۷ ترفند جذاب از اندروید ۱۴ که باید بدانید!

اندروید ۱۴ دارای ویژگی‌ها و قابلیت‌های مختلفی است که در این مقاله، ۷ مورد از ترفندهای جذاب آن را بررسی کرده‌ایم.

بالأخره انتظار طرفداران سیستم عامل محبوب اندروید به سر رسید و گوگل، نسخه اندروید ۱۴ را در ۴ اکتبر سال جاری میلادی منتشر کرد. گوگل، ابتدا این سیستم‌عامل را روی گوشی‌های ساخت خود یعنی پیکسل ۸ و پیکسل ۸ پرو منتشر کرد و در ادامه، برای سایر گوشی‌های هوشمند اندرویدی نیز در دسترس قرار می‌گیرد.

کاربران گوشی‌های اندرویدی با امکان پشتیبانی از اندروید ۱۴، به‌ زودی با آپدیت گوشی‌های خود می‌توانند از قابلیت‌ها و ترفند‌های این نسخه جدید لذت ببرند. البته، همه قابلیت‌های این سیستم‌عامل ممکن است فقط برای برخی از دستگاه‌های اندروید در دسترس قرار بگیرد

اما جذاب‌ترین ترفند‌های سیستم عامل اندروید ۱۴ چیست و کاربران چگونه می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند؟ من در این مقاله آموزشی قصد دارم ۷ ترفند مهم اندروید ۱۴ و نحوه‌ی استفاده از آن‌ها را بررسی کنم.

۱. صفحه‌ی Lock Screen را سفارشی‌سازی کنید

اولین ترفند اندروید ۱۴، سفارشی‌سازی Lock Screen است. با استفاده از این ویژگی می‌توانید، تصویر صفحه قفل، سبک نمایش ساعت، تم، میان‌بر‌ها و حتی فونت را بر اساس سلیقه خود تغییر دهید. برای شخصی‌سازی Lock Screen در اندروید ۱۴، گزینه‌های بسیار زیادی در اختیار دارید که از جمله آن‌ها می‌توان به انواع سبک ساعت‌ها، رنگ‌های مختلف و انواع فونت‌ها اشاره کرد.

قابلیت سفارشی‌سازی Lock Screen جذاب به نظر می‌رسد. اما این ویژگی قبل از اینکه به نسخه‌ی جدید اندروید اضافه شود، سایر گوشی‌های اندروید با رابط کاربری اختصاصی خود ویژگی مشابه را ارائه می‌دادند و اپل نیز آن را به iOS 16 اضافه کرده بود. با این حال، برای سفارشی‌سازی صفحه Lock Screen کافی است که به تنظیمات دستگاه و بخش Wallpaper & Style بروید. در این بخش می‌توانید Lock Screen و همچنین Home Screen را بر اساس سلیقه‌ی خود شخصی‌سازی کنید.

۲. فونت‌های صفحه‌نمایش را بدون به‌هم‌ریختگی عناصر بصری بزرگ‌تر کنید

اکنون می‌‎توانید فونت‌ها را در اندروید ۱۴ تا ۲۰۰ درصد بزرگ‌تر کنید. این ویژگی در نسخه جدید اندروید به گونه‌ای توسعه یافته است که هنگام بزرگ‌تر شدن عناصر متنی، UI صفحه بهم نمی‌ریزد و شکل و شمایل عناصر بصری و آیکون اپلیکیشن‌ها عجیب و غریب نمی‌شود.

برای بزرگ‌تر کردن فونت‌ها، باید در بخش Display تنظیمات روی گزینه Display Size And Text کلیک کنید. در این بخش علاوه بر افزایش فونت‌ها، امکان بزرگتر کردن آیکون‌های صفحه‌نمایش را نیز دارید. ناگفته نماند که از طریق تنظیمات سریع نیز می‌توانید سایز فونت‌ها را تغییر دهید.

ویژگی بزرگ‌تر کردن فونت‌ها در اندروید ۱۴، برای کاربران کم‌بینا بسیار کاربردی و مفید است. در واقع، این افراد برای خواندن متن‌های صفحه نمایش دیگر نیازی به نصب اپلیکیشن‌های جانبی نیازی ندارند.

۳. داده‌های پایش سلامت را با هم داشته باشید

گوگل در مراسم GOOGLE I/O 2022، اپلیکیشن جدیدی به نام Health Connect را معرفی کرد. این برنامه با هدف ادغام و یکپارچه‌سازی داد‌های ثبت‌شده در اپلیکیشن‌های پایش سلامت توسعه پیدا کرده است. در واقع، این برنامه کمک می‌کند داد‌ها در اپلیکیشن‌های پایش سلامت با یکدیگر ادغام شده و به صورت یکپارچه در اختیار کاربران قرار بگیرد.

اکنون این اپلیکیشن به اندروید ۱۴ اضافه شده است و کاربران دیگر نیازی به دانلود و نصب جداگانه‌ی آن از گوگل پلی ندارند.

برای فعال‌سازی این ویژگی، باید از بخش Privacy تنظیمات روی گزینه Health Connect کلیک کنید.

۴. با فلش گوشی، از نوتیفیکیشن‌ها مطلع شوید

یکی دیگر از ترفند‌های بسیار جذاب اندروید ۱۴، اطلاع از نوتیفیکیشن‌ها با فلش گوشی است. گوگل قابلیت فلش نوتیفیکیشن را به نسخه‌ی جدید اندروید اضافه کرده است تا کاربران با فلش دستگاه از نوتیفیکیشن‌ها و اعلان‌ها مطلع شوند. به عنوان مثال، اگر دوست دارید گوشی‌تان در حالت سکوت باشد اما از تماس‌ها مطلع شوید، می‌توانید فلش نوتیفیکیشن را فعال کنید.

برای فعال‌سازی فلش نوتیفیکیشن، در Accessibility تنظیمات باید به بخش Flash Notification بروید و گزینه‌ی Camera Flash را فعال کنید. همچنین، در این بخش می‌توانید Screen Flash را فعال کنید تا هنگام دریافت اعلان‌های جدید، صفحه نمایش گوشی روشن شود.

۵. سریع‌تر از قبل، قفل گوشی را باز کنید

در اندروید ۱۴، کاربران سریع‌تر می‌توانند قفل صفحه را باز کنند. گوگل برای بهبود این بخش، گزینه Enter در هنگام باز کردن قفل صفحه را حذف کرده است. در نتیجه، قفل صفحه با وارد کردن پین تعریف شده، سریعاً باز می‌شود. البته این ویژگی فقط با پین‌های شش رقمی کار می‌کند. برای فعال‌سازی گزینه تأیید پین خودکار، در Security And Privacy تنظیمات دستگاه، روی گزینه‌ی Device unlock کلیک کنید.

در ادامه مانند تصویر فوق، روی چرخ دنده Screen lock و در ادامه روی گزینه Auto Confirm Unlock کلیک کنید.

۶. دسترسی اپلیکیشن‌ها به تصاویر و ویدیو‌ها را محدودتر کنید

یکی دیگر از ترفند‌های اندروید ۱۴، محدودتر کردن دسترسی اپلیکیشن‌ها و برنامه‌ها به تصاویر و ویدیو‌های گوشی است. در بسیاری از اپلیکشن‌های اندرویدی، باید اجازه دهید اپلیکیشن موردنظر به تصاویر و ویدیو‌ها دستگاه دسترسی داشته باشد. در نتیجه، اپلیکیشن‌های مورد نظر به تمامی ویدیو‌ها و تصاویر گوشی دسترسی پیدا می‌کنند.

اکنون در اندروید ۱۴، قابلیتی توسعه پیدا کرده است که به کاربران اجازه می‌دهد فقط دسترسی برخی از عکس‌ها و ویدیو‌ها را برای اپلیکیشن‌ها فعال کنند. به تصویر زیر دقت کنید.

اکنون شما علاوه بر گزینه‌ی Allow access to all photo و Don’t allow گزینه‌ی Select photo را مشاهده می‌کنید. با انتخاب این گزینه، دسترسی اپلیکیشن مورد نظر به عکس‌ها و فایل‌ها را محدود می‌کنید.

۷. با قابلیت drag and drop، فایل‌ها را به آسانی جابجا کنید

در اندروید ۱۴، قابلیت جابه‌جایی فایل‌ها بین اپلیکشین‌های مختلف آسان‌تر شده است. در واقع، کاربران یا drag and drop می‌توانند فایل‌های خود مانند تصاویر را بین اپلیکشن‌های مختلف جابه‌جا کنند. البته این ویژگی در اندروید ۱۳ در دسترس بود اما باید split screen را فعال می‌کردید. اما اکنون دیگر نیازی به این کار نیست و به راحتی می‌توانید فایل‌های مختلف را بین اپلیکیشن‌های مختلف جابه‌جا کنید

جمع‌بندی: سایر ویژگی‌های اندروید ۱۴

سیستم‌عامل اندروید ۱۴ علاوه بر ۷ قابلیت ذکر شده در این مقاله، از ویژگی‌های دیگری نیز بهره می‌برد و برخی از بخش‌ها نیز بهبود یافته است. گوگل مدعی شده که قابلیت شارژدهی در اندروید ۱۴ بهبود یافته و مصرف شارژ باتری در گوشی‌های مجهز به این سیستم عامل، بهینه‌تر از اندروید ۱۳ است. همچنین، این نسخه‌ی جدید برای دستگاه‌هایی با صفحه نمایش‌های بزرگ‌تر نیز در دسترس قرار دارد.

کاربران در گوشی‌های اندروید ۱۴ می‌توانند سال ساخت گوشی خود را مشاهده کنند. برای مشاهده سال ساخت گوشی خود، کافی است که از طریق تنظیمات دستگاه، به بخش About phone مراجعه و روی گزینه Model کلیک کنید. در این بخش، نام مدل گوشی به همراه شماره سریال، نسخه سخت‌افزاری و همچنین سال ساخت را مشاهده می‌کنید.

منبع : زومیت

مطالب مرتبط