همکاری سونی و TSMC برای رفع مشکل کمبود تراشه در جهان

همکاری سونی و TSMC برای رفع مشکل کمبود تراشه در جهان

طبق گزارش‌ها، TSMC و سونی با حمایت مالی دولت در خاک ژاپن کارخانه‌هایی برای رفع مشکل کمبود تراشه احداث می‌کنند.

به نظر می‌رسد کمبود تراشه در دنیا سبب شده است اتحاد بیشتری میان شرکت‌های سازنده و تأمین‌کننده صورت بگیرد؛ به نحوی که Engadget به نقل از رویترز گزارش می‌دهد که سونی و TSMC به دنبال همکاری‌های بلندمدت برای تولید تراشه در داخل خاک ژاپن هستند.

درواقع گزارش‌هایی منتشر شده است که دو شرکت مطرح حوزه‌ی فناوری می‌خواهند کارخانه‌هایی برای تولید تراشه در بخش غربی استان کوماموتو، واقع در جزیره‌ی کیوشو، احداث کنند. مصرف‌کننده‌ی اصلی محصولات کارخانه، سونی خواهد بود؛ اما کارخانه‌ها در اراضی متعلق به شرکت ژاپنی احداث خواهند شد. مدیریت و تولید محصولات به عهده‌ی TSMC خواهد بود؛ به صورتی که فناوری و تمامی مراحل تولید توسط اعضای شرکت تایوانی انجام خواهد شد.

سونی و TSMC در این پروژه مورد حمایت دولت ژاپن نیز قرار گرفته‌اند؛ به این صورت که ۷ میلیارد بودجه لازم برای احداث کارخانه‌ها را دولت ژاپن تأمین خواهد کرد. کارخانه‌های مورد نظر در کنار کارخانه‌هایی احداث خواهند شد که سونی حسگر دوربین تولید می‌کند. شاید این موضوع برایتان جالب باشد که هدف اصلی کارخانه‌ی ساخت قطعات نیمه‌رسانا نیز تولید تراشه برای دوربین‌ها و خودروها است.

شرکت‌های ژاپنی دیگر نیز به پروژه‌ی مشترک سونی و TSMC ابراز علاقه نشان داده‌اند. یکی از این شرکت‌ها دنسو نام دارد که از بزرگ‌ترین خودروسازهای ژاپن محسوب می‌شود. دنسو علاوه بر ساخت خودرو، در زمینه‌ی تولید و عرضه انواع قطعات خودروها، کامیون‌ها و ماشین‌آلات سنگین فعالیت دارد.

در متن مقاله آمده است که اگر مانعی بر سر همکاری دو شرکت ژاپنی و تایوانی صورت نگیرد، کارخانه‌ی تولید قطعات نیمه‌رسانا از سال ۲۰۲۴ شروع به فعالیت خواهد کرد. مقام‌های سونی از ارائه‌ی توضیحات به رسانه‌ها در مورد همکاری دو شرکت ممانعت کرده‌اند؛ اما مقام‌های TSMC چندی پیش اعلام کردند که به دنبال همکاری در چنین پروژه‌هایی هستند.

برخی از تحلیلگران و سران شرکت‌های مطرح حوزه‌ی فناوری گفته‌اند کمبود تراشه در جهان ممکن است تا سال ۲۰۲۳ ادامه داشته باشد. درنتیجه تلاش کشورهای صنعتی مانند ژاپن و ایالات متحده برای احداث کارخانه‌ی ساخت قطعات نیمه‌رسانا کاملا منطقی به نظر می‌رسد. احداث کارخانه در استان کوماموتو می‌تواند شروع خوبی برای ژاپن باشد تا در آینده‌ای نزدیک به سراغ تولید تراشه‌هایی با فناوری روز دنیا نیز برود و در صورت ادامه‌ی بحران کمبود تراشه، بتواند صنعت و درنتیجه اقتصاد خود را همچنان توانمند نگه دارد.

نکته‌ی دیگری که باید در نظر گرفت، وابسته شدن هرچه بیشتر صنعت خودرو به قطعات نیمه‌رسانا است. انتظار می‌رود طی سال‌های آینده، تعداد وسایل نقلیه با ویژگی خودران افزایش چشمگیری داشته باشد؛ خودروهایی که نیازمند به تراشه‌های توانمند با قابلیت‌های گسترده در زمینه‌ی هوش مصنوعی هستند.

نظر شما کاربران زومیت در مورد اقدام سونی و TSMC چیست؟ به نظر شما کارخانه‌ی مورد نظر تا چه حد می‌تواند نیاز شرکت‌های ژاپنی را تأمین کند و آیا روزی خواهد رسید که سونی به سمت تولید تراشه برای گوشی‌ هوشمند و تبلت‌ برود؟

منبع:Zoomit

آموزش دوره سیسکو

مطالب مرتبط