر ماند و دید حرکت بعدی سم آلتمن چه خواهد بود. گزارش‌ها از گفت‌وگوی او با «جانی آیو»، طراح ارشد سابق اپل، خبر داده بودند که البته آلتمن چنین گزارش‌هایی را رد کرد. همچنین آلتمن بزرگ‌ترین سهام‌دار Humane محسوب می‌شود؛ شرکتی که چند وقت پیش از ابزار هوش مصنوعی Humane AI Pin رونمایی کرد و می‌خواهد آن را جایگزین گوشی‌های هوشمند کند.

منبع : دیجیاتو

مطالب مرتبط