۱۰ شغل برتر صنعت رایانش ابری در سال ۱۴۰۲

آینده از آن رایانش ابری است و در این مسئله جای هیچ‌گونه شکی وجود ندارد. زیرساخت‌های رایانش ابری به‌دلیل انعطاف‌پذیری بالایی که در اختیار توسعه‌دهندگان و شرکت‌ها قرار می‌دهند، مورد توجه قرار دارند. این زیرساخت‌ها، هر آن چیزی را که کاربران از یک سیستم کامپیوتری انتظار دارند، به‌شکل مجازی در اختیارشان قرار می‌دهند. در این حالت، تنها چیزی که کاربران به آن نیاز دارند، کامپیوتری است که توانایی اتصال به اینترنت را داشته باشد. در ادامه، شما از طریق ماوس و صفحه‌کلید از کامپیوتر مجازی که زیرساخت ابری در اختیارتان قرار می‌دهد، استفاده می‌کنید. نکته قابل تاملی که در این باره وجود دارد این است که شما دیگر نگران خرابی تجهیزات یا نگه‌داری از آن‌ها نخواهید بود، زیرا این وظیفه ارائه‌دهنده خدمات است که باید از تجهیزات نگه‌داری کند و به شما تضمین دهد در هر ساعت از شبانه‌روز به منابع مورد نیاز خود دسترسی خواهید داشت. با این‌حال، انتظار می‌رود در آینده نزدیک، رایانش ابری تاثیر شگرفی بر جنبه‌های مختلف زندگی شخصی و کاری ما داشته باشد. در نتیجه، شرکت‌ها برای نگه‌داری از زیرساخت‌ها، مدیریت دقیق ماشین‌های مجازی و غیره، به متخصصان ابری احتیاج خواهند داشت. به همین دلیل، به سراغ افرادی می‌روند که مهارت‌های کاربردی در این زمینه داشته باشند.

تقاضای رو‌به‌رشد برای جذب متخصصان آشنا به رایانش ابری

در چند سال گذشته، تقاضا برای جذب متخصصان ابر رشد چشم‌گیری داشته است، زیرا وابستگی شرکت‌ها به جذب کارمندان دورکار بیشتر شده است. این روند در سال‌های آتی نیز ادامه پیدا خواهد کرد و شرکت‌ها به دنبال جذب متخصصان با‌استعدادی خواهند رفت که مهارت‌های تخصصی مرتبط با رایانش ابری را داشته باشند.

رایانش ابری چیست؟

رایانش ابری، سیستمی از پایگاه‌های داده و نرم‌افزارهای کاربردی است که معمولا در مراکز داده و روی سرورها و استوریج‌ها میزبانی می‌شوند. این سامانه‌ها به کاربران و کسب‌وکارها این امکان را می‌دهند تا به‌جای داشتن سرورهای فیزیکی در یک رک شبکه، به اطلاعات دیجیتال از طریق اینترنت و زیرساخت‌های ابری از هر مکانی دسترسی داشته باشند. علاوه بر این، رایانش ابری به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا هزینه‌های فناوری اطلاعات را به میزان قابل توجهی کاهش دهند. از این‌رو، کسب‌وکارهای کوچک و استارت‌آپ‌هایی که ممکن است سرمایه لازم برای خرید تجهیزات زیرساختی مثل سرورها را نداشته باشند، به‌شکل ساده‌ای قادر به استفاده از این سرویس‌ها خواهند بود. با توجه به این‌که سرورهایی که زیرساخت رایانش ابری را شکل می‌دهند در یک مکان واحد قرار ندارند و هر یک به‌لحاظ جغرافیایی در شهرها، کشورها یا قاره‌های مختلف قرار دارند، شبکه‌ای پایدار و قابل اطمینان برای میزبانی اطلاعات در اختیار کاربران قرار می‌دهند. از این‌رو، اگر سروری در این شبکه توزیع‌شده با مشکل روبه‌رو شود، سرور دیگری بارهای کاری آن‌را برعهده می‌گیرد تا سرویس‌دهی مختل نشود. این همان دسترس‌پذیری بالایی است که همه شرکت‌ها و کاربران به آن نیاز دارند. با این توصیف مشاهده می‌کنید که تقریبا هر جنبه‌ای از زندگی مدرن ما با فناوری ابری عجین خواهد شد و به‌عنوان یک مصرف‌کننده یا یک متخصص فناوری اطلاعات، به‌شکل مستقیم یا غیر‌مستقیم از مزایای این زیرساخت مقیاس‌پذیر و گسترده استفاده خواهیم کرد. در سمت مصرف‌کننده، کاهش وابستگی به رسانه‌های فیزیکی، مثل دی‌وی‌دی، هارد‌دیسک‌های خارجی، نصب بازی‌های ویدئویی روی کامپیوترهای شخصی و غیره، باعث رونق گرفتن سرویس‌های پخش بر اساس تقاضا می‌شوند. برای تحقق چنین مسئله‌ای، به گزینه‌های ذخیره‌سازی راه دور نیاز داریم که بتوانند حجم زیادی از داده‌ها را میزبانی کرده و در کمترین زمان ممکن در اختیار کاربران قرار دهند. در زمینه فناوری اطلاعات، پیشرفت‌ها در حوزه‌های کلیدی مثل هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و اینترنت اشیاء، به شرکت‌ها اجازه داده تا چابک‌تر و انعطاف‌پذیرتر کارهای خود را انجام دهند، زیرا بخشی از سرویس‌های کاربردی که رایانش ابری در اختیار کاربران قرار می‌دهد توسط الگوریتم‌های هوشمند مدیریت می‌شوند.

علاوه بر این، رایانش ابری یک حوزه به‌سرعت در حال رشد فناوری اطلاعات است که به متخصصان ماهر نیاز دارد. در آوریل ۲۰۲۲، گارتنر گزارشی منتشر کرد و تخمین زد که در سال ۲۰۲۳ میلادی کاربران در سراسر جهان برای استفاده از خدمات ابری عمومی نزدیک به ۶۰۰ میلیارد دلار هزینه خواهند کرد. این میزان در مقایسه با ۴۱۰.۹ میلیارد دلار سال ۲۰۲۱ میلادی، رشد چشم‌گیری را نشان می‌دهد. همچنین، انتظار می‌رود IaaS بیشترین رشد را در میان پارادایم‌های مختلف این حوزه داشته باشد و رشد تقریبی ۳۰.۶ درصدی را در سال ۲۰۲۳ تجربه کند که دلیل اصلی آن انجام کارها به‌شیوه ترکیبی و از راه دور است که پس از همه‌گیری کووید ۱۹ در دستور کار شرکت‌ها و سازمان‌ها قرار گرفت. در فوریه ۲۰۲۲ میلادی، موسسه گراند ویو ریسرچ مطالعه‌ای درباره روندهای نوظهور در فضای محاسبات ابری منتشر کرد و تخمین زد تا سال ۲۰۳۰، چیزی در حدود ۱.۶ تریلیون دلار گردش مالی رایانش ابری خواهد بود. به‌طوری‌که بانک‌ها، خدمات مالی و بیمه، صنعت مخابرات، خرده‌فروشی‌ها و سرویس‌ها آنلاین پخش فیلم و بازی، نقش عمده‌ای در این زمینه خواهند داشت. چنین سیستم پیچیده و در حال گسترشی، به وجود استعدادهای برتر نیاز دارد که تجربه و دانش فنی در این زمینه داشته باشند.

الزامات شغلی رایانش ابری

صرف‌نظر از این‌که در چه حوزه‌ای از فناوری اطلاعات و شبکه مشغول به کار هستید، باید به این نکته دقت کنید که مجموعه مهارت‌های مورد نیاز برای مشاغل رایانش ابری در بیشتر موارد یکسان است، از این‌رو، پیشنهاد می‌کنیم به‌فکر یادگیری مهارت‌های زیر باشید:

زبان‌های برنامه‌نویسی: از زبان‌های مهمی که باید به‌فکر یادگیری آن‌ها باشید باید به جاوا، جاوا‌اسکریپت و پایتون اشاره کرد.
مدیریت پایگاه داده و اسکریپت‌نویسی: شرکت‌ها به دنبال جذب افراد آشنا به SQL ،NoSQL و لینوکس هستند. آشنایی به این فناوری‌ها مزیت رقابتی قابل توجهی در اختیارتان قرار می‌دهد.
هوش مصنوعی و یادگیری ماشین: این دو فناوری در زمینه پردازش و تجزیه‌و‌تحلیل الگوها، آماده‌سازی بینشی دقیق و مبتنی بر داده‌ها و تسهیل در روند تصمیم‌گیری سریع‌تر به کسب‌وکارها کمک می‌کنند. شرکت‌های فعال در زمینه ارائه خدمات ابری نیز برای ارزیابی دقیق عملکردهای مشتریان و سرویس‌هایی که در اختیار کاربران قرار می‌دهند از این فناوری‌ها استفاده می‌کنند.
آشنایی کافی با فناوری‌های زیرساختی رایانش ابری: پیشنهاد من این است که اگر تجربه‌ای در این زمینه ندارید، به‌شکل آزمایشی از سرویس‌های پایه شرکت‌هایی مثل مایکروسافت، گوگل، اوراکل و آمازون استفاده کنید و در ادامه برای شرکت‌های ایرانی رزومه ارسال کنید.
مانند هر تخصصی در فناوری اطلاعات، در این حوزه نیز باید ذهنی کنجکاو، تحلیل‌گر و راغب به یادگیری داشته باشید تا بتوانید در زمان کوتاهی دانش خود را با تغییرات روز دنیای فناوری اطلاعات به‌روز کنید. در این صورت است که امنیت شغلی خواهید داشت.

مشاغل برتر رایانش ابری

اکنون که اطلاعات کلی درباره چیستی و چرایی رایانش ابری به‌دست آوریم، وقت آن رسیده تا به معرفی مشاغل برتر این حوزه بپردازیم که سرمایه‌گذاری روی آن‌ها آینده شغلی‌تان را تضمین می‌کند.

۱. مدیر ابر (Cloud administrator)
این کارشناسان به‌منظور حصول اطمینان از عملکرد بدون وقفه زیرساخت‌های ابری جذب شرکت‌ها می‌شوند. آن‌ها خط‌مشی‌هایی را برای نحوه دسترسی کارمندان و کاربران به خدمات ابری ایجاد، اجرا و به‌روزرسانی می‌کنند. آماده‌سازی پروتکل‌ها و خط‌مشی‌های امنیتی، نظارت و اطمینان از آپ‌تایم بودن تجهیزات و به‌روز‌رسانی فناوری‌ها با هدف پاسخ‌گویی دقیق به نیازهای کاربران، از وظایف مهم این گروه از متخصصان هستند.

شرایط تحصیلی: برای احراز این موقعیت شغلی به مدرک کارشناسی در رشته‌های علوم کامپیوتر، سیستم‌های مدیریت اطلاعات، گرایش‌های مختلف فناوری اطلاعات یا رشته‌های مرتبط دارید. همچنین، به سه تا پنج سال تجربه در زمینه کار با سیستم‌ها یا مدیریت فناوری اطلاعات نیاز دارید تا بتوانید چنین شغلی را احراز کنید. متوسط حقوقی که یک مدیر ابر دریافت می‌کند در بازه ۶۵۵۳۹ تا ۸۱۴۵۵ دلار قرار دارد.

۲. مهندس پشتیبانی ابر (Cloud support engineer)
هنگامی که تصمیم می‌گیرید از فناوری استفاده کنید، باید بدانید که همواره مشکلاتی وجود دارند که اجتناب‌ناپذیر هستند. مهندسان پشتیبانی ابری، کارشناسانی هستند که مسئولیت عیب‌یابی زیرساخت‌ها به آن‌ها محول می‌شود. این مهندسان در بیشتر موارد با مشتریان B2B و شرکت‌ها در ارتباط هستند و مشکلات فنی آن‌ها را برطرف می‌کنند. علاوه بر ارائه کمک‌های فنی، مهندسان پشتیبانی ابر اغلب مسئول نوشتن کتاب‌چه‌های راهنمای کاربری و آموزشی، آموزش‌های کاربردی برای کارمندان شرکت، تهیه پرسش‌های متداول و راهنماهای فنی هستند. به همین دلیل، باید مهارت‌های ارتباطی عالی و تجربه قبلی در زمینه پشتیبانی فنی و اشکال‌زدایی داشته باشند. برای احراز این موقعیت شغلی به حداقل مدرک کارشناسی یا بالاتر در رشته‌های مهندسی کامپیوتر، علوم کامپیوتر یا سایر رشته‌های فناوری اطلاعات نیاز دارید. متوسط حقوقی که یک مهندس پشتیبانی ابر دریافت می‌کند در بازه ۷۲۰۰۰ تا ۱۱۵۰۰۰ دلار قرار دارد.

۳. تحلیل‌گر امنیت ابری (Cloud security analyst)
تحلیل‌گران امنیت ابر، مسئولیت تضمین یکپارچگی و امنیت اطلاعات در زیرساخت‌های رایانش ابری را برعهده دارند. وظیفه اصلی این گروه از متخصصان، ارزیابی تهدیدها و تقویت مکانیزم‌های دفاع در برابر حمله‌های هکری با هدف پیشگیری از بروز نقض‌های داده‌ای، ایمن‌سازی داده‌ها و حذف شکاف‌های امنیتی است که باعث می‌شوند هکرها حمله‌های موفقیت‌آمیزی را ترتیب دهند. برای احراز این موقعیت شغلی، به حداقل مدرک کارشناسی در حوزه امنیت سایبری، تجزیه‌وتحلیل سیستم‌ها، علوم کامپیوتر یا فناوری اطلاعات و تجربه در زمینه تجزیه‌و‌تحلیل امنیت اطلاعات دارید. متوسط حقوق دریافتی تحلیل‌گران امنیت ابر در بازه ۷۳۰۰۰ تا ۱۱۷۰۰۰ دلار قرار دارد.

۴. مهندس شبکه ابری (Cloud network engineer)
این گروه از متخصصان فناوری اطلاعات، به ارائه‌دهندگان خدمات ابری در زمینه مدیریت شبکه‌های پیاده‌سازی‌شده در مراکز داده و نگه‌داری از شبکه‌ها کمک می‌کنند. وظایف مهندسان شبکه ابری ممکن است با معماران و مهندسان ابر هم‌پوشانی داشته باشد، زیرا گاهی‌اوقات از آن‌ها خواسته می‌شود تا الزامات جدید حاکم بر دنیای رایانش ابری را شناسایی کنند، نیازهای تجاری را ارزیابی کنند و برای پلتفرم‌های مبتنی بر ابر توصیه‌هایی ارائه دهند. برای احراز این موقعیت شغلی، به مدرک کارشناسی یا بالاتر در رشته‌های مهندسی نرم‌افزار یا علوم کامپیوتر، ترجیحا با گرایش تمرکز بر زیرساخت سرور، مدیریت شبکه یا امنیت نیاز دارید. متوسط حقوق دریافتی این گروه از متخصصان در بازه ۸۳۰۶۰ تا ۱۰۶۲۳۴ دلار در سال قرار دارد.

۵. مهندس نرم‌افزار ابر (Cloud software engineer)
مهندسان نرم‌افزار ابری با برنامه‌نویسان در ارتباط هستند تا ملزومات نرم‌افزاری مورد نیاز ارائه‌دهندگان خدمات ابری را در اختیارشان قرار دهند و همچنین، زیرساخت‌های ابری را به‌شکل دقیق با سرویس‌های جانبی مثل شبکه‌ها و پلتفرم‌های اجتماعی مرتبط کنند. به بیان دقیق‌تر، به شرکت‌ها کمک می‌کنند تا مدل‌های SaaS یا IaaS کارآمدی را پیاده‌سازی کنند. به‌طور معمول، این افراد مسئولیت ارتقاء، تعمیر و نگه‌داری از نرم‌افزارهایی را که شرکت توسعه داده برعهده دارند. لازم به توضیح است که مدیریت پایگاه‌های اطلاعاتی نیز برعهده این گروه از متخصصان قرار دارد. برای احراز این موقعیت شغلی به مدرک کارشناسی یا بالاتر در رشته‌های مهندسی نرم‌افزار، علوم کامپیوتر، سیستم‌های اطلاعاتی یا رشته‌های مرتبط به‌همراه تجربه کافی در زبان‌های برنامه‌نویسی مثل جاوا و پایتون نیاز دارید. متوسط حقوق دریافتی این گروه از متخصصان در بازه ۱۰۷۷۴۳ تا ۱۲۷۶۱۰ دلار قرار دارد.

۶. مهندس خودکارسازی ابری (Cloud automation engineer)
همان‌طور که جهان به‌طور فزاینده‌ای به سمت خودکارسازی می‌رود، مهندسان خودکارسازی ابری با هدف ساخت، پیاده‌سازی و حفظ این فناوری‌ها در شرکت‌های ابری جذب می‌شوند. خودکارسازی به سازمان‌ها کمک می‌کند تا بخش عمده‌ای از فرآیندهای کاری را هوشمند و خودکار کنند که صرفه‌جویی قابل ملاحظه‌ای در هزینه‌ها خواهد داشت. متاسفانه، این‌کار باعث می‌شود تا گروهی از تکنسین‌های فعال در حوزه‌های مختلف فناوری اطلاعات بیکار شوند. برای احراز این موقعیت شغلی، به مدرک کارشناسی در علوم کامپیوتر یا فناوری اطلاعات و تخصص بالا در زمینه هوش مصنوعی و یادگیری ماشین نیاز دارید. متوسط حقوق دریافتی این متخصصان در بازه ۱۰۰۰۰۰ تا ۱۵۳۰۰۰ دلار قرار دارد.

۷. مهندس ابر (Cloud engineer)
مهندسان ابر، مسئولیت بررسی جنبه‌های مدیریتی و استراتژیک زیرساخت‌های ابری شرکت‌ها را برعهده دارند. مهندسان اغلب در کنار معماران این کار را انجام می‌دهند تا اطمینان حاصل کنند که استراتژی‌های ابری به‌شکل دقیقی به‌مرحله اجرا درآمده است. علاوه بر این، مهندسان ابر در حوزه‌های اداری و مذاکره با مشتریان و فروشندگان برای اجاره سرویسی متناسب با نیازها به کسب‌وکارها کمک می‌کنند. برای احراز این موقعیت شغلی، به مدرک کارشناسی یا بالاتر در رشته‌های علوم کامپیوتر، سیستم‌های اطلاعاتی یا رشته‌های مرتبط به‌همراه تجربه در زمینه زبان‌های برنامه‌نویسی مثل جاوا و پایتون نیاز دارید. متوسط حقوق دریافتی این گروه از متخصصان در بازه۱۱۹۹۰۸ تا ۱۴۰۸۳۶ دلار قرار دارد.

۸. مشاور ابر (Cloud consultant)
مشاوران ابری، دانش گسترده‌ای در زمینه فناوری‌ها و روندهای روبه‌رشد بازار دارند و به شرکت‌هایی که به دنبال ابزارهای ابرمحور هستند، مشاوره‌های فنی ارائه می‌کنند. به‌طور معمول، این کارشناسان نیازهای یک شرکت را ارزیابی می‌کنند و نرم‌افزار و تجهیزاتی را پیشنهاد می‌کنند تا شرکت متناسب با نیازهای فنی و بودجه‌ای که دارد، آن‌ها را خریداری کند. علاوه بر این، مشاوران ممکن است در زمینه طراحی خط‌مشی‌های مهاجرتی و انتخاب پلتفرم‌های مناسب به شرکت‌هایی که قصد انتقال بارهای کاری به فضای ابری را دارند، کمک کنند. گاهی‌اوقات از مشاوران خواسته می‌شود در این زمینه مشاوره‌های فنی را ارائه کنند، از این‌رو، متخصصان باید دانش کلی و عمیق درباره پلتفرم‌های اصلی ابر داشته باشند. برای احراز این موقعیت شغلی، به مدرک کارشناسی در رشته علوم کامپیوتر یا فناوری اطلاعات نیاز دارید. با توجه به این‌که عنوان شغلی مشاور ابری در گروه مشاغل مدیریتی نیز قرار می‌گیرد، پیشنهاد می‌شود به‌فکر دریافت مدرک کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی (MBA) باشید تا شانس استخدام خود را بیشتر کنید. متوسط حقوق دریافتی این متخصصان در بازه ۱۰۱۰۰۰ تا ۱۷۴۰۰۰ دلار قرار دارد.

۹. دانشمند داده‌های ابری (Cloud data scientist)
دانشمندان داده در حال حاضر حجم عظیمی از داده‌ها را تجزیه‌و‌تحلیل می‌کنند. با گسترش سریع کلان‌داده‌ها و داده‌های تولیدشده توسط فناوری‌هایی مثل اینترنت اشیاء، تقاضا برای جذب این متخصصان رشد چشم‌گیری داشته است. دانشمندان داده‌های ابری، مسئولیت آماده‌سازی سامانه‌هایی برای نگه‌داری از داده‌ها و سازمان‌دهی حجم زیادی از داده‌ها را برعهده دارند. به‌طوری که محیط‌های زیرساخت ابری بدون مشکل قادر به فعالیت باشند. با توجه به این‌که روند مهاجرت از دنیای سنتی میزبانی به سمت ابر رشد چشم‌گیری داشته است، سازمان‌ها به دانشمندان داده‌های ابری خبره برای ارزیابی و سازمان‌دهی داده‌ها به روشی معقول و قابل استفاده نیاز خواهند داشت. لازم به توضیح است که گاهی‌اوقات از این موقعیت شغلی به‌عنوان مهندس داده ابری نیز یاد می‌شود. برای احراز این موقعیت شغلی، به مدرک کارشناسی یا بالاتر در رشته‌های علوم داده، علوم کامپیوتر و آشنایی با مباحث ریاضی، به‌ویژه آمار، نیاز دارید. به‌طور متوسط، حقوق دریافتی این متخصصان در بازه ۱۰۷۰۰۰ تا ۱۷۱۰۰۰ دلار قرار دارد.

۱۰. معمار ابر (Cloud architect)
معماران ابر، مسئولیت آماده‌سازی چارچوبی را برعهده دارند تا فناوری‌های مختلف ابری بر مبنای آن‌ها به‌شکل یکپارچه با یک‌دیگر کار کنند. معماران ابری شبیه به پیمانکاران عمومی هستند که استراتژی‌های رایانش ابری را برای یک شرکت طراحی و پیاده‌سازی می‌کنند. آن‌ها تضمین می‌کنند که همه‌چیز در مسیر درست قرار دارد و بودجه به‌شکل درستی در این زمینه خرج شده است. برای احراز این موقعیت شغلی، به مدرک کارشناسی یا بالاتر در رشته‌های علوم کامپیوتر، سیستم‌های اطلاعاتی یا یک رشته مرتبط نیاز دارید. البته، برخی از شرکت‌ها به دنبال جذب متخصصانی هستند که مدرک MBA یا کارشناسی ارشد را داشته باشند. متوسط حقوق این متخصصان در بازه ۱۲۳۰۲۴ دلار تا ۱۵۲۱۹۵ دلار قرار دارد.

کلام آخر

مهم نیست که به‌شکل جدی در جست‌وجوی شغل باشید یا به دنبال فرصت‌های بهتر برای تعویض شغل فعلی، اصل مهمی که باید به آن دقت کنید، شبکه‌سازی برای کشف فرصت‌های شغلی جدید است. پیشنهاد من این است که در رویدادها و کنفرانس‌های تجاری شرکت کنید، به‌ویژه آن‌هایی که بر محاسبات ابری متمرکز هستند؛ اخبار مرتبط با شرکت‌هایی را که بیشتر به آن‌ها علاقه دارید دنبال کنید. این‌کار به شما کمک می‌کند با مهارت‌های موردنیاز دنیای رایانش ابری به‌شکل بهتری آشنا شوید و درباره روندهای در حال تغییر و روبه‌رشد این حوزه، اطلاعات کاملی به‌دست آورید. همچنین، بهتر است پروفایل خود در لینکدین را به‌روزرسانی کنید و از آن برای ارتباط با متخصصانی مثل دانشمندان داده و به‌ویژه افرادی که در توسعه نرم‌افزار و سیستم‌های ابری کار می‌کنند، استفاده کنید.

منبع : مجله شبکه

مطالب مرتبط