ویژگی‌های جذاب ویندوز ۱۱

به گزارش شبکه مگ
در تاریخ ۳ تیرماه امسال مایکروسافت در رویداد مجازی What’s Next for Windows از ویندوز ۱۱ رونمایی کرد. خبری که به سرعت در تمامی رسانه‌های دنیا پخش شد و با استقبال کاربران ویندوز روبرو شد، البته انتقاداتی هم در این وسط بود.

ویژگی‌های ویندوز ۱۱

تغییرات مایکروسافت استور در ویندوز ۱۱

مایکروسافت فروشگاه ویندوز را تغییری بزرگ در ویندوز اعلام کرد و برخلاف قبلا این بار فروشگاه ویندوز خود را متفاوت‌تر از قبل عرضه کرده است. یکی مهم‌ترین آپدیت‌های فروشگاه ویندوز به نفع توسعه دهندگان است. از این پس هر شرکتی قادر خواهد بود انواع نرم‌افزارهای مختلف در فروشگاه ویندوز قرار داده و به راحتی در دسترس کاربران قرار می گیرد.

پشتیبانی ویندوز ۱۱ از اپلیکیشن‌های اندروید

یکی دیگر از بزرگ‌ترین تغییرات ویندوز پشتیبانی ویندوز ۱۱ از اپلیکیشن‌های اندرویدی است که در نسخه جدید ویندوز به راحتی و بدون استفاده از نرم‌افزارهای جانبی می‌توان اپلیکیشن‌های اندرویدی را در ویندوز ۱۱ اجرا کرد.

این اتفاق به لطف یکپارچه شدن آمازون و فروشگاه ویندوز به ارمغان آمد و مایکروسافت با تغییر اساسی سیاست‌های خود توجه بسیاری از توسعه دهندگان را به سوی خود جلب کرده است.

پیا‌م رسان پیش فرض Chat در ویندوز ۱۱

یکی از جذاب‌ترین قابلیت‌هایی که به ویندوز ۱۱ اضافه شده است اپلیکیشن Chat است. با اپلیکیشن Chat می‌توانید به دوستان با هر پلتفرمی ( آیفون، اندروید، پی‌سی) تماس بگیرید.

در قسمت بالای اپلیکیشن گزینه Meet Now را مشاهده می‌کنید که به کاربر اجازه می‌دهد تماس ویدیویی برقرار کند. همچنین با استفاده از این اپلیکیشن می‌توانید با دوستان خود که حساب مایکروسافت ندارند در ارتباط باشید و به آن‌ها پیام دهید.

این اپلیکیشن رقیب اسکایپ بوده و با توجه به اینکه به صورت پیش فرض برروی ویندوز ۱۱ قرار دارد این امکان وجود خواهد داشت که تمامی کاربران به سمت اپلیکیشن Chat بروند.

قابلیت گیمینگ ویندوز ۱۱

مایکروسافت علاوه‌بر توسعه دهندگان، گیمرها را هم جذب خوده کرده‌است. در جریان معرفی ویندوز ۱۱ مایکروسافت از قابلیت‌های گمینگ ویندز ۱۱ رونمایی کرد که می‌توان به Directx 12 آلتیمیت، Direct Storage و HDR اشاره کرد.

یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های گیمینگ ویندوز ۱۱ Auto HDR است که به گیمرها این امکان را می‌دهد تا بازی‌های SDR را با قابلیت HDR در نمایشگرهایی که از قابلیت HDR پشتیبانی می‌کنند،‌ اجرا کند. با فعالسازی قابلیت HDR در ویندوز ۱۱ می‌توان بازی‌های قدیمی را با کیفیت HDR به صورت خوش‌رنگ‌تر و با کیفیت‌تر اجرا کرد.

یکی دیگر از قابلیت‌های گیمینگ ویندوز ۱۱ Direct Storage است که پیش از این مایکروسافت آن را در ایکس باکس سری اس قرار داده بود. این قابلیت باعث می‌شود تا زمان لودینگ در بازی‌ها کاهش یابد. برای استفاده از این قابلیت باید درایور SSD داشته باشید و بازی موردنظر از قابلیت Direct Storage پشتیبانی کند.

قابلیت DirectX 12 Ultimate باعث می‌شود ساخت بازی برای پی‌‌سی‌هایی که از منابع کمتری استفاده می‌کنند، آسان‌تر شود.

تجربه گیمینگ در ویندوز ۱۱ بسیار بهتر از ویندوز ۱۰ است اما استفاده از این قابلیت نیازمند این است که توسعه دهندگان بازی‌ها را متناسب با ویندوز ۱۱ تطبیق دهند.

رابط کاربری ویندوز ۱۱

پس از آنکه نسخه تستی ویندوز ۱۱ در دسترس کاربران قرار گرفت خیلی از کاربران مدعی شدند که ویندوز ۱۱ بسیار به ویندوز ۱۰x شباهت دارد و رابط کاربری ویندوز ۱۱ تا حدود زیادی به ویندوز ۱۰x شباهت دارد.

در قسمت نوار ابزار مایکروسافت آیکون‌ اپلیکیشن‌ها را در قسمت این متمرکز کرده، همچنین دکمه استارت و منو جدید را ویندوز ۱۱ قرار داده است.

در منو استارت ویندوز ۱۱ برخلاف ویندوز ۱۰ اپلیکیشن‌های پین شده، فایل‌های اخیر و دسترسی سریع به قابلیت روشن خاموش کردن دستگاه قرار گرفته است.

با توجه به تصاویر لو رفته از ویندوز ۱۱ بنظر می‌رسد که این نسخه از ویندوز به نسبت ویندوزهای قبلی ظاهری ساده‌تر و تمیزتر دارد.

قیمت و تاریخ انتشار ویندوز ۱۱

اگر از کاربران ویندوز ۱۰ باشید نیازی نیست که این ویندوز را تهیه کنید چون در قالب یک آپدیت رایگان عرضه می‌شود.

با توجه به اخبارات منتشر شده از سوی مایکروسافت در تعطیلات پیش‌رو بروزرسانی ویندوز ۱۰ که ویندوز ۱۱ است در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت. پیش‌بینی می‌شود که این آپدیت در مهر ماه امسال منتشر شود.

حداقل مشخصات موردنیاز ویندوز ۱۱

حداقل مشخصات سخت‌افزاری سیستم مورد نیاز برای اجرای ویندوز ۱۱:

  • پردازنده ۶۴ بیتی دو هسته‌ای
  • ۴ گیگابایت رم
  • نمایشگر ۹ اینچی
  • رزولوشن ۱۳۶۶ در ۷۶۸
  • ۶۴ گیگابایت حافظه‌ی  ذخیره‌سازی
  • پشتیبانی از Secure Boots, UEFI و TPM 2.0
  • پشتیبانی از DirectX 12 و WWWDM 2.x
  • یکی از نکاتی که باید بهش دقت کرد داشتن نمایشگر ۹ اینچی است که بدان معناست نمی‌توان از تبلت یا مینی لپ‌تاپ‌های ۸ اینچی انتظار ساپورت ویندوز ۱۱ را داشته باشیم.

یکی دیگر از نکاتی که در توضیحات بالا باید مورد توجه قرار گیرد پردازنده ۶۴ بیتی است. با توجه به این نکات شاهد حذف نسخه ۳۲ بیتی ویندوز خواهیم بود اما پشتیبانی از نرم‌افزارهای ۳۲ بیتی همچنان ادامه دارد.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *