گوگل مسدود کردن کوکی‌ها در مرورگر کروم را به تأخیر می‌اندازد


گوگل از به تعویق افتادن پروژه Privacy Sandbox برای حذف کوکی‌های شخص ثالث از مرورگر کروم خبر داد.

به نقل از زومیت
گوگل برای اولین بار در سال ۲۰۱۹ «سندباکس حریم خصوصی» (Privacy Sandbox) را معرفی کرد. هدف این برنامه تغییر روش ردگیری کاربران توسط آژانس‌های تبلیغاتی بود تا ردیابی آن‌ها به‌صورت گروهی انجام شود و نه شخصی. بر اساس برنامه‌های گوگل، قرار بود روند مسدود کردن کوکی‌های شخص ثالث در سال ۲۰۲۲ آغاز شود؛ اما این شرکت اعلام کرده است که برنامه سندباکس حریم خصوصی را به تأخیر انداخته و فاز مسدود کردن کوکی‌های شخص ثالث طی یک دوره سه‌ماهه در اواخر سال ۲۰۲۳ انجام خواهد شد.

یکی از راهکارهای اصلی برای اجرا کردن این نوع ردیابی گروهی در بستر وب،  FLoC به معنی یادگیری مشارکتی گروه‌ها است که به جای ردگیری کاربران به‌صورت تک کاربر، آن‌ها در گروه‌های مشابه دسته‌بندی و ردگیری خواهد کرد. گوگل اعتقاد دارد با این روش حریم خصوصی کاربران بهتر حفظ خواهد شد و ارائه‌ی تبلیغات در بستر وب نیز به همین شکل ممکن خواهد بود.

اما توسعه‌دهندگان برخی از مرورگرهای بر پایه‌ی کرومیوم همچون بریو (Brave) و ویوالدی (Vivaldi) به FLoC اعتراض کرده‌اند. سایرین نیز بر این باور هستند که این سیستم گوگل، در نهایت برای خود شرکت سودآوری بیشتری به همراه خواهد داشت. در مقابل، مایکروسافت با مرورگر بر پایه کرومیوم اج، بینگ و لینکدین مخالف اجرای FLoC یا سیستمی مشابه نیستند و از نمایش آگهی‌ تبلیغاتی در بستر وب حمایت می‌کنند.

 

یک متخصص حوزه حریم شخصی آنلاین در گفتگو با وب‌سایت ZDNet می‌گوید: «FLoC در واقع بهبود سیستم کوکی‌های شخص ثالث به شمار می‌آید؛ اما کاری برای جلوگیری ثبت اثر انگشت‌ در مرورگر که روشی دیگر برای ردگیری کاربران توسط آژانس‌های تبلیغاتی است انجام نمی‌دهد.»

 

در واقع FLoC نیز نوعی ثبت اثر انگشت‌ است که گوگل به وسیله آن، یک آی‌دی FLoC را به مجموعه‌ای از کاربران کروم با سلایق مشترک نسبت می‌دهد و با این کار برای کاربران امکان مخفی ماندن در جمع را فراهم می‌کند تا در مقابل، ردگیری تبلیغاتی به‌صورت گروهی میسر باشد.



وینای گول، مدیر بخش مهندسی حریم شخصی گوگل کروم، در یک پست وبلاگی در مورد برنامه این شرکت این‌گونه توضیح داد:

پیرو همکاری ما با سازمان رقابت و بازار بریتانیا و در راستای تحقق تعهداتمان، کروم طی یک دوره سه‌‎ماهه از اواسط سال ۲۰۲۳ تا پایان این سال، سیستم کوکی‌های شخص ثالث را حذف خواهد کرد. از آنجایی که تصمیم داریم برنامه را با سرعت مسئولانه‌ای پیش ببریم و اطمینان حاصل کنیم که سیستم کوکی‌های شخص ثالث با یک سیستم ردیابی تک‌کاربری دیگر جایگزین و رویکردهای پنهانی مشابه ثبت اثر انگشت‌ متداول‌تر نشود، این تأخیر در پیشبرد پروژه ضروری به نظر می‌رسد.

بر اساس گفته‌های گول، اجرای اولیه پروژه FLoC بین کاربران کروم در کشورهای ایالات متحده، استرالیا و هند تست شده است. پس از ارزیابی و نتیجه‌گیری آزمایش‌ها، بررسی آن در اکوسیستم‌های بیشتری پیگیری خواهد شد و با کامل شدن مرحله توسعه، تکنولوژی‌های موفق برای ورود به مرحله اجرا در مقیاس بزرگ آماده هستند و روی کروم عرضه خواهند شد.

گوگل برای اجرای برنامه سندباکس حریم شخصی دو مرحله کلی را در نظر گرفته است و در ماه‌های پایانی سال ۲۰۲۲، کسب‌وکارهای مرتبط را برای حذف کوکی‌های شخص ثالث آماده خواهد کرد.

در مرحله اول، ناشران و صنایع تبلیغات برای جابه‌جایی سرویس‌هایشان فرصت خواهند داشت. بر اساس پیش‌بینی گوگل، این مرحله حدود ۹ ماه به طول خواهد انجامید و این شرکت پیش از آغاز اجرای مرحله دوم، روند اقتباس و بازخوردهای دریافتی از شرکت‌ها را با دقت بررسی خواهد کرد.

در مرحله دوم که از اواسط سال ۲۰۲۳ آغاز خواهد شد، گوگل کروم طی یک دوره سه‌ماهه به پشتیبانی از کوکی‌های شخص ثالث پایان خواهد داد که این مرحله تا پایان سال ۲۰۲۳ به سرانجام خواهد رسید.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *