هشتگ‌های اجتماعی؛ موضوع نیمی از هشتگ‌های کاربران ایرانی در اینستاگرام

در نیمه ابتدایی سال ۱۴۰۲، از مجموع هشتگ‌های فارسی منتشرشده در اینستاگرام هشتگ‌های اجتماعی بیشترین و هشتگ‌ها سیاسی کمترین سهم استفاده را داشته‌اند.

جدیدترین نتایج بررسی لایف وب، سامانه رصد فضای مجازی، نشان می‌دهد در ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۲، کاربران از هشتگ‌هایی با موضوعات اجتماعی، عمومی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی استفاده کرده‌اند که در میان آن‌ها هشتگ‌های اجتماعی با ۵۱ درصد بیشترین سهم را داشته‌اند.

پس از هشتگ اجتماعی، هشتگ‌های عمومی با ۳۱ درصد و هشتگ‌های فرهنگی با ۱۲ درصد جزو هشتگ‌های پرتکرار اینستاگرام کاربران ایرانی در نیمه اول سال جاری بوده‌اند. موضوعات اقتصادی و سیاسی هم در رتبه‌های بعدی پرتکرارها هستند؛ البته سهم کمی از کل هشتگ‌های منتشرشده دارند.

پرتکرارترین دسته‌بندی هشتگ‌های فارسی اینستاگرام

یافته‌های لایف وب نشان می‌دهد که در دسته‌بندی هشتگ‌های اجتماعی، «پوشاک و مدلینگ» بیشترین فراوانی را داشته‌اند و ۳۳ درصد از هشتگ‌هایی که در دسته‌بندی اجتماعی قرار می‌گیرند، به خود اختصاص داده‌اند. هشتگ‌هایی مانند لباس، دخترانه، استایل، مانتو، شومیز، تیشرت و… جزو هشتگ‌های پرتکرار در دسته پوشاک و مدلینگ بوده‌اند.

سهم «آرایش و زیبایی و سلامت» هم ۲۳ درصد از این هشتگ‌ها بوده است. سایر موضوعات سهم اندک و ۱۰ درصد و کمتر از آن را داشته‌اند. «عواطف و احساسات» با ۱۰ درصد در رتبه سوم هشتگ‌های پرتکرار دسته اجتماعی را در‌اختیار و «محصولات فانتزی و زیورآلات» هم با ۶ درصد در رتبه بعدی قرار دارد.


در دسته‌بندی اجتماعی، هشتگ‌های مربوط به موضوع‌های «ورزشی» و «محیط‌زیست و طبیعت و گردشگری» با ۵ درصد سهم در رتبه پنجم دسته‌بندی‌های پرتکرار قرار گرفته‌اند.

بیشترین هشتگ‌های دسته‌بندی عمومی اسامی شهر و کشورهاست

در دسته‌بندی عمومی، دومین دسته موضوعی هشتگ‌های پرتکرار اینستاگرام فارسی، ۵۶ درصد از هشتگ به شهرها و کشورها مربوط بوده است. تهران، ایران، بلوچستان، اصفهان، شیراز و… جزء شهرهایی بودند که بیشتر به هشتگ تبدیل شده‌اند.

۳۶ درصد از هشتگ‌های عمومی به خودِ «اینستاگرام» مربوط بوده است. برای مثال، هشتگ اکسپلور و اینستاگرام و Reels جزو هشتگ‌های پرتکرار بوده‌اند. سومین هشتگ پرکاربرد و پرتکرار کاربران ایرانی اینستاگرام در نیمه اول امسال هم به نوع محتوا مثلاً هشتگ متن و عکس و خبر مربوط بوده‌ است.


پرتکرارترین هشتگ‌های عمومی اینستاگرام

همان‌طور‌که پیش‌تر ذکر شد، هشتگ‌های مربوط به دسته‌بندی موضوعی «فرهنگی» سومین موضوع پرتکرار در هشتگ‌های اینستاگرام فارسی بوده‌اند. در میان هشتگ‌های این دسته‌بندی، هشتگ‌های «طنز»، «کلیپ»، «فان»، «خنده» و «چالش» بیشتر از همه تکرار شده‌اند که نشان می‌دهد موضوعات مربوط به طنز و سرگرمی با ۳۸ درصد هشتگ‌های پرتکرار را ازآنِ خود کرده‌اند.

محتوای طنز و سرگرمی؛ هشتگ محبوبِ فرهنگی

هشتگ‌های مربوط به موسیقی با کلیدواژه‌هایی مثل «موزیک» و «آهنگ» و «موسیقی» نیز با ۲۶ درصد جزو هشتگ‌های پرتکرار در دسته‌بندی فرهنگی بوده‌اند.


پرتکرارترین هشتگ‌های اینستاگرام در دسته‌بندی فرهنگی

هشتگ‌هایی با محتوای هنر (۱۴ درصد)، هنرهای تجسمی (۱۳ درصد)، دینی و مذهبی (۸ درصد)، کتاب و ادبیات (۴ درصد) و سینما، تئاتر و تلویزیون (۲ درصد) در رتبه‌های بعدی هشتگ‌های پرتکرار اینستاگرام فارسی قرار دارند.

اکثر هشتگ‌های اقتصادی به کسب‌وکار مربوط می‌شود

موضوعات اقتصادی و سیاسی نسبت به سایر موضوعات سهم کمتری از هشتگ‌های منتشرشده کاربران ایرانی در نیمه ابتدایی سال ۱۴۰۲ دارند. در میان هشتگ‌های اقتصادی، ۶۴ درصد به کسب‌وکارها مربوط است که کلیدواژه‌هایی مانند «آنلاین شاپ»، «فروشگاه آنلاین»، «عمده»، «عمده‌فروشی»، «اورجینال» و «برند» را بیشتر استفاده کرده‌اند.


ناگفته نماند ۳۶ درصد از هشتگ‌هایی که در دسته‌بندی موضوعی اقتصادی قرار می‌گیرند، به موضوعاتی مثل «طلا»، «ارز»، «خودرو» و «املاک» ارتباط دارند.

همچنین، یافته‌های گزارش لایف وب نشان می‌دهد که هشتگ‌های سیاسی با ۱ درصد کمترین میزان فراوانی و تکرار را در اینستاگرام کاربران ایرانی داشته است. عمده هشتگ‌های مربوط به این دسته‌بندی نیز به موضوع‌هایی مرتبط با اعتراضات سال گذشته در کشور مرتبط بوده است.

منبع : زوم ایت

مطالب مرتبط