چه آنتی‌ویروس‌هایی برای نصب روی ویندوز ۱۱ مناسب هستند؟

گاهی اوقات آگاهی در مورد این موضوع که چه محصولات امنیتی از سیستم‌عامل در برابر تهدیدات سایبری محافظت می‌کنند اهمیت زیادی دارد.

 

به‌طور مثال، برخی از آن‌ها رایگان هستند، اما قابلیت‌های محدودی ارایه می‌کنند در حالی که برخی دیگر تجاری هستند و دسترسی به طیف گسترده‌ای از قابلیت‌ها را ارایه می‌کنند. علاوه بر این، مهم است که بدانیم کدامیک عملکرد سیستم را بیش از اندازه کاهش نمی‌دهند و سرعت خوبی دارند. در این مقاله با ۱۰ مورد از ضدویروس‌هایی که از سیستم‌عامل ویندوز ۱۱ به خوبی محافظت می‌کنند آشنا می‌شویم.

  1. Bitdefender Antivirus

تقریبا در تمامی فهرست‌های منتشر شده در ارتباط با محصولات امنیتی بیت‌دیفندر در مکان اول قرار دارد. بیت‌دینفدر هر ساله با کسب امتیازهای بالا به راحتی رقبا را کنار می‌زند و از نظر هزینه‌های اشتراک نیز خواسته چندان غیر معقولی از مشتریان ندارد. در واقع اشتراک پایه این نرم‌افزار به گونه‌ای قیمت‌گذاری شده که هیچکس نمی‌تواند آن را گران‌قیمت توصیف کند. این نرم‌افزار به شکلی قدرتمند از سامانه‌ها در برابر بدافزارهای مختلف محافظت می‌کند، با این‌حال نقدهایی نیز در ارتباط با روش‌های مقابله آن با برخی باج‌افزارها به آن وارد است. هنگام استفاده از بیت‌دیفندر هیچ‌چیز نمی‌تواند امنیت کامپیوتر ویندوزی شما را به خطر بیندازد و این آنتی ویروس توانسته به خاطر توانایی‌هایش در مقابله با تهدیدهای پیشرفته، بالاترین امتیاز را در تست امنیت شرکت AV Comparatives به دست آورد. یکی از ویژگی‌های شاخص این ضدویروس توانایی بالای آن در شناسایی لینک‌های مخرب و حملات فیشینگ است. با این‌حال، یکی از ویژگی‌های قدرتمندی که به نسخه ۲۰۲۱ آن افزوده شده Safepay برای بانکداری آنلاین است که اساسا مرورگری امن است و به شکلی کارآمد از شما محافظت می‌کند. علاوه بر این، مدیریت گذرواژه و پویش آسیب‌پذیری‌ها نیز در نسخه ۲۰۲۱ بهبود پیدا کرده‌اند. اگر نیازمند محرمانه نگه داشتن فعالیت‌ها هستید یا قصد دارید از آدرس آی‌پی ناشناس استفاده کنید این گزینه نیز در اختیارتان قرار دارد. بااین‌حال، باید به این نکته دقت کنید که این ابزار محدودیت ترافیک روزانه ۲۰۰ مگابایت دارد. بیت‌دیفندر یک محیط کاربرپسند دارد و رابط کاربری آن پیچیدگی خاصی ندارد. به همین دلیل افرادی که دانش فنی زیادی ندارند به راحتی قادر به استفاده از آن هستند. لازم به توضیح است که علاوه بر ضدویروس بیت‌دیفندر محصولات امنیتی دیگری نیز برای کاربران طراحی کرده که از مهم‌ترین آن‌ها باید به مجموعه Bitdefender Internet Security اشاره کرد که تمام قابلیت‌های بالا را در کنار یک فایروال، یک سیستم فیلتر کردن اسپم، کنترل والدین و گزینه‌های بیشتر برای محافظت از حریم شخصی مانند تدابیر مقابله با سرقت داده‌های وبکم و میکروفون در اختیارتان قرار می‌دهد. سومین محصول پر کاربرد در این زمینه Bitdefender Total Security است که مجموعه ابزارهایی برای نگهداری از کامپیوترهای شخصی است و علاوه بر ویندوز و مک، از سیستم‌های عامل iOS و اندروید نیز پشتیبانی می‌کند. مهم نیست به سراغ کدام نسخه از بیت‌دیفندر می‌روید، زیرا مجموعه قابلیت‌های کاربردی که این محصول ارایه می‌کند پاسخ‌گوی نیازهای کاربران مختلف است. این آنتی ویروس به دلیل چند سکویی بودن مورد توجه کاربران قرار دارد. از دیگر ویژگی‌های شاخص این محصول باید به امکان استفاده همزمان روی ۱۰ دستگاه، امنیت بانکداری اینترنتی، ابزارهای محافظت از حریم شخصی، سیستم چند لایه برای مقابله با باج‌افزارها، ابزار تغییر آی‌پی، مقرون به صرفه بودن و…. اشاره کرد.

  1. Norton AntiVirus

Norton AntiVirus Plus یکی دیگر از نرم‌افزارهای ضد ویروس محبوب بازار است. این محصول امنیتی به دلیل قابلیت‌های متنوعی که در اختیار کاربران قرار می‌دهد مورد توجه قرار گرفته است. از قابلیت‌های شاخص این محصول باید به دیوارآتش هوشمند که فرایند بازرسی و نظارت بر بسته‌ها را با اتکا بر الگوریتم‌های هوشمند انجام می‌دهد و قادر است هنگام گشت‌وگذار در وب به بهترین شکل از کاربران محافظت کرد اشاره کرد. ارایه ۲ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی آنلاین برای پشتیبان‌گیری از اطلاعات هستند و مجموعه‌ ابزارهایی برای بهینه‌سازی عملکرد سامانه‌ها به شرکت‌ها اجازه می‌دهند از اسناد تجاری در یک فضای ایمن نگه‌داری کنند. با این‌حال، مشکلی که نورتون دارد استفاده نسبتا زیاد از منابع سیستمی است که باعث شده در رده‌بندی AV-Comparative امتیاز پایینی را کسب کند. البته در زمان کارکرد عادی، مشکلی از این بابت وجود ندارد. اگر به دنبال قابلیت‌‌های حرفه‌ای‌تر باشید باید به سراغ NortonLifeLock  یا Norton 360 Standard بروید که ضمن ارایه قابلیت‌هایی مثل سرویس تغییر آی‌پی، فضای پشتیبان‌گیری بیشتر (۱۰ گیگابایت) و شناسایی لحظه‌ای بدافزارها را ارایه می‌کند. چندسکویی بودن از دیگر ویژگی‌های شاخص محصولات نورتون هستند. اگر نیازمند استفاده از این آنتی ویروس روی چند دستگاه هستید باید به سراغ Norton 360 Deluxe بروید که استفاده همزمان روی حداکثر ۵ دستگاه را امکان‌پذیر می‌کند و فضای ذخیره پشتیبان‌گیری ۵۰ گیگابایتی را ارایه می‌کند.

  1. Kaspersky Anti-Virus

Kaspersky Anti-Virus یکی از شناخته شده‌ترین ضدویروس‌های ویندوز در ایران است که امکان به‌کارگیری همزمان آن روی ۱۰ کامپیوتر وجود دارد. درست است که این آنتی ویروس به اندازه دیگر محصولات موجود این مقاله قابلیت‌های کاربردی ارایه نمی‌کند، اما کسپرسکای با تمرکز روی ویژگی‌های امنیتی می‌تواند از سامانه‌ها به بهترین شکل محافظت کند. جالب آن‌که این ضدویروس در زمینه شناسایی بدافزارهای ناشناخته نیز عملکرد خوبی داشته و می‌تواند تهدیدهای ناشناخته را به شکل بلادرنگ شناسایی کرده و به بازاریابی فایل‌های آسیب‌ دیده‌ بپردازد. با این‌حال، در سال‌های اخیر، شاهد رونمایی از قابلیت‌های تازه‌ای در کسپرسکای نبوده‌ایم و اصلی‌ترین نقطه ضعف عدم پشتیبانی از قابلیت‌های متعدد است. مشکل دیگر این‌که برخی قابلیت‌های اضافه خیلی کاربردی ظاهر نمی‌شوند. به‌طور مثال، قابلیت‌های متعدد Wizard کسپرسکای کاستی‌های فراوان دارند و قابلیت تنظیم مرورگر تنها از اینترنت اکسپلورر پشتیبانی می‌کند. حتی خبری از پشتیبانی از مرورگر Edge، کروم یا فایرفاکس که محبوب‌ترین مرورگرهای جهان به حساب می‌آیند در میان نیست. یک ابزار تغییر آی‌پی درون برنامه وجود دارد که عملکردی نسبتا محدود دارد و ترافیک روزانه ۲۰۰ مگابایتی دارد.  با این‌حال در زمینه باندل‌های بزرگ‌تر و گران‌قیمت‌تر کسپرسکای قدرتمند است. به‌طور مثال، باندل Kaspersky Internet Security از یک فایروال هوشمند و یک مرورگر امن برخوردار شده و علاوه بر ویندوز و مک، از دیوایس‌های مبتنی بر اندروید و iOS هم پشتیبانی می‌کند. Kaspersky Total Security یک مرحله روبه جلو گام برداشته و شامل کنترل والدین هوشمند، یک سیستم مدیریت پسوورد همه‌فن‌حریف و بکاپ‌گیری خودکار روی سیستم (یا روی دراپ‌باکس) می‌شود.

  1. Trend Micro Antivirus

Trend Micro Antivirus+ Security به شکلی ساده و موثر از سیستم محافظت می‌کند و محیط کاربر پسندی دارد که تمام گزینه‌ها را به شکلی سرراست در اختیارتان قرار دارند. موتور آنتی ویروس این اپلیکیشن امتیازهای تحسین‌برانگیز در تست‌های آزمایشگاهی مستقل دریافت کرده و نتایج به دست آمده از ارزیابی‌های اخیر جالب توجه بوده‌اند. تنها مشکلی که به شکل مداوم به آن اشاره شده این است که برنامه مورد نظر بیشتر از رقبا، هشدارهای اشتباه به کاربر می‌دهد. البته این مسئله برای کاربران عادی مشکل خاصی به وجود نمی‌آورد. بد نیست بدانید که سیستم مقابله با باج‌افزارها در Antivirus+ Security بزرگ‌ترین نقطه قوت آن است. وقتی صحبت از مسدود کردن سایت‌های فیشینگ به میان می‌آید، هیچ محصولی به خوبی ترند میکرو نیست و با قابلیت Pay Guard نیز به محیطی امن برای کارهایی نظیر بانکداری آنلاین دسترسی خواهید یافت. نقاط ضعف؟ Antivirus+ Security بیشتر از رقبا عملکرد سیستم را تحت تاثیر می‌دهد و گزینه‌ها و ویژگی‌های در دسترس هم به اندازه آنچه در اپلیکیشن‌های رقیب یافت می‌شود گسترده نیست. اساسا این آنتی ویروس بیشتر از اینکه برای متخصصین ساخته شده باشد، کاربران تازه‌کار را هدف قرار داده. اما اگر به دنبال ویژگی‌های بیشتری هستید به سراغ باندل‌های پریمیوم‌تر Trend Micro یا باندل Trend Micro Internet Security بروید. محصولی که قابلیت‌هایی مثل کنترل والدین، ابزارهای محافظتی در شبکه‌های اجتماعی، سیستم مدیریت رمزعبور، مخزن ایمن و…. را ارایه می‌کند.

  1. Avira Antivirus

شرکت آویرا بیش از هر چیز به ساخت آنتی ویروس رایگان ویندوز Avira Free شهرت دارد، با این‌حال پکیج‌های پریمیوم و پولی این شرکت نیز قابلیت‌های خوبی را ارایه می‌کنند. Antivirus Pro اقتصادی‌ترین آنتی ویروس ویندوزی شرکت Avira است و هرآنچه از یک برنامه امنیتی مدرن انتظار دارید مثل اسکن بلادرنگ سیستم برای یافتن بدافزارها، قابلیت‌های امنیتی مخصوص باج‌افزارها، یک سیستم به‌روزرسان نرم‌افزاری که تمام اپلیکیشن‌های شما را امن نگه می‌دارد و مجموعه‌ای از ابزارهای حفاظت از حریم شخصی مانند خردکن فایل تا محرمانگی فایل را ارایه می‌کند. در سال ۲۰۲۱ رابط کاربری هوشمندانه‌تر و کاربرپسندتری در Antivirus Pro تعبیه شده و چند قابلیت تازه مانند ابزار تغییر آی‌پی رایگان با محدودیت ترافیک ۱ گیگابایت در ماه نیز در آن در نظر گرفته شده است. مهم‌ترین نقطه ضعف این است که موتور آنتی ویروس ویندوز مورد اشاره در تست‌های آزمایشگاهی مختلف به امتیازاتی متوسط دست پیدا کرده، اما همچنان می‌توانید منتظر سطوحی قابل قبول از امنیت باشید. با خرید اشتراک‌های Internet Security یا Prime می‌توانید انتظار قابلیت‌های هرچه بیشتر مانند سیستم مدیریت پسوورد و یک ورژن پیشرفته‌تر از به‌روزرسانی نرم‌افزاری را بکشید (که به‌روزرسانی‌های خودکار برای اپلیکیشن‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهد). در اشتراک Prime هم یک ورژن نامحدود از ابزار تغییر آی‌پی و پشتیبانی از سیستم‌های عامل موبایل نیز در دسترس قرار گرفته.

  1. Webroot SecureAnywhere AntiVirus

هیچ ضدویروسی به اندازه Webroot SecureAnywhere Antivirus سبک‌وزن نیست. روند نصب برنامه تنها چند ثانیه طول می‌کشد و فضای بسیار ناچیزی را اشغال می‌کند. علاوه بر این، میزان استفاده این آنتی ویروس ویندوزی از حافظه اصلی اندک است و بخش اعظمی از وظایف درون حافظه‌های ابری شرکت سازنده انجام می‌شوند. اسکن سیستم برای ویروس با سرعتی بسیار سریع انجام می‌شود و از سوی دیگر شاهد سیستم پایش هوشمند فایروال، سیستم دقیق و بلادرنگ مقابله با فیشینگ و محافظت از کاربر در برابر سرقت هویت هستیم. شرکت معتبر SE Labs در آخرین گزارش آنتی ویروس خود، Webroot را یکی از برترین بازیگران این حوزه معرفی کرده؛ هرچند که هنوز مانده تا عملکردی یکسان با برترین رقبا ارائه کند. در میان محصولات Webroot می‌توان آنتی ویروس ویندوز Internet Security Plus را نیز یافت که علاوه بر سیستم‌های عامل مایکروسافت و مک، به دیوایس‌های موبایل نیز آمده، از مدیر مرزعبور LastPass پشتیبانی می‌کند و به جای سه دستگاه، با سقف پنج دستگاه سازگاری دارد. در بالاترین سطح SecureAnywhere Complete قرار دارد که از ابزار بکاپ‌گیری خودکار (با ۲۵ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی ابری) پشتیبانی می‌کند و قابلیت‌های اضافه برای حفاظت از حریم شخصی شما در دنیای آنلاین دارد.

  1. Avast Antivirus

نرم‌افزار Premium Security شرکت Avast، انبوهی از قابلیت‌های اضافه را به ضدویروس رایگان این شرکت اضافه کرده است. از جمله این قابلیت‌ها باید به یک دیوارآتش کارآمد، یک خردکن فایل و یک سیستم بررسی وای‌فای اشاره کرد که قادر به شناسایی آسیب‌پذیری‌ها است. درون این برنامه ابزارهایی مرتبط با حریم شخصی نیز وجود دارند. به‌طور مثال، قابلیت Sensitive Data Shield در یافتن و مراقبت از فایل‌هایی که حاوی جزییات شخصی و حساس هستند کمک می‌کند. یک قابلیت به‌روزرسان نرم‌افزاری را وجود دارد که از به‌روز بودن برنامه‌های کاربردی و امن بودن آن‌ها به شما اطمینان خاطر می‌دهد. از منظر قابلیت‌های شخصی‌سازی و دستکاری تنظیمات، Premium Security ضدویروسی بسیار هوشمندی است و گزینه‌های متعددی در پروسه نصب در اختیارتان قرار می‌دهد. با این‌حال، مدت زمان اسکن برای یافتن بدافزارها طولانی‌تر از نمونه‌های مشابه است و تدابیر در نظر گرفته شده برای مقابله با حملات فیشینگ نسبت به رقبا چندان موثر واقع نمی‌شوند. یک گزینه دیگر Avast Ultimate است که Premium Security را همراه با SecureLine VPN و ابزارهایی برای تمیز کردن فایل‌های کامپیوتری در اختیارتان قرار می‌دهد. ابزار تغییر آی‌پی آواست خیلی جالب نیست، اما عملکردی قابل قبول دارد.

  1. Sophos Home

ضدویروس ویندوز Sophos Home Premium یکی دیگر از نمونه‌های قدرتمند بازار است. این نرم‌افزار به‌طور خاص برای کاربران تازه‌کار طراحی شده است. با این‌حال، کاربران حرفه‌ای نیز قادر به استفاده از آن هستند. البته رابط کاربری این محصول چندان جالب نیست. با این‌حال، کنسول مدیریت وب یک راه‌حل جامع برای مدیریت دستگاه‌ها در اختیارتان قرار می‌دهد. Sophos در ضدویروس خود سطوحی بسیار خوب از مراقبت را به ارمغان آورده و Home Premium به آسانی راه خود را به فهرست بهترین نرم‌افزارهای آنتی ویروس ویندوز باز می‌کند.

  1. ESET Antivirus

اگرچه ESET Antivirus و اشتراک Nod32 به صورت خاص قابلیت‌هایی فراوانی ندارند، اما بهترین شکل از شخصی‌سازی را ارایه می‌کند. استفاده از این برنامه برای افراد مبتنی چندان ساده نیست، اما کاربران مشکلی خاصی از این بابت ندارند. استفاده بهینه از منابع سیستمی یک نقطه قوت بزرگ این محصول است. در آنتی ویروس ESET شاهد قابلیت‌هایی نوآورانه برای شناسایی فایل‌های مختلف هستید و یک سیستم فیلتر کردن آدرس‌های اینترنتی باکیفیت نیز دارد. شرکت ESET در فرم ESET Internet Security و Smart Security Premium، پکیج‌هایی پریمیوم‌تر را نیز در دسترس قرار داده و این پکیج‌ها گستره وسیعی از قابلیت‌های مختلف را به همراه آورده‌اند. اما برخی از قابلیت‌ها به اندازه کافی قدرتمند نیستند و به عنوان یک قاعده کلی، Nod32 Antivirus بالانس‌ترین و بهینه‌ترین گزینه برای اکثر کاربران به حساب می‌آید.

  1. McAfee Antivirus

شرکت McAfee رویکردی جالب در ارتباط با باندل‌های امنیتی در نظر گرفته و محصولات شرکت اساسا نسخه‌های مختلف از Total Protection هستند. اقتصادی‌ترین گزینه‌ای که McAfee در اختیار مشتریان قرار می‌دهد McAfee Total Protection Single Device است که تنها یک دستگاه را پوشش می‌دهد. با این‌حال، محصول فوق یک ضدویروس سبک‌وزن است و منابع کامپیوتر را در کمترین میزان ممکن مصرف می‌کند. از سوی دیگر طیف گسترده‌ای از قابلیت‌ها را ارایه می‌کند که هرچند تمام آن‌ها بالاترین کیفیت ممکن را ندارند، اما در ازای هزینه‌ای که پرداخت کرده‌اید واقعا کارآمد هستند. از جمله این قابلیت‌ها می‌توان به یک فایروال هوشمند، یک ابزار تغییر آی‌پی با ترافیک نامحدود، یک سیستم فیلتر کردن اسپم، مخزنی امن برای فایل‌های حساس و گزینه‌هایی برای بهبود کارایی و سرعت کامپیوتر اشاره کرد. اصلی‌ترین دلیل برای عدم استفاده از این اپلیکیشن، موتور آنتی ویروس مورد استفاده است که بهترین عملکرد را از خود به نمایش نمی‌گذارد، هرچند که برخی تست‌های آزمایشگاهی آن را بهتر از سایرین تلقی کرده‌اند.  اگر به دنبال استفاده همزمان از این آنتی ویروس ویندوز روی چند سیستم هستید باید به سراغ بسته Multi-Device بروید که از پنج دستگاه، از جمله موبایل‌های هوشمند پشتیبانی می‌کند و یک قابلیت محافظت در برابر سرقت هویت را نیز در خود جای داده.

منبع: مجله شبکه

دوره آموزشی مایکروسافت

مطالب مرتبط