هشدار اپل در مورد ضعف امنیتی جدید آیفون که به هکرها اجازه کنترل کامل گوشی را می‌دهد.

با ضعف امنیتی جدید آیفون و بقیه محصولات اپل، هکرها می‌توانند کنترل گوشی ها و بقیه محصولات را در دست بگیرند. اپل ضمن هشدار، آپدیت جدیدی را منتشر کرده است.

به دنبال آسیب‌پذیری برخی از دستگاه‌های اپل در برابر شکاف‌های امنیتی، اپل به تازگی از کاربران تقاضا کرده است تا دستگاه خود را بروزرسانی کنند. گوشی‌های آیفون پس از مدل ۶S، تبلت‌های آیپد مبتنی بر iOS 15 (شامل مدل‌های پس از نسل پنجم و آیپد ایر ۲، آیپد مینی ۴ و تمام مدل‌های آیپد پرو)، نسل هفتم آیپاد تاچ و کامپیوترهای مک مبتنی بر مک او اس مانتری تحت تاثیر این ضعف امنیتی جدید قرار گرفته‌اند.

 

اپل شب پنجشنبه آپدیت‌های iOS 15.6.1 و iPadOS 15.6.1 و همچنین مک او اس مانتری ۱۲.۵.۱ را با هدف رفع این مشکل منتشر کرد. این شرکت آمریکایی رسماً اظهار داشته که هکرها فعالانه از این نقص امنیتی بهره‌برداری کرده‌اند اما سطح مشکل را مشخص نکرده است. ضعف امنیتی جدید آیفون و سایر دستگاه‌های اپل این اجازه را به هکرها می‌دهد تا با استفاده از محتوای وبی که غرض‌ورزانه ساخته شده است، کنترل دستگاه را به صورت کامل در دست بگیرند.

به طور دقیق‌تر، ضعف امنیتی جدید آیفون و دستگاه‌های دیگر اپل روی موتور مرورگر وب‌کیت تاثیر می‌گذارد که فعالیت برنامه‌هایی نظیر سافاری و هسته سیستم عامل متکی به آن است. توصیه شده افرادی که احتمال دارد مورد هدف دولت‌ها، فعالان و روزنامه‌نگاران باشند، آپدیت را هرچه زودتر دانلود کنند.

 

اپل متذکر شده است که سیستم عامل‌های آینده از قابلیت Rapid Security Response برخوردار خواهند بود که اپل از طریق آن دستگاه را بدون ریبوت بروزرسانی می‌کند.

 

گذشته از این، قابلیتی با نام Lockdown Mode هم در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت که در صورت حمله هدفمند، برنامه‌های آسیب‌پذیر را می‌بندد. البته اپل به این نکته اشاره کرده که این قابلیت اختیاری است و فقط زمانی باید به کار گرفته شود که فرد مورد هدف حمله سایبری در سطح بالا قرار گرفته باشد. به گفته اپل اکثر افراد با چنین حملاتی مواجه نمی‌شوند.

این قابلیت‌ها به iOS 16 ،iPadOS 16 و مک او اس ونتورا راه پیدا خواهند کرد. این سیستم‌ها هنوز رسماً منتشر نشده‌اند و در حال حاضر در مرحله بتا به سر می‌برند.

منبع:gadgetnews

مطالب مرتبط