۶ روش کارآمد به منظور کپی سریع فایل‌ها

پیشرفت‌های دنیای سخت‌افزار به ما اجازه داده است در مدت زمان کوتاهی فایل‌های حجیم را انتقال دهیم، با این وجود هنوز هم در برخی از موارد سرعت کپی کردن فایل‌ها به دلایل مختلف کم است. در این مقاله قصد داریم چند روش کاربردی برای افزایش سرعت فایل‌ها را به شما معرفی کنیم.

حل مشکل عدم کپی فایل های حجیم

پیش از پرداختن به روش‌های تسریع در کپی فایل‌ها اجازه دهید ابتدا به مشکلی اشاره کنیم که برخی از کاربران در کپی کردن فایل‌ها دارند. برخی از موارد در زمان کپی یا انتقال فایل‌های سنگین به یک حافظه فلش یا هارددیسک با مشکلاتی روبرو می‌شویم. به‌طور مثال قصد دارید یک فایل چند گیگابایتی را کپی کنید اما دستگاه مقصد پیغام خطایی مبنی بر عدم کپی فایل مشاهده می‌کنید، در حالی که رسانه موردنظر فضای کافی دارد. این مشکل به د دلیل اصلی رخ می‌دهد. اول آن‌که سیستم‌عامل ممکن است امکان کپی کردن فایل‌ها را غیر ممکن کرده باشد یا به عبارت دقیق‌تر یک حساب کاربری مجوز کپی فایل‌ها را نداشته باشند. این مشکل عمدتا روی سیستم‌عامل‌های تحت شبکه مشاهه می‌شود. اگر روی کامپیوتر شخصی با این مشکل روبرو هستید یکی از عوامل بروز این مشکل سیستم‌فایلی دستگاه مقصد است. اگر حافظه فلش یا هارددیسک اکسترنال از سیستم فایلی FAT32 استفاده می‌کنید و سعی کنید یک فایل چند گیگابایتی را کپی کنید به دلیل ساختاری که این سیستم‌ فایل دارد، ویندوز نمی‌تواند چنین کاری را انجام دهد. در این حالت باید فلش یا هارددیسک را به سیستم‌فایلی NTFS فرمت کنید تا امکان کپی کردن فایل‌های حجیم چند گیگابایت امکان‌پیر باشد. البته دقت کنید زمانی‌که سیستم‌فایلی یک رسانه را به NTFS تبدیل کنید، گوشی‌ها و تبلت‌های اندرویدی نمی‌توانند به محتوای روی این رسانه دسترسی داشته باشند.

۱. از میان‌برهای مربوطه استفاده کنید

میان‌برها روشی سریع برای کپی فایل‌ها هستند. میان‌برهای Ctrl+X اجازه می‌دهد یک فایل را از مکان موردنظر خود بردارید و به مکان موردنظر انتقال دهید. در این حالت فایل از مکان اصلی حذف و به مکان جدید انتقال پیدا می‌کند.

۲.  همزمان با کپی فایل، پوشه موردنظر را ایجاد کنید

همه ما با ترکیب Ctrl+C و سپس Ctrl+V برای کپی فایل‌‌ها آشنا هستیم. اگر زمانی که فایلی را با Ctrl+C کپی کرده‌اید، کلیدهای Ctrl+Alt+N را در مقصد فشار دهید، ویندوز پوشه جدیدی ایجاد می‌کند که می‌توانید فایل را در آن پوشه کپی کنید. همچنین اگر از ترکیب کلیدهای Alt همراه با کلیدهای مکان‌های بالا و پایین استفاده کنید قادر هستید به پوشه‌های جلویی یا عقب‌تر بروید.

۳. ترکیب ماوس و صفحه‌کلید

اگر کلید Shift صفحه‌کلید را نگه دارید و سپس کلید چپ ماوس را انتخاب کنید فایل‌هایی در محدوده دو انتخاب کپی می‌شوند. در این حالت نیازی نیست تک به تک روی فایل‌های کلیک کرده و آن‌ها را انتخاب کنید.

۴. از نرم‌افزار TeraCopy استفاده کنید

01_550

سه راهکاری که به آن اشاره کردیم، تکنیک‌های کاربردی ویندوز ۱۰ بودند. اگر قصد دارید سرعت کپی کردن فایل‌ها را به معنای واقعی کلمه افزایش دهید باید به سراغ نرم‌افزارهای کاربردی بروید. TeraCopy یکی از معروف‌ترین نرم‌افزارهای این حوزه است. این نرم‌افزار برای افزایش سرعت کپی فایل‌ها از الگوریتم‌های خاصی استفاده می‌کند. نرم‌افزار فوق با بررسی فایل مبدا و مقصد به شما اطمینان می‌دهد که فایل‌ها به درستی کپی شده‌اند و همچنین گزینه‌ای در اختیار شما قرار می‌دهد که پیش از کپی کردن فایل از شما سوالی مبنی بر تایید این‌کار بپرسد. از ویژگی‌های جالب این نرم‌افزار ادغام آن با File Explorer است که در این حالت مدیریت فرآیند کپی فایل‌ها از طریق فایل اکسپلورر را بر عهده می‌گیرد. در زمان کپی فایل‌ها نیز تاریخ و زمان و اطلاعات مربوط به فایل‌های کپی شده نیز نگه‌داری می‌شود. در زمان کپی کردن فایل‌ها اگر برخی از فایل‌ها دارای مشکل باشند فرآیند کپی کردن را متوقف نکرده و از فایل‌های مشکل‌دار عبور می‌کند تا در آینده بتوانید آن‌ها را با دقت بیشتری بررسی کنید. TeraCopy برای افرادی که به‌طور مداوم در حال کپی فایل‌ها هستند مناسب است.

۵. RoboCopy گزینه هوشمند دیگری در جهت تسریع کپی

02_665

اگر جزء آن گروه از کاربران هستید که از ابزار خط فرمان برای انجام کارهای خود استفاده می‌کنند، این محیط سیاه رنگ دوست‌داشتنی فرمان قدرتمندی به‌نام Robocopy سرنام short for Robust دارد. این برنامه به شما اجازه می‌دهد فایل‌های حجیم را به راحتی کپی کنید. افرادی که در محیط شبکه نیاز به انجام سریع این‌کار دارند نیز بهتر است از فرمان فوق استفاده کنند. شما می‌توانید فرمانم فوق را درون پنجره خط فرمان یا محیط پاورشل اجرا کنید. این برنامه همراه با سوییچ‌های مختلفی قابل استفاده است. اگر در نظر دارید یکسری کپی‌های یکسان را انجام دهید، بهتر است یک فایل دسته‌ای ایجاد کنید و هر زمان برای انجام عملیات کپی روی این فایل کلیک کنید. همچنین این امکان وجود دارد تا اسکریپتی را از طریق Task Scheduler اجرا کنید تا عملیات به شکل خودکار انجام شود.

۶. ارتقا درایوها سرعت کپی را بهبود می‌بخشد

اگر هنوز هم از هاردیسک‌های قدیمی استفاده می‌کنید که سرعت و عملکرد به مراتب کمتر از درایوهای حالت جامد دارند، پیشنهاد می‌کنیم هارددیسک خود را با یک حافظه حالت جامد جایگزین کنید. به‌کارگیر حافظه‌های حالت جامد نه تنها سرعت کپی فایل‌ها را افزایش می‌دهد، بلکه سرعت اجرای نرم‌افزارها را چند برابر بیشتر از هاردیسک‌ها می‌کند. همچنین اگر هنوز هم از حافظه‌های فلش USB 2.0 استفاده می‌کنید، زمان آن فرا رسیده است که به سراغ USB 3.0 بروید که سرعت خواندن و نوشتن روی آن چند برابر بیشتر از نسل قبل است. حافظه‌های فلش USB 3.0 با رنگ آبی مشخص می‌شوند.

منبع:شبکه-مگ

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *