گوگل دسترسی هوآوی به مجوزهای اندرودید را قطع کرد

تنش میان ایالات متحده و شرکت هوآوی بر سر ناامن بودن محصولات این شرکت از یک سو و تاکید رییس جمهوری ایالات متحده بر محدودسازی شرکت هوآوی، شرکت گوگل دسترسی هوآوی به مجوزهای اندرودید را قطع کرد. بدون شک قطع دسترسی به مجوزهای اندروید ضربه اقتصادی بزرگی به این شرکت چینی وارد خواهد کرد. سایت ورج به نقل از رویترز این خبر را صبح امروز منتشر کرده و کمی پس از آن منابع دیگر نیز این خبر را منتشر کردند.

سخن‌گوی گوگل در این ارتباط گفته است: « ما مطابق با قوانین جاری ایالات متحده عمل می‌کنیم و در عین حال پیامدهای این تصمیم را بررسی خواهیم کرد.» چندی پیش وزرات بازرگانی ایالات متحده فرمانی مبنی بر محدودیت‌های شدید برای هوآوی را صادر کرد و پس از آن شرکت فوق را در فهرست سیاه ایالات متحده قرار دارد. رویترز می‌گوید: «صدور این فرمان به معنای آن است که از این پس بدون موافقت ایالات متحده، شرکت هوآوی دیگر نخواهد توانست بدون مجوز ایالات متحده با هیچ شرکت امریکایی مراودات تجاری داشته باشد.»

سخن‌گوی گوگل در این ارتباط گفته است: «گوگل پلی و مکانیزم‌های محافظتی امنیتی مبتنی بر Google Play Protect هنوز هم در گوشی‌های جاری هوآوی قابل استفاده خواهند بود تا کاربران در معرض تهدیدات سایبری قرار نگیرند.» درست است که یک چنینی تصمیمی در کوتاه مدت تاثیر محسوسی روی گوشی‌های هوآوی و حتا روند فروش آن‌ها در سراسر جهان نخواهد گذاشت، ولی از هم اکنون شائبه‌هایی در ارتباط با به‌روزرسانی‌های جدید اندروید برای گوشی‌های این شرکت و همچنین گوشی‌هایی که قرار است در آینده این شرکت تولید کند به گوش می‌رسد. اگر این وضعیت به شکل ماندگار باقی بماند و تغییری در آن رخ ندهد، هوآوی ممکن است فقط بتواند از پروژه متن‌باز اندروید (AOSP) سرنام   Android Open Source Project  استفاده کند و دیگر به خدمات و برنامه‌های گوگل که به جزء کاربران چینی کاربران سراسر جهان از آن استفاده کرده و به شدت به آن وابسته هستند دسترسی نخواهند داشت. از طرفی به این نکته توجه داشته باشید که تبعات اتخاذ چنین تصمیمی به معنای آن خواهند بود که گوشی‌های هوآوی به‌روزرسانی‌های امنیتی را تنها زمانی می‌توانند دریافت کنند که به‌روزرسانی‌ها در قالب پروژه متن‌بازر AOSP قرار بگیرند. هنوز به درستی نمی‌توانیم درباره تبعات منفی این تصمیم روی شرکت هوآوی صحبت کنیم و باید صبر کنیم تا واکنش شرکت هوآوی را ببینیم. لازم به توضیح است که هوآوی چندی پیش در ارتباط با شایعه قطع دسترسی به اندروید به این موضوع اشاره کرده بود که یک سیستم‌عامل اختصاصی را برای گوشی‌های هوشمند خود طراحی کرده است، اما به اعتقاد ناظران موفقیت این سیستم‌عامل به پارامترهای بسیار زیادی وابسته است. برای دریافت اطلاعات بیشتر در ارتباط با این خبر به مقاله    Google pulls Huawei’s Android license, forcing it to use open source version مراجعه کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *