چه کنیم که گوگل کروم کمتر از حافظه رم لپ تاپ استفاده کند؟

موتورجست و جو گر کروم یکی از پر استفاده ترین مروگر وب می باشد اکثر کاربران در حالت استفاده از این مرورگر به مشکلات کمبود حافظه و رم برمی خورند . اما برای حل این مشکل میتوانیم از روش های زیر استفاده کنیم که باعث می شود این مرورگر محبوب کم تر ظرفیت سیستم های کامپیوتری را حل کند .

تمام صفحات وب که روی مرورگر ها باز می شوند و همچنین تمامی افزونه‌ها اطلاعات و پردازش های خود را بر روی یک رم مستقل ذخیره میکنند، از آنجا که ما به دنبال پایداری و عملکرد بهتر و همچنین امنیت بیشتر در پردازنده های چند هسته ای هستیم بهتر است به تفکیک پردازش بپردازیم.هرچند که اندازه پردازش ها کوچک است اما تعداد آن ها به سرعت روبه افزایش می باشد.

چگونه مصرف گوگل کروم از رم را کم کنیم؟

به زبان ساده‌ ، کروم هر چیزی را به پردازش مرتبط به خودش‌ تقسیم‌ می‌کند‌ و شما هم به احتمال‌ بسیار زیاد‌ چند کار‌ را به شکل همزمان در کروم انجام‌ می‌دهید . هر چه مقدار این پردازش‌ها بیشتر‌  شود‌ ، به معنای استفاده بیشتر‌ رم است‌ . منتها چطور بایستی از این مصرف‌ کاست‌ ؟

۱. اپلیکیشن‌های پس زمینه را متوقف کنید

اپلیکیشن‌‌های‌ کروم در پس زمینه‌ ، حتی پس از آنکه مرورگر را می‌بندید هم ممکن‌ است‌ روشن باشند . آن‌ها در کامپیوتر شما نفوذ کرده و حافظه‌ رم را بدون‌ آنکه حتی از کروم استفاده‌ نمائید میخورد. شما قادر خواهید بود از ابزار‌ Task Manager ویندوز برای بستن‌ آن‌ها به شکل دستی استفاده‌ کنید‌ ، ولی راه‌حل‌ بهتری برای این کار‌ پیشنهاد می‌کنیم‌ .

 

برای انجام‌ این کار‌ وارد تنظیمات مرورگر کروم خود شوید ، سپس‌ به مسیر‌ Advanced > System بروید و گزینه “Continue running background apps when Google Chrome is closed .” را به حالت‌ غیرفعال دربیاورید . این گزینه تضمین‌ می‌کند‌ که کروم بعد‌ از بسته‌ شدن‌ ، دیگر به هیچ وج  استفاده‌ای از منبع‌ها سیستم‌ شما نخواهد داشت .

 

به‌خاطر‌ داشته باشید که تمام‌ آپ های کروم در پس زمینه‌ اجرا‌ نمی‌شوند . بعضی از آن‌ها فقط‌ این رفتار‌ را دارند .

 

۲. تب‌های خیلی زیادی را باز نزارید

این یکی از واضح ترین اتفاقات است‌ که کاربران‌ مقدار بسیاری تب‌را‌ در مرورگر وب خود‌ باز می‌گذارند ، منتها یکی از ساده‌ترین علت های افزایش‌ مصرف‌ حافظه‌ رم به وسیله گوگل کروم هم همین می باشد . درصورتی‌که مقدار تب‌‌های‌ زیادی‌ را باز بزارید، کروم تحریم‌ می‌کند که مقدار‌ بسیاری از ظرفیت‌ رم رایانه شما را مصرف‌ می کند‌ .

 

کروم تا حد مقدور تلاش‌ می‌کند‌ با مدیریت تب‌‌ها‌ ، میزان‌ مصرف از رم را بکاهد . در همین راستا‌ تب‌‌هایی‌ که مدت‌ تایم زیادی‌ بی‌کار‌ باشند به حالت‌ خوابیدن می‌روند . ولی خود‌ شما هم حتما باید در این راستا‌ تلاش‌ نمائید و تب‌‌های‌ کمتری را اجرا‌ کنید‌ و ظرفیت‌ بسیاری از RAM لپ‌تاپ‌ یا کامپیوترتان آزاده گردد .

 

چنانچه کار‌ شما به گونه ای باشد که مجبور به استفاده‌ از تب‌‌های‌ زیادی‌ باشید ، قادر خواهید بود از ویژگی Tab Groups یا تب‌‌های‌ گروهی مرورگر کروم استفاده‌ کنید‌ .

 

۳. افزونه‌های بلااستفاده را پاک کنید

افزون ها ، یکی از قسمت مهم در تجربه‌ استفاده‌ مرورگر Google Chrome هستند‌ . به این دلیل شما قطعاً‌ چندین‌ افزونه نصب‌ شده‌ روی مرورگر خود‌ دارید . درست‌ مانند تب‌‌ها‌ ، افزونه‌ها ایضاً پردازش‌های مختص‌ خود را دارند . چنانچه افزونه‌هایی دارید که از آن‌ها استفاده‌ ندارید ، آن‌ها را پاک‌ نمائید تا فضای کامپویتر شما خالی شود .

 

برای این کار‌ بر روی قسمت سه نقطه‌ در گوشه‌ بالا‌ سمت‌ راست‌ پنجره کروم خود  کلیک کرده و از قسمت More Tools به‌دنبال‌ گزینه “Extensions” بگردید . همچنین‌ قادر خواهید بود آدرس‌ chrome : //extensions را در نوار آدرس‌ مرورگر خود وارد کرده و کلید‌ اینتر را بزنید‌‌ تا مستقیماً‌ وارد صفحه‌ مدیریت افزونه‌ها شوید . در این  قسمت فهرستی از افزونه‌های نصب‌ شده‌ روی مرورگر کروم کامپیوتر شما به نمایش‌ گذاشته می گردد . کافیست روی دکمه Remove در ذیل افزونه‌های بلااستفاده خود‌ کلیک بکنید تا آن پاک‌ شود‌ .

۴. تسک منیجر مرورگر کروم را بررسی کنید

کروم هم مثل‌ ویندوز دارای یک تسک منیجیر است‌ . شما قادر خواهید بود از آن برای مشاهده‌ ریز‌ جزئیات هرآنچه در کروم اجرا‌ شده‌ ، استفاده‌ کنید‌ . درست‌ مانند تسک منیجیر ویندوز ، در این قسمت شما می‌توانید‌ هر پردازشی که بیشتر از حد از ظرفیت‌ رم سیستم‌ شما استفاده‌ کند‌ یا احتیاجی به آن ندارید را ببندید .

 

برای دسترسی به تسک منیجر گوگل کروم ، می‌توانید‌ روی قسمت سه نقطه‌ در گوشه‌ سمت‌ راست‌ بالای صفحه‌ کلیک کرده و آن را از قسمت More Tools پیدا‌ نمائید . شما به اضافه اینکه با فشردن دکمه های میانبر Shift+Esc  می‌توانید‌ Task Manager کروم را اجرا‌ کنید‌ .

استفاده‌ از این ابزار‌ خیلی ساده‌ است‌ . فقط‌ کافی است پردازش مورد‌نظر‌ را تعیین کرده و هنگامی که  به رنگ به‌رنگ‌خاکستری  درآمد‌ ، روی دکمه End process از پایین‌ پنجره کلیک کنید‌ . ولی‌ حتی احتیاجی به این کار‌ هم نیست‌ . شما می‌توانید‌ از اینجا‌ فقط‌ برای نظارت‌ استفاده‌ کنید‌ و خودتان به شکل دستی آن تب‌‌  را ببندید .

 

۵. تنظیمات را به حالت اول بازگردانید یا کروم را مجدداً نصب کنید

در نهایت اگر می بینید هیچ راهی برای کم کردن حافظه لب تا شما وجود ندارد، دو راه‌در مقابل شماست. یا تنظیمات را به حالت‌ اولیه‌ بازگردانید و یا کروم را حذف و مجددا نصب نمائید.

 

بازنشانی تنظیمات کارخانه‌ ، می‌تواند تنظیمات مرورگر را به وقتی‌ بازگرداند که شما به تازگی‌ کروم را نصب‌ کرده‌اید . این گزینه تنظیمات صفحه‌ شروع‌ ، صفحه‌ تب جدید‌ ، موتور‌ جستجو‌ و تب‌‌های‌ پین شده‌ را ریست می‌کند‌ . به جز این ، افزونه‌ها را هم غیرفعال کرده و داده‌های موقت را هم پاک‌ می‌کند‌ . ولی بوک مارک‌‌ها‌ ، تاریخچه و پسورد  عبور‌ شما را پاک‌ نمی کند.

 

برای انجام‌ این کار‌ وارد صفحه‌ تنظیمات مرورگر کروم خود شوید و به مسیر‌ Advanced > Reset & Clean Up بروید . در این قسمت گزینه “Restore settings to their original defaults” را انتخاب‌ کنید‌ و بعد از پنجره باز شده‌ روی دکمه Reset Settings کلیک کنید‌ .

اما‌، روش‌ دوم شما قادر خواهید بود مرورگر کروم را از روی سیستم خود‌ پاک‌ کرده و مجدداً آن را نصب‌ کنید‌ . در این روش‌ همه‌ چی پاک‌ خواهد می شود، مگر‌ اینکه گزینه همگام‌سازی کروم (Chrome Sync) را فعال‌ کرده باشید و تعدادی اطلاعات‌ شما مانند بوک مارک‌‌ها‌ ، پسورد های عبور‌ و غیره save شده‌ باشد‌ .

 

منبع:howtogeek

 

 

مطالب مرتبط