گوگل Chrome با پنهان‌سازی IP از رهگیری شما در اینترنت جلوگیری می‌کند

گوگل سعی دارد با متوسل شدن به سرور‌های پراکسی، ردیابی سایت‌به‌سایت کاربران مرورگر کروم را به پایان برساند.

در راستای بهبود حریم خصوصی، گوگل در حال آزمایش قابلیتی به نام IP Protection برای مروگر کروم است که آدرس آی‌پی کاربران را هنگام سر زدن به سایت‌های متفرقه پنهان می‌کند و در نتیجه مانع ردیابی مداوم فعالیت‌های آنلاین آن‌ها می‌شود.

به گزارش Bleeping computer، با قابلیت IP Protection، هنگام بازدید از سایت‌های خاصی که گوگل تشخیص داده است، مرورگرِ کروم ترافیک شما را از طریق سرور‌های پراکسی مسیردهی می‌کند. با این کار، آی‌پی واقعی شما پنهان می‌شود و به‌جایش آی‌پی سرورِ پراکسی در اختیار آن سایت قرار می‌گیرد.

در فاز اول IP Protection تنها برای برخی از دامنه‌های Google مثل جیمیل و ادسنس در دسترس خواهند بود؛ گوگل در تلاش است تا پیش از در دسترس قرار دادن این ویژگی به‌صورت عمومی، تأثیرات آن را به‌طور کامل بسنجد و در همین حین، لیست دامنه‌های نهایی را که قابلیت مورد بحث برای آن‌ها فعال می‌شود، به‌طور دقیق تنظیم کند.

تصویری که نشان‌دهنده‌ی روش گوگل برای اختصاص آی‌پی‌های منطبق با مکان جغرافیایی هر کاربر به او است

به‌علاوه، امکان فعال یا غیرفعال کردن ویژگی مذکور برای کاربران محفوظ است. گوگل با علم به این موضوع که برخی از سایت‌ها از آدرس آی‌پی برای تشخیص مکان کاربر و جلوگیری از کلاهبرداری استفاده می‌کنند، سعی دارد به تعادلی بین حفظ حریم خصوصی و حفظ قابلیت‌های این سایت‌ها برسد.

برای حفظ ویژگی تشخیص مکان کاربر از طریق آدرس آی‌پی، گوگل هر کاربر را به سروری وصل می‌کند که به مکان واقعی آن نزدیک‌تر است. همچنین، در فاز دوم پیاده‌سازی این ویژگی، گوگل برای افزایش بیشتر حریم خصوصی، از سیستم پراکسیِ ۲-هاپ یا دو مرحله‌ای استفاده خواهد کرد؛ سرور اول متعلق به گوگل و پراکسی دوم روی یک CDN خارجی اجرا خواهد شد.

این ویژگی ابتدا به طور محدود و برای برخی از کاربران ساکن ایالات متحده که با اکانت گوگل خود در کروم وارد شده‌اند در دسترس خواهد بود. غول موتورِ جست‌وجو باید آثار منفی احتمالی این ویژگی جدید مثل افزایش آسیب‌پذیری سایت‌ها در برابر حملات DDoS به‌علت نا‌توانی آن‌ها در تشخیص کلاینت‌های مخرب را بررسی کند.

به علاوه، ممکن است در صورت به خطر افتادن یک سرور پراکسی گوگل، ترافیک کاربران افشا شود. گوگل برای مقابله با مشکلاتی اینچنینی، در حال بررسی اقدامات حفاظتی مثل احراز هویت و محدود کردن نرخ درخواست‌ها است. آن‌طور که گفته شده، گوگل این ویژگی را بین نسخه‌های ۱۱۹ تا ۲۲۵ مروگر گوگل کروم آزمایش می‌کند.

منبع : زومیت

مطالب مرتبط