همکاری مدیاتک و AMD برای ارائه‌ی وای فای ۶E در نسل بعدی رایانه‌های مجهز به پردازنده‌های رایزن

شرکت AMD قصد دارد با همکاری مدیاتک، ماژول وای‌فای ۶E را در نسل بعدی رایانه‌های مجهز به پردازنده‌های سری رایزن ارائه دهد.

دو شرکت AMD و مدیاتک اعلام کردند ماژول وای‌فای ۶E مدیاتک در رایانه‌های رومیزی و لپ‌تاپ‌های آینده‌ی مجهز به تراشه‌های رایزن مورد استفاده قرار خواهد گرفت. اولین ماژول‌های وای‌فای ۶E مبتنی بر تراشه‌ی Filogoc 330P مدیاتک، در پردازنده‌های سری RZ600 شرکت AMD مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

به گزارش تامزهاردوِر، این دو شرکت در بیانیه‌ای مطبوعاتی مدعی شدند که رابط‌های PCIe و USB را برای حالت‌های خواب مدرن و مدیریت انرژی، توسعه داده و تأیید کرده‌اند. فرایند بهینه‌سازی AMD و مدیاتک به تولیدکنندگان رایانه‌ و لپ‌تاپ کمک می‌کند در زمان توسعه‌ی محصولات خود صرفه‌جویی کنند.

دو مدل از پردازنده‌های سری رایزن که از ماژول جدید وای‌فای ۶E مدیاتک بهره می‌برند شامل RX616 و RZ608 است. RX616 مدل سریع‌تر محسوب می‌شود که با وای‌فای ۱۶۰ مگاهرتز کار می‌کند و با طیف ۶ گیگاهرتز سازگاری دارد. مدل RZ608 نیز از پهنای باند ۸۰ مگاهرتز بهره می‌برد و سرعت آن به ۱٫۲ گیگابیت برثانیه می‌رسد. تراشه‌ی Filogic 330P از وای‌فای ۶، وای‌فای ۶E و همچنین بلوتوث ۵٫۲ پشتیبانی می‌کند. RZ616 در اسلات‌های M.2 2230 و M.2 1216 قرار می‌گیرد، درحالیکه RZ608 صرفا برای M.2 2230 توسعه داده شده است. براساس ادعای مدیاتک، فناوری تقویت نویزِ سطح‌پایینِ این شرکت به مدیریت قدرت تراشه‌ها کمک می‌کند و اجازه می‌دهد این مازول‌ها گزینه‌ی مناسبی برای لپ‌تاپ‌های کوچک‌ باشد.

انتشار گزارش‌های مربوط به این همکاری از سپتامبر ۲۰۲۰ آغاز شد. علاوه‌بر این، همکاری با مدیاتک باعث کم‌تر شدن وابستگی AMD به اینتل خواهد شد.

آرتور ژانگ مدیرعامل شرکت آیانئو (Ayaneo) که از قبل درحال کار روی یک دستگاه بازی بر پایه‌ی Ryzen 5 4500U بود، در ماه مه برخی از جزئیات تراشه‌ی RZ608 را اعلام کرد. او در بیانه‌ای اعلام کرد:

ویژگی‌های RZ608 پیش از معرفی هرگز در اینترنت فاش نشده است، بنابراین بسیاری از شما آن‌ را باور نمی‌کنید.

وی همچنین جزئیاتی در مورد نسخه‌ی بلوتوث، وای‌فای ۶E و ابعا کامل ماژول M.2 22330 منتشر کرد.

وب‌سایت آناندتک نیز گزارش داده است که RZ608 در واقع یک ماژول مدیاتک با شماره مدل MT7921K است که با نام تجاری جدید و لوگوی AMD تولید شده است. انتظار می‌رود تراشه‌های جدید در سال ۲۰۲۲ در لپ‌تاپ‌ها و رایانه‌های رومیزی مجهز به پردازنده‌های سری رایزن معرفی شوند.

منبع : zoomit

دوره آموزشی نتورک پلاس

مطالب مرتبط