ویندوز ۱۰X چیست و چه تفاوتی با سایر نسخه‌های ویندوز دارد

ویندوز ۱۰X یک ویرایش جدید از ویندوز ۱۰ است که برای دستگاهایی با دو صفحه نمایش مثل Surface Neo جدید مایکروسافت که قرار است در ابتدای سال ۲۰۲۰ روانه بازار شود طراحی شده است. این ویندوز جدید یک رابط سفارشی شده را برای این گونه دستگاها ارائه می‌کند.

در رویداد معرفی سرفیس، مایکروسافت اعلام کرد که ویندوز ۱۰X طیف گسترده‌ای از اپلیکیشن‌های ویندوز را پشتیبانی می‌کند که به این معنا است که تمام اپلیکیشن‌های دسکتاپ ویندوز سنتی در این ویرایش جدید درست مثل نسخه‌های Home یا Professional ویندوز کار خواهند کرد. در واقع این یک سیستم عامل کاملا جدید نیست و به نظر می‌رسد تنها یک نسخه سفارشی از ویندوز ۱۰ با یک رابط طراحی شده برای دستگاهایی با دو صفحه نمایش مثل Surface Neo جدید مایکروسافت باشد.

بعد از این معرفی مایکروسافت مجددا اعلام کرد که ویندوز ۱۰X اپلیکیشن‌های دسکتاپ سنتی ویندوز ۱۰ را برای بهبود طول عمر باتری در یک کانتینر اجرا خواهد کرد. به نظر می‌رسد ویندوز ۱۰X مبتنی بر Windows Core OS باشد.

بهینه سازی شده برای دستگاهایی با دو صفحه نمایش

طبق اعلام مایکروسافت ویندوز ۱۰X یک رابط کاربری مخصوص دارد که برای دستگاهایی با دو صفحه نمایش مثل Surface Neo جدید مایکروسافت طراحی و بهینه سازی شده است .

Surface Neo یک دستگاه با دو صفحه نمایش به همراه یک لولا (مثل یک لپتاپ) است، به این شرط که بخش صفحه کلید به یک صفحه نمایش جداگانه تبدیل شود. به عبارت دیگر این دستگاه جدید شبیه دو تبلت است که توسط یک لولا به هم متصل شده‌اند. اگر دستگاه مفهومی‌ کنسل شده Courier مایکروسافت را به یاد داشته باشید، این دستگاه بسیار شبیه به آن است.

دیگر خبری از کاشی‌های زنده نیست

بخشی از بهینه سازی این سیستم عامل برای دستگاهای دو نمایشگری حذف شدن کاشی‌های زنده (Live Tiles) در آن است. یک منوی استارت با آیکون‌های ساده‌ای از اپلیکیشن‌ها و لانچر وب‌سایت در این طراحی جایگزین شده است.

اصلاحات رابط دو نمایشگره

1_1179

وقتی شما یک اپلیکیشن را اجرا می‌کنید، در یک سمت این دستگاه باز می‌شود، این کمی‌ شبیه به قابلیت Snap در ویندوز ۱۰ است. اپلیکیشن‌ها به جای کل نمایشگر در یک صفحه نمایش (یا یک سمت دستگاه) باز می‌شوند. شما می‌توانید پنجره یک اپلیکیشن را به لبه میانی صفحه نمایش کشیده و رها کنید تا این اپلیکیشن در امتداد هر دو نمایشگر گسترش پیدا کند. مایکروسافت می‌گوید این کار نه تنها اپلیکیشن را در کل هر دو صفحه نمایش گسترش می‌دهد، بلکه با بهینه سازی رابط کاربری اپلیکیشن‌ها این امکان را فراهم می‌کند تا به طور هوشمندانه ای از مزیت دو صفحه نمایش بهره برداری شود.

همچنین مایکروسافت صفحه کلید تعبیه شده در یک سمت نمایشگر را نیز به نمایش گذاشت و از قابلیتی به نام Wunderbar رونمایی کرد که به نوعی نسخه پیشرفته‌تر تاچ بار مک بوک اپل محسوب می‌شود.

هنوز تا عرضه نهایی ویندوز ۱۰X و دستگاهای دو نمایشگره زمان نسبتا زیادی باقی است. مایکروسافت ویندوز ۱۰X را یک سال زودتر از عرضه Surface Neo به بازار معرفی کرده است تا توسعه دهندگان زمان کافی برای امتحان آن و بهینه سازی اپلیکیشن‌های خود را داشته باشند.

منبع:شبکه-مگ

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *