نقد و بررسی سامسونگ گلکسی زد فولد ۴.

سال گذشته زمانی که گوشی گلکسی زد فولد ۳ به دفتر آی‌تی‌رسان آمد و من مشغول بررسی آن شدم، تغییرات آن نسبت به نسل قبل شگفت‌انگیز بودند، انگار که با یک گوشی جدید مواجه شده‌ایم. در آن زمان سری گلکسی زد فولد را یک فرانچایز از سامسونگ نام‌گذاری کردم. اما قضیه کمی در خصوص گلکسی Z Fold 4 متفاوت است. گلکسی زد فولد ۴ عضو اصلی یک فرانچایز نیست، بلکه اسپین‌آف شاهکاری است که قرار است ادامه راه مدل‌های قبلی باشد.

گلکسی زد فولد ۴ تغییر کرده، تغییرات مثبتی هم کرده، تغییراتی که در بخش طراحی، سخت‌افزار و به ویژه نرم‌افزار به چشم می‌آیند. البته هنوز ایده‌آل نیست و نقص‌هایی در آن دیده می‌شود که قابل چشم‌پوشی نیستند، مخصوصا که هزار و هشتصد دلار هم قیمت دارد و قیمت بالای آن باعث می‌شود بسیاری از خریداران در دوراهی آیا گلکسی Z Fold 4 ارزش خرید دارد یا خیر؟ گیر بیفتند.

داستان سری گلکسی زد فولد، داستان پیشرفت‌، حرکت در لبه تکنولوژی، زندگی راحت‌تر و بازدهی بالاتر است. مدیر اجرایی سامسونگ در مراسم رونمایی از سری پرچمدار این شرکت اعلام کرده بود که گوشی‌های تاشو به مرور زمان به جریان اصلی بازار موبایل در جهان تبدیل می‌شوند. درواقع مدیر عامل سامسونگ اعتقاد دارد که آینده برای گوشی‌های تاشو خواهد بود. در سال گذشته بیش از ۷ میلیون گوشی تاشو در جهان به فروش رفته است؛ هرچند این موضوع قابل توجه است که در میان گوشی‌های تاشو سامسونگ، سهم اصلی فروش برای مدل زد فلیپ است نه زد فولد!

خلاصه مطلب آن است که گلکسی زد فولد ۴ برای سامسونگ اهمیت فراوانی دارد، سامسونگ و دیگر شرکت‌های تولیدکننده تلفن همراه می‌خواهند گوشی‌های تاشو را به بازار میان‌رده بیاورند و به این ترتیب باید تجربه و دانش کافی برای ساخت یک مدل تاشو بی‌نقص را به دست بیاورند. این علم، تجربه و دانش حتی در صورت شکست خوردن گلکسی زد فولد ۴ در بازار، بعدها میلیاردها دلار برای سامسونگ سود خواهد داشت. درواقع همین موارد است که سامسونگ را به برند نامبر وان در صنعت تلفن همراه تبدیل کرده، خاص بودن سامسونگ اتفاقی نیست.

امپراطوری سامسونگ اتفاقی به وجود نیامده، چرخ‌دنده‌های مختلفی در کنار هم قرار گرفتند تا این غول تکنولوژی امروز بتواند برای ما از آینده صحبت کند و لیدر بازار امروز و حتی فردا باشد. یکی از نتیجه‌های کارکرد صحیح این چرخ دنده‌ها، فرانچایزی به نام گلکسی Z Fold است که تاکنون هم در مورد آن حرف زدیم و اکنون قصد بررسی آن را داریم.

این مقاله را نیز بخوانید: نقد و بررسی جامع گلکسی S22 اولترا؛ آیا پرچمدار گران قیمت سامسونگ ارزش خرید دارد؟

این مقاله را نیز بخوانید: نقد و بررسی گلکسی S22 پلاس سامسونگ (همراه با ویدئو آنباکس)

این مقاله را نیز بخوانید: بررسی تخصصی گلکسی زد فولد ۳: فرانچایز سامسونگ هم درخشان و هم ناامید کننده

این مقاله را نیز بخوانید: نقد و بررسی سامسونگ گلکسی زد فلیپ ۳: شاهزاده دلربا

اسپین‌آف گلکسی زد فولد ۳،  چند روزی در اختیار ما بود تا بتوانیم ابعاد مختلف آن را مورد نقد و بررسی قرار دهیم، اگر به این گوشی جذاب تاشو علاقه دارید یا احیانا به این فکر می‌کنید که آیا خرید آن تصمیم درستی است یا خیر، تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

مشخصات گلکسی زد فولد ۴

ابعاد
 بسته: ۱۵۵.۱ در ۶۷.۱ در ۱۵.۸ میلی‌متر
 باز: ۱۵۵.۱ در ۱۳۰.۱ در ۶.۳ میلی‌متر
وزن
 ۲۶۳ گرم
نمایشگر
 اصلی: ۷.۶ اینچ داینامیک امولد ۲X با رزولوشن ۱۸۱۲ در ۲۱۷۶ و نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز
 کاوراسکرین: ۶.۲ اینچ داینامیک امولد ۲X با رزولوشن ۹۰۴ در ۲۳۱۶ و نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز
پردازنده 
 تراشه ۴ نانومتری اسنپدراگون ۸ پلاس نسل ۱
پردازنده گرافیکی
 Adreno 730
رم
 ۱۲ گیگابایت
حافظه داخلی
 ۲۵۶ گیگابایت
سیستم عامل
 رابط کاربری One UI 4.1.1
دوربین اصلی
 سه‌گانه: ۵۰ مگاپیکسل واید + ۱۲ مگاپیکسل اولتراواید + ۱۰ مگاپیکسل تله‌فوتو
دوربین سلفی
 ۱۰ مگاپیکسل اصلی + ۴ مگاپیکسل زیر نمایشگر
باتری
 ۴۴۰۰ میلی‌آمپرساعت بدون شارژر!

تجربه دو روز استفاده از سامسونگ گلکسی زد فولد ۴

پیش از آن که به سراغ نقد و بررسی کامل گوشی گلکسی زد فولد ۴ برویم، پیشنهاد می‌کنم که ویدیوی بررسی اجمالی دو روز کار با این مدل را مشاهده کنید:

.h_iframe-aparat_embed_frame{position:relative;}.h_iframe-aparat_embed_frame .ratio{display:block;width:100%;height:auto;}.h_iframe-aparat_embed_frame iframe{position:absolute;top:0;left:0;width:100%;height:100%;}

اقلام داخل جعبه گلکسی زد فولد ۴

داستان پرچمداران سامسونگ و اپل و جعبه‌هایشان دیگر کمی لوس شده است. جعبه‌ای که تقریبا به جز خود گوشی، چیز قابل توجه دیگری در آن نیست، از مواردی محسوب می‌شود که شاید دیگر کاربردی نداشته باشد. تا چند سال پیش، آنباکس گوشی‌های پرچمدار از جذاب‌ترین بخش‌های خرید این مدل‌ها بود، زیرا به جز گوشی، اقلام جذابی درون جعبه قرار داشت. اما حال با یک جعبه طرف هستیم و یک گوشی خالی که حتی شارژر هم از آن حذف شده است.

به هر شکل درون جعبه گلکسی زد فولد ۴ به جز خود گوشی، یک کابل USB-C به USB-C وجود دارد که با خرید شارژر می‌توانید از آن استفاده کنید. همچنین برای انتقال دیتا هم می‌توان از این کابل استفاده کرد، البته باید دقت کنید که سیستم رایانه‌ای شما باید دارای درگاه USB-C باشد.

البته خود جعبه طراحی جذاب دارد، یک جعبه بزرگ، پهن و مربعی شکل که درون آن گوشی به شکل باز شده قرار دارد. در قسمت در جعبه، قسمتی است که یک مقوا به صورت کشویی از آن قسمت جدا می‌شود و درون آن کابل، برگه توضیحات و سوزن درگاه سیم‌کارت قرار دارد. درواقع با وجود آن که اقلام درون جعبه راضی‌کننده نیست اما خود جعبه و فرم طراحی آن جالب و خاص است.

طراحی گلکسی Z Fold 4 

طراحی شاید یکی از مهم‌ترین بخش‌های تولید یک گوشی تاشو باشد. درواقع اولین مزیت و ویژگی خاص گلکسی زد فولد ۴ قابلیت تا شدن آن است که باعث می‌شود طراحی گوشی از حالت عادی خارج شود و ذهن طراحان سامسونگ به دنبال کمی خلاقیت باشد.

طراحی سری گلکسی زد فولد مانند یک کتاب است، البته کتابی که از روی جلد آن می‌توانید خیلی از کارهای خود را انجام دهید. اگر اجازه دهید کمی به آمار و ارقام در بخش طراحی بپردازیم و سپس درگیر توضیح جزئیات طراحی این گوشی شویم.

در بخش مقدمه، گلکسی زد فولد ۴ را اسپین‌آف گلکسی زد فولد ۳ خواندیم، این لقب دلیلی دارد. شباهت گلکسی زد فولد ۳ و ۴ فراوان است البته جزئیات تغییر زیادی داشتند اما طراحی کلی و حتی حس استفاده از هر دو مدل بسیار نزدیک است.

ابعاد و وزن

گلکسی زد فولد ۴ در حالت باز ۱۵۵.۱ میلی‌متر طول، ۱۳۰.۱ میلی‌متر عرض، ۶.۳ میلی‌متر ضخامت و ۲۶۳ گرم وزن دارد. به این ترتیب گلکسی Z Fold 4 نسبت به مدل قبلی خود کوچک‌تر و سبک‌تر شده است. گلکسی زد فولد ۳ طراحی فوق‌العاده‌ای داشت اما کمی بزرگ و سنگین بود، این مشکل تا حدی در گلکسی زد فولد ۴ حل شده و حالا با یک گوشی خوش دست‌تر طرف هستیم.

البته باید بدانید که اندازه نمایشگر گلکسی Z Fold 4 کوچک‌تر نشده و به این ترتیب هنوز هم لذت کار با یک نمایشگر بزرگ‌ را خواهید داشت اما حاشیه دور نمایشگر چند میلی‌متری کمتر شده و کار کردن با گوشی راحت‌تر است.

گلکسی زد فولد ۴ در حالت تاشده همان ۱۵۵.۱ میلی‌متر طول را دارد ولی عرض آن به ۶۷.۱ میلی‌متر و ضخامت آن به ۱۵.۸ میلی‌متر در قسمت لولا و ۱۴.۲ میلی‌متر در قسمت به هم رسیدن دو لبه نمایشگر می‌رسد.

به این ترتیب هنوز مشکل ضخامت دوگانه سری فولد در حالت فولد از بین نرفته است. زمانی که گوشی را می‌بندید، در قسمت لولا فضایی خالی وجود دارد که باعث می‌شود ضخامت گوشی در حالت فولد در قسمت لولا ضخیم‌تر از قسمت مقابل باشد. البته شاید نباید این موضوع را یک مشکل بنامیم، زیرا نمایشگر تاشو در واقع تا نمی‌شود، حتی در میکس فولد ۲ هم که هیچ فاصله‌ای در قسمت لولا در حالت فولد نیست، حالت خمیده نمایشگر حل شده ولی با استفاده از لولای قطره‌ای هم لولا و هم فاصله قسمت نمایشگر در حالت خمیده حل شده و این مدل در حالت فولد، هیچ تفاوتی از نظر ضخامت در قسمت لولا و لبه دیگر ندارد.

البته استفاده از نمایشگر قطره‌ای باعث شده تا میکس فولد ۲ ضد آب نباشد، در واقع میکس فولد ۲ ضد آب نیست اما بسیار باریک و با لولای ظریف‌تری ساخته شده اما زد فولد ۴ ضد آب است و در قسمت لولا ضخامت و فضای خالی در حالت فولد دیده می‌شود. حال اینکه بهتر است گوشی‌های تاشو ضد آب باشند یا اینکه لولای آن‌ها از فناوری جدیدتری استفاده کنند، یک موضوع سلیقه‌ای است. سامسونگ ترجیح داده تا لولا را ضخیم اما ضد آب درست کند.

گلکسی Z Fold 4 را می‌توان یکی از سنگین‌ترین گوشی‌های بازار نامید، این مدل حدود ۸ گرم از گلکسی زد فولد ۳ سبک‌تر است ولی حدود ۳۵ گرم از گلکسی S22 اولترا که خود یک گوشی با وزن بالا محسوب می‌شود، سنگین تر است. وزن بالای گلکسی زد فولد ۴ کاملا منطقی است؛ طی این سال‌ها هم شاهد کاهش وزن این گوشی بوده‌ایم ولی به نظر می‌رسد که با وجود دو نمایشگر و پنج دوربین و لولای خاص این مدل، بتوان وزن را از یک حدی پایین‌تر آورد.

در هر صورت باید در نظر داشته باشید که گلکسی زد فولد ۴ یک تبلت هفت و نیم اینچی همراه است و از این نظر نسبت به دیگر تبلت‌های هفت یا هشت اینچی بازار بسیار سبک‌تر است.

لولا

لولای گلکسی زد فولد ۴ یکی از سخت‌ترین و پیچیده‌ترین سازه‌های تاریخ شرکت سامسونگ است. درواقع تولید نمایشگر تاشو از سال‌ها پیش آغاز شده است ولی یکی از آن چالش‌هایی که باعث شده تا گوشی‌های تاشو با تاخیر زیاد وارد بازار شوند، تولید لولای آن‌ها است.

گوشی موبایل یک وسیله برای کارکرد روزانه است، به همین علت لولای آن نباید آنقدر سفت باشد که به سختی باز شود و کار روزانه شما را مختل کند و نه آنقدر شل که نتوان آن را در زاویه‌های مختلف نگه داشت. همچنین طول عمر لولا نیز یکی از مواردی است که ساخت آن را بسیار دشوار می‌کند.

با توجه به این موارد، باید بگوییم که گلکسی زد فولد ۱ و ۲ از نظر لولا اصلا رضایت‌بخش نبودند. لولای این دو مدل شل بود، در زاویه‌های مختلف نمی‌ایستاد و حتی با تکان دادن یک سمت گوشی، سمت دیگر تکان میخورد.

اما داستان از گلکسی زد فولد ۳ تغییر کرد و حتی کار به جایی رسید که لولا کمی بیش از حد سفت بود! لولای سفت هم کارایی ندارد، فرض کنید برای هر بار باز کردن گوشی خود مجبور باشید با دو دست انرژی بگذارید و گوشی فولد خود را باز کنید. این اتفاق در طولانی مدت جذاب نیست.

اما حس کار کردن با گلکسی Z Fold 4 بهتر است، در واقع استحکام لولای زد فولد ۳ حفظ شده اما لولا کمی نرم‌تر باز می‌شود. البته هنوز لولا را می‌توان سفت نامید، لولایی که در هر زاویه‌ای می‌ماند، کاملا استوار و مستحکم است و از نظر استحکام نمی‌توان ایرادی به آن گرفت.

نکته‌ای که در مورد لولا وجود دارد آن است که اگر چند ساعت از گوشی استفاده نکنید، هنگام باز کردن یک صدای چرخ‌دنده مانند بسیار ریز از لولای آن خواهید شنید. مثلا فرض کنید شب گوشی را فولد کرده و بر روی میز می‌گذارید، صبح، اولین بار که لولا را باز میکنید این صدا را می‌شنوید اما دفعات بعد صدایی شنیده نمی‌شود، یا آنکه صدا آنقدر کم است که اصلا متوجه آن نمی‌شوید.

هرچند به نظر می‌رسد که این صدا عادی بوده و باید به آن عادت کنید، اما قطعا یک یا دوبار اولی که این صدا را می‌شنوید احساس می‌کنید که گوشی گران قیمت شما مشکلی دارد یا آن که بخشی در درون آن شکسته است، اما مثل این که این موضوع عادی است.

در خصوص طول عمر لولا نمی‌توانم به طور قطع نظر بدهم زیرا این گوشی تنها چند روز پیش ما بود اما به نظر نمی‌رسد که لولای گلکسی زد فولد ۴ به راحتی آسیب ببیند یا پس از مدتی شل شود. حداقل امیدواریم اگر کسی تا چند سال خواست از این مدل استفاده کند، مشکلی با لولای آن نداشته باشد اما شل شدن لولا پس از مدتی خیلی اتفاق تعجب‌برانگیزی نخواهد بود.

طراحی

همانطور که گفتیم گلکسی زد فولد ۴ از نظر طراحی تغییر زیادی نسبت به نسل قبل از خودش نکرده است، اسپین‌آف زد فولد ۳ به طور کلی بهتر، خوش دست‌تر، باریک‌تر و سبک‌تر شده است.

از نظر طراحی شباهت‌ها زیاد هستند، هر دو مدل از یک ماژول دوربین مشابه استفاده می‌کنند، طراحی بدنه، نمایشگر، حتی دوربین سلفی دوم مخفی تغییر خاصی ندارد. فرم لولا و بقیه موارد هم تغییر زیادی نکرده است. یکی از مهم‌ترین تغییراتی که دیده می‌شود، فریم فلزی دور بدنه گوشی است که در مدل گلکسی زد فولد ۳ کمی بیشتر بر روی بدنه آمده بود اما در گلکسی Z Fold 4 این فریم باریک‌تر است.

همچنین احساس می‌شود که برجستگی دوربین کمی بیشتر شده هر چند در این مورد نمی‌توانم دقیق نظر بدهم اما به هر شکل برجستگی ماژول دوربین قابل توجه است و باعث می‌شود گوشی هم در حالت فولد و هم در حالت بازی، به شدت لق بخورد. از آنجایی که گلکسی زد فولد ۴ گوشی سنگینی محسوب می‌شود طبیعتا زیاد پیش می‌آید که شما بخواهید آن را روی میز بگذارید و استفاده کنید، در این حالت لق خوردن شدید گوشی بسیار آزاردهنده است.

حالت دیگر آن است که برای گوشی قاب بخرید، البته این روش هم خیلی پیشنهاد نمی‌شود زیرا خود گوشی در حالت فولد به مقدار کافی ضخیم و چغر هست و با چند میلی‌متر قاب، ضخیم‌تر هم می‌شود.

البته یک نکته بسیار مهم آن است که به دلیل برجستگی زیاد ماژول دوربین، در چندین مدل قاب‌‎ها هم این برجستگی بر طرف نمی‌شود و باز هم گوشی لق میخورد اما میزان لق خوردن کمتر است. مشکل لق خوردن گوشی از آن مواردی هست که راهکار زیادی برای رفع آن وجود ندارد و به نوعی باید با این مورد کنار بیایید.

مقاومت و استحکام

بدنه، لولا و فریم از آلومینیوم ساخته شده و کاملا مقاوم است، بر روی بدنه روکش مات شیشه‌ای وجود دارد که جذابیت گوشی را چند برابر می‌کند، به دلیل روکش مات گوشی، لک و اثر انگشت و کثیفی بر روی آن نمی‌ماند و خیلی احساس نمی‌شود. البته برجستگی ماژول دوربین باعث می‌شود گرد و غبار دور آن جمع شود که کمی آزار دهنده است و باید مدام آنها را پاک کنید.

شیشه جلو و پشت گوشی هر دو با روکش گوریلا گلس ویکتوس پلاس محافظت می‌شوند، ترکیب بدنه آلومینیومی و شیشه محافظ گوریلا گلس ویکتوس پلاس یعنی این مدل با وجود آن که ظرافت یک گوشی تاشو را دارد و شاید احساس شود که مقاومت آن نسبت به مدل‌های عادی زیاد نیست، اما از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است و آسیب‌پذیر نیست.

این مدل گواهی IPX8 را دریافت کرده که به معنای آن است که تا عمق یک و نیم متری آب به مدت ۳۰ دقیقه دوام خواهد آورد. به طور کلی طراحی لولا و نمایشگر این مدل به شکلی است که ضد آب باشد و این یکی از مهم‌ترین مزیت‌های گلکسی زد فولد ۴ نسبت به دیگر مدل‌های بازار است.

درگاه‌ها

در فریم سمت راست دکمه پاور ادغام شده با حسگر اثر انگشت وجود دارد، بالای آن دکمه ولوم دیده می‌شود که کیفیت بسیار خوبی دارد و حس خوبی به شما می‌دهد. در فریم سمت چپ تنها درگاه سیمکارت دیده می‌شود. در فریم پایین، سمت راست درگاه USB-C یک میکروفون وجود دارد، فریم پایین سمت چپ محل قرارگیری اسپیکر اول است.

در فریم بالای گوشی سمت چپ و راست تنها اسپیکر دوم و دو میکروفن دیده می‌شود.

رنگ‌ها

گلکسی زد فولد ۴ در سه رنگ به بازار می‌آید. رنگ مشکی مات و خاص سامسونگ با نام فانتوم بلک در تمامی پرچمداران اخیر سامسونگ به کار رفته و یکی از رنگ‌های محبوب گوشی‌های گران قیمت این کمپانی به حساب می‌آید. رنگ گری‌گرین یا طوسی سبز، رنگی خاص و متفاوت است که به طوسی یا سیلور تیره شباهت دارد و خیلی شبیه به سبز نیست اما در این گوشی به کار رفته و شاید زیباترین رنگ گلکسی زد فولد ۴ باشد.

رنگ دیگر بژ نام دارد و رنگ مشابه با بژ یا کرم کمرنگ دارد و فریم و لولای آن طلایی رنگ است. البته یک رنگ دیگر هم وجود دارد که همان رنگ شرابی گلکسی S22 اولترا است و البته تنها در خرید آنلاین از فروشگاه آنلاین سامسونگ قابل سفارش است.

نظر نهایی

طراحی گلکسی زد فولد ۴ بسیار خوب و قابل قبول است. گوشی همچنان ابعاد بزرگی دارد و ضخامت آن زیاد است. کار کردن با گوشی مانند گوشی‌های عادی راحت نیست و وزن آن بیشتر است، اما تمامی این موارد بخشی از هویت یک گوشی تاشو بوده و به نوعی باید با آن کنار بیاییم. سامسونگ هر سال طراحی گوشی خود را بهبود داده و در حال پیشرفت است.

البته در این زمینه نباید رقبای سامسونگ یعنی هواوی، شیائومی و اوپو را فراموش کنیم، این برندها تاکنون گوشی‌های تاشو جذابی را روانه بازار کرده‌اند که طراحی آنها تفاوت‌هایی با گلکسی زد فولد ۴ دارد، البته من با آن‌ها کار نکرده‌ام ولی در حالت کلی فکر می‌کنم طراحی اوپو فایند ان بهترین در میان گوشی‌های تاشو کتابی است و بدنه کوچک و پهن و عدم وجود فضای خالی در قسمت لولا در حالت تا شده، می‌تواند گوشی را جذاب‌تر و استفاده از آن را کاربردی‌تر کند.

نمایشگر گلکسی زد فولد ۴

همانطور که می‌دانید گلکسی Z Fold 4 از دو نمایشگر بهره می‌برد، نمایشگر کاور دیسپلی بر روی قاب سمت چپ پشت گوشی قرار دارد و هنگامی که گوشی فولد است می‌توانید از آن استفاده کنید، نمایشگر دوم هم همان نمایشگر اصلی است که تا می‌شود و کل ماهیت گلکسی زد فولد ۴ به آن وابسته است.

مشخصات

نمایشگر کاور دیسپلی ۶.۲ اینچ است، این صفحه از نوع داینامیک امولد ۲X ساخته شده و از رزولوشن ۹۰۴ در ۲۳۱۶ و نسبت ۲۳.۱:۹ بهره می‌برد.

نمایشگر اصلی ۷.۶ اینچ است، این صفحه از نوع داینامیک امولد ۲X تاشو ساخته شده و از رزولوشن ۱۸۱۲ در ۲۱۷۶ و نسبت ۲۱.۶:۱۸ بهره می‌برد.

هر دو نمایشگر ۱۲۰ هرتز هستند ولی تنها نمایشگر اصلی از +HDR10 پشتیبانی می‌کند و از این نظر باید کیفیت آن بهتر باشد. این نکته جا نماند که نمایشگر کاور اسکرین در هر اینچ ۴۰۲ و نمایشگر اصلی ۳۷۴ پیکسل در هر اینچ دارد.

روشنایی هر دو نمایشگر هم بسیار خوب است و در محیط‌های روشن مانند زمانی که زیر آفتاب دارید با گوشی کار می‌کنید مشکلی برای دیدن جزئیات صفحه نخواهید داشت. البته در این بخش باید به این نکته اشاره کرد که نمایشگر اصلی به دلیل روکش خاصی که دارد، کمی بیشتر از یک نمایشگر عادی نور را بازتاب می‌دهد و هنگام کار کردن زیر تابش آفتاب یا جایی که چراغ‌های زیادی دارد، معمولا انعکاس منابع نور را در صفحه می‌بینید.

هر دو نمایشگر از نظر نمایش رنگ و تصویر در بالاترین سطح هستند و از این نظر نمی‌توان ایرادی به صفحه نمایش‌های گلکسی زد فولد ۴ گرفت، البته روکش روی نمایشگر اصلی کمی از جذابیت آن کاسته ولی به هر شکل هر دو نمایشگر رنگ‌ها را به شکل عمیق و واقعی نمایش می‌دهند.

استفاده از صفحه امولد باعث می‌شود در مصرف باتری صرفه‌جویی شود ولی رفرش ریت هر دو صفحه میان ۴۸ تا ۱۲۰ هرتز متغیر است، یعنی زمانی که صفحه ثابت باشد مانند زمانی که دارید ویدیو میبینید رفرش ریت به ۴۸ هرتز کاهش می‌یابد و زمانی که در صفحه اسکرول می‌کنید، رفرش ریت به ۱۲۰ هرتز باز‌می‌گردد.

نسبت تصویر

اما تجربه استفاده از این دو نمایشگر به چه شکل است؟ نکته اول آن است که هر دو نمایشگر نسبت‌های نامانوس و عجیبی دارند که احتمالا تا حالا تجربه نکرده‌اید. نمایشگر کاور دیسپلی کشیده و باریک است و نمایشگر دوم نسبتی تقریبا مربعی شکل دارد. به همین دلیل هنگام استفاده از برنامه‌ها یا اپلیکیشن‌های مختلف با نمای تازه‌ای مواجه می‌شوید.

به طور  قطع می‌توان گفت که هر دو صفحه گلکسی زد فولد ۴ از نظر نسبت استاندارد نیستند و  در برخی برنامه‌ها با مشکل مواجه می‌شوند. مثلا نمایشگر کاور اسکرین برای کار با اینستاگرام خیلی مناسب نیست زیرا تصاویر و ویدیوها در این نمایشگر کوچک به نمایش در می‌آیند مگر آنکه تصاویر و ویدیوهای عمودی مانند ریلز‌ها را در آن ببینید که هنوز این گونه ویدیوها به ویژه در صفحات فارسی اینستاگرام متداول نشدند.

در نقطه مقابل تصاویر در نمایشگر اصلی کشیده و بزرگ‌تر از مقدار لازم هستند، به عنوان مثال یک عکس در اینستاگرام در نمایشگر اصلی آنقدر بزرگ است که شاید نتوانید کل تصویر را در نمایشگر ببینید یا آنکه تصویر و کپشن در نمایشگر مشخص نیستند و برای دیدن کپشن باید به پایین اسکرول کنید.

از طرفی برای فیلم دیدن نیز فضای مشکی زیادی در بالا و پایین تصویر خواهید دید که باعث می‌شود بزرگی تصویر فیلم با گوشی‌های عادی آنقدری تفاوت نداشته باشد.

البته در نمایشگر اصلی می‌توانید مشخص کنید که هر برنامه با چه نسبت تصویر اجرا شود، مثلا می‌توانید نسبت اجرای اینستاگرام را بین تمام صفحه، ۱۶:۹ و ۴:۳ تغییر دهید و هر کدام که برای شما جذاب‌تر بود آن را انتخاب کنید. هر چند در حالت ۱۶:۹  و ۴:۳  هم بخش زیادی از نمایشگر خالی خواهد بود.

دوربین سلفی زیرنمایشگر

گلکسی زد فولد ۴ دو دوربین سلفی دارد، یعنی هر نمایشگر یک دوربین سلفی در بالای خود دارد، دوربین سلفی زیر نمایشگر اصلی مانند نسل قبل زیر نمایشگر مخفی شده، یعنی زمانی که در رابط کاربری جا به جا می‌شوید یا در حال مشاهده فیلم و عکس هستید یک لایه از پیکسل‌های نمایشگر بر روی دوربین سلفی وجود دارد که باعث می‌شود حفره دوربین سلفی مانند یک لکه مشکی در صفحه نمایش دیده نشود. البته زمانی که تصویر در نقطه دوربین مشکی باشد، به دلیل آن که پیکسل‌های نمایشگر در پنل امولد خاموش می‌شوند، دوربین سلفی دیده خواهد شد، اما زمانی که نمایشگر تصویر روشنی را نشان می‌دهد، پیکسل‌ها روشن شده و دوربین زیر آن دیده نمی‌شود.

با این وجود پوشش پنل نمایشگر، قسمت دوربین با دیگر بخش‌های صفحه نمایش متفاوت است، در این قسمت پیکسل‌ها بزرگ‌تر هستند و شما می‌توانید تشخیص دهید که در قسمت دوربین، نوع نمایش تصویر با دیگر قسمت‌های صفحه تفاوت دارد، اما به هر حال از شر آن لکه بزرگ برای دوربین سلفی خلاص می‌شوید.

خط تا وسط نمایشگر

در میانه نمایشگر خط تا کاملا مشخص است، همچون مدل‌های قبلی زد فولد یک خط عمودی فرورفتگی در میانه نمایشگر وجود دارد البته هیچ اختلالی در عملکرد لمسی یا کار با صفحه نمایش به وجود نمی‌آورد. این خط زمانی که به صورت مستقیم یا از بالا و پایین به نمایشگر نگاه می‌کنید دیده نمی‌شود اما از دو سمت راست و چپ سایه‌ای را بر روی صفحه نمایش می‌اندازد.

فلسفه ایجاد دو نمایشگر آن است که از نمایشگر اصلی برای انجام کارهای اصلی خود مانند مطالعه، وب گردی، چک کردن شبکه‌های اجتماعی، اجرای برنامه‌ها و بازی‌های مختلف و استفاده از قلم لمسی سامسونگ که توسط نمایشگر پشتیبانی می‌شود (ولی باید آن را جداگانه خرید) استفاده کنید.

نمایشگر دوم صرفا برای چک کردن سریع گوشی، نوتیفیکیشن‌ها و پیام‌ها یا انجام کارهای معمولی است. این دو نمایشگر کارایی لازم را دارند ولی مشکلاتی که در مورد آن‌ها گفتیم پا برجا است.

حسگر اثر انگشت و قفل تشخیص چهره 

زمانی که از پرچمداران استفاده می‌کنید، طبیعی است که انتظار استفاده از یک حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر و قفل تشخیص چهره بادقت و سریع را داشته باشید.

حسگر اثرانگشت

در گلکسی زد فولد ۴ به دلیل وجود دو صفحه نمایش، خبری از حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر نیست. درواقع سامسونگ برای آن که استفاده از حسگر را در هر حالتی امکان پذیر کند باید زیر هر دو نمایشگر حسگر اثر انگشت بگذارد که گزینه منطقی به حساب نمی‌آید. به همین دلیل همانند مدل‌های قبلی در گلکسی زد فولد ۴ نیز از یک حسگر اثر انگشت فیزیکی در حاشیه سمت راست گوشی استفاده شده که در هر دو حالت فولد و باز قابل استفاده است.

حسگرهای فیزیکی در مدل‌های جدید هرگز شما را دلسرد نمی‌کنند، معمولا حسگرهای فیزیکی به سرعت و دقت بیشتر نسبت به حسگرهای زیر نمایشگر شهرت دارند اما در گلکسی Z Fold 4 این گونه نیست. متاسفانه عملکرد حسگر اثر انگشت فیزیکی در این مدل نقوص زیادی دارد که باعث اعصاب‌خوردی شما می‌شود.

حسگر اثر انگشت گاهی انگشت را تشخیص داده و گاهی نمی‌دهد، تعداد خطا در هنگام استفاده کردن از این قفل زیاد است و خیلی مواقع باید دو یا سه بار انگشت خود را به حسگر بزنید تا کار کند.

قفل تشخیص چهره

همین داستان در خصوص قفل چهره هم صادق است، یعنی برخی مواقع قفل سریع و با دقت نیست و در کار شما اختلال ایجاد می‌کند. البته قفل چهره از نظر پایداری به مراتب بهتر از حسگر اثر انگشت است ولی باز هم گاهی اوقات با تاخیرچهره را تشخیص می‌دهد.

ناگفته نماند که حسگر اثر انگشت با دست مرطوب هم باز می‌شود و قفل تشخیص چهره هنگامی که ماسک دارید یا چشمانتان بسته است، باز نخواهد شد.

تست‌های ویژه ITResan

در بخش تست‌های ویژه به برخی قابلیت‌ها و ویژگی‌های گوشی که برای ما در آی‌تی‌رسان و بسیاری از کاربران اهمیت دارد، می‌پردازیم. این موارد مشمول بخش‌های مختلف گوشی می‌شود و عموما در استفاده عادی روزانه با آن‌ها مواجه می‌شویم، به همین دلیل بهتر است بدانیم آیا گوشی گلکسی زد فولد ۴ می‌تواند تست‌های ویژه ما را رد کند یا خیر؟

 تست

نتیجه

بدنه کثیف می‌شود؟

کم

کار کردن روی سطح صاف آسان است؟

خیر

کار کردن با یک دست آسان است؟

در حالت باز، خیر

کار کردن زیر نور آفتاب آسان است؟

بله

یک اثر انگشت را می‌توان دو بار تعریف کرد؟

بله

قفل چهره در تاریکی باز می‌شود؟

بله

حسگر اثر انگشت با دست خیس باز می‌شود؟

بله

قفل چهره با ماسک باز می‌شود؟

خیر

کیفیت عکس سلفی پرتره چند نفره به چه شکل است؟

خوب

نشر صدا هنگام مکالمه چقدر است؟

زیاد

رابط کاربری

تمامی قسمت‌های یک تلفن همراه در کنار یکدیگر کار می‌کنند تا خروجی لازم توسط رابط کاربری به کاربر نمایش داده شود. رابط کاربری تمام هویت یک تلفن همراه است، قدرتمندترین سخت افزار و بهترین دوربین‌ها در کنار زیباترین طراحی‌ها در صورت باگ داشتن رابط کاربری به چشم نمی‌آیند.

در خصوص گلکسی زد فولد ۴ هم داستان به همین شکل است، نمایشگر تاشو این مدل بدون امکان استفاده مالتی تسکینگ به درد نمی‌خورد، یا ۵ دوربین گلکسی زد فولد ۴ در حالتی که رابط کاربری دوربین بد باشد و نتوانید به راحتی عکس بگیرید و فیلم برداری کنید، چه کارایی خواهند داشت؟؟

تجربه کاربری

به این ترتیب رابط کاربری بخشی است که اگر سامسونگ در آن بهترین تاثیر را بر روی مخاطب بگذارد، می‌تواند یک گوشی بازنده را به یک برنده تبدیل کند و یا حتی بالعکس! در خصوص گلکسی Z Fold 4 عملکرد سامسونگ فوق‌العاده است و می‌توان گفت بخش نرم‌افزار و رابط کاربری گلکسی زد فولد ۴ به بلوغ لازم برای اجرای تمامی برنامه‌ها در بهترین حالت و بالاترین بازدهی رسیده است.

در این مدل از رابط کاربری One UI 4.1.1 بر پایه اندروید ۱۲L  استفاده شده که در کنار آپدیت‌های ریز اما مهمی که نسبت به نسل قبل دارد، گلکسی Z Fold 4 را به یک مدل برنده تبدیل کرده است. این رابط کاربری حاصل همکاری گوگل و سامسونگ برای بهینه سازی محیط کاربری اندروید برای گوشی‌هایی با صفحه نمایش بزرگ مانند زد فولد ۴ و همچنین تبلت‌ها است.

مالتی تسکینگ و تسک‌بار

مهم‌ترین آپشنی که گلکسی زد فولد ۴ به شما می‌دهد، قابلیت مالتی تسکینگ است. شما در این گوشی می‌توانید به طور واقعی قابلیت مالتی تسکینگ را لمس کنید. در صفحه گلکسی زد فولد ۴ می‌توان ۵ پنجره به طور همزمان باز کرده و از هر کدام استفاده کرد.

در نسل قبل بیشتر بار قابلیت مالتی تسکینگ بر دوش پنل اج بود، اما در گلکسی زد فولد ۴ تسک‌باری که به پایین صفحه اضافه شده به طور کلی بازی را عوض کرده و در عین دادن حس کار کردن با محیطی شبیه به ویندوز، کارایی رابط کاربری را به شدت افزایش داده است.

اضافه کردن تسک‌بار به رابط کاربری گلکسی Z Fold 4 شاید بهترین آپدیت و بهترین ایده برای افزایش کارایی و بازدهی این گوشی باشد. با این تسک‌بار تمامی برنامه‌های مورد نیاز همواره در دسترس هستند، امکان گردش در میان برنامه‌های مختلف به شدت راحت‌تر‌ شده و امکان مالتی تسکینگ‌ هم به بازدهی بیشتری رسیده است.

قابلیت تسک‌بار را در منوی تسک‌بار در بخش Display تنظیمات می‌توانید فعال یا غیرفعال کنید، همچنین قابلیت نشان دادن برنامه‌های اخیر و همچنین مخفی شدن تسک‌بار را در این بخش را غیرفعال کنید. قابلیت مخفی کردن تسک‌بار به این شکل است که با نگه داشتن انگشت در گوشه پایین سمت راست صفحه تسک‌بار مخفی می‌شود و می‌توانید از صفحه به صورت فول‌اسکرین استفاده کنید.

با درگ کردن هر کدام از برنامه‌ها از تسک بار به هر قسمتی از صفحه نمایش، وارد بخش مالتی تسکینگ می‌شوید، مثلا می‌توانید برنامه کروم را از تسک‌بار گرفته و به سمت راست صفحه درگ کنید، حالا صفحه به دو بخش تقسیم می‌شود که در سمت راست کروم و سمت چپ تنظیمات است. می‌توانید یک برنامه دیگر مانند تقویم را از تسک بار گرفته و به سمت بالای قسمت چپ صفحه رها کنید، حال قسمت چپ صفحه از دو بخش تنظیمات و تقویم تشکیل می‌شود و در سمت راست کروم را دارید.

به همین شکل می‌توانید برنامه‌های دیگر را در صفحه داشته باشید، در همین حال با کشیدن حاشیه دور هر برنامه می‌توانید آن را بزرگ‌تر یا کوچک‌تر کنید یا آنکه با لمس قسمت بالایی هر پنجره، می‌توانید آن پنجره را ببندید یا آن که آن پنجره را به شکل یک پنجره پاپ‌آپ تبدیل کنید.

به هر شکل قابلیت‌های متنوع و متعدد بخش مالتی تسکینگ باعث شده تا به راحتی و بدون هیچ مشکلی بتوانید چندین برنامه را در نمایشگر بزرگ اصلی گلکسی زد فولد ۴ داشته باشید و به راحتی بتوانید میان آن‌ها سوئیچ کنید یا از هر کدام استفاده کنید.

فلکس مود

دومین تجربه خاص هنگام کار با گلکسی زد فولد ۴، فلکس مود است، در حالی که صفحه را به صورت ۹۰ درجه تا کرده باشید به وجود می‌آید. شما می‌توانید در هنگام نوشتن متن گوشی را به صورت ۹۰ درجه مانند یک لپ‌تاپ بر روی میز بگذارید، در فلکس مود نیمه پایینی صفحه به کیبورد و نیمه بالایی به نمایشگر متن تبدیل خواهد شد. در این حالت برای تماشای فیلم قسمت پایینی نوار مدیریت مدیا و قسمت بالایی به پخش فیلم اختصاص داده می‌شود.

اپلیکیشن دوربین در فلکس مود نیز به دو بخش تبدیل می‌شود، قسمت پایینی منوی تنظیمات، دکمه شاتر و گزینه‌های انتخاب عکس و فیلم و قسمت بالایی محلی برای نمایش دوربین می‌شود. بسیاری از اپلیکیشن‌ها برای حالت فلکس مود بهینه شده‌اند، اکثر شبکه‌های اجتماعی مانند یوتیوب در حالت فلکس مود تبدیل به دو بخش می‌شوند که یک بخش برای استفاده از ابزارها و گزینه‌های موجود در آن شبکه اجتماعی و بخش دیگر برای تماشای محتوا و صرفا مالتی مدیا کاربرد دارد.

قابلیت‌های نمایشگر کاور اسکرین

یکی از مهم‌ترین نکات در مورد رابط کاربری گلکسی زد فولد ۴ نحوه مدیریت دو نمایشگر آن است، اینکه ارتباطات صفحه نمایش کاور اسکرین با نمایشگر اصلی به چه شکل باشد. در این زمینه دست شما برای انتخاب دو حالت باز است، حالت اول آن است که هوم اسکرین نمایشگر کاور دیسپلی با نمایشگر اصلی به طور کامل متفاوت باشد، یعنی شما یک والپیپر جدا برای هر یک از نمایشگرها بگذارید و همچنین اپلیکیشن‌هایی که در هر هوم اسکرین وجود دارد متفاوت باشد.

فرض کنید در نمایشگر کاور دیسپلی که ابعاد کوچک‌تری دارد، می‌خواهید صرفا چند اپلیکیشن دم دستی مانند تماس و دوربین را داشته باشید و سپس در نمایشگر اصلی برنامه‌های کاربردی خود را قرار دهید. در این حالت می‌توانید در هوم اسکرین صفحه کاور دیسپلی دو اپلیکیشن مورد استفاده و دم دستی خود را قرار دهید و زمانی که گوشی را باز می‌کنید به هوم اسکرین دوم و اپلیکیشن‌های دیگری که در این صفحه قرار داده‌اید دسترسی خواهید داشت.

حالت دوم آن است که صفحه کاور اسکرین و صفحه نمایش اصلی یک هوم اسکرین واحد داشته باشند، یعنی برنامه‌ها و حتی والپیپر هر دو صفحه یکی باشد. در این مدل دست شما برای شخصی‌سازی محیط کاربری باز است و این یکی از نقاط قوت گلکسی Z Fold 4 به حساب می‌آید، به عنوان مثال می‌توانید برای صفحه کاور اسکرین و نمایشگر اصلی، دو تصویر لاک اسکرین متفاوت انتخاب کنید.

در بخش تنظیمات نمایشگر گزینه‌های بسیار زیادی برای شخصی‌سازی وجود دارد، به عنوان مثال در بخش Screen layout and zoom می‌توانید تنظیم کنید که نمایشگر به صورت Multi view یا Standard view باشد. گزینه Multi view حالت پیش‌فرض گلکسی زد فولد ۴ است، در این حالت تمامی پنجره‌ها و منو‌های داخلی و همچنین اپلیکیشن‌ها به دو بخش تبدیل شده و شما منوی اصلی برنامه را در سمت چپ و زیر منو را در سمت راست نمایشگر مشاهده می‌کنید.

در رابط کاربری گزینه‌ دیگری با نام Continue apps on cover screen وجود دارد. این بخش برای زمانی است که شما در حال استفاده از یک اپلیکیشن در صفحه اصلی گلکسی Z Fold 4 هستید و می‌خواهید زمانی که گوشی را تا کردید، همان اپلیکیشن به همان شکل در نمایشگر دوم به نمایش در بیاید. در این بخش می‌توانید این قابلیت را برای تمامی برنامه‌ها فعال کنید، غیر از آن اگر هنگام کار با یک اپلیکیشن در صفحه اصلی باشید، زمانی که زد فولد ۴ را تا می‌کنید و به نمایشگر دوم می‌روید، در نمایشگر دوم صفحه خانه را خواهید دید و آن اپلیکیشن به صفحه نمایش دوم منتقل نمی‌شود.

دیگر قابلیت‌ها

اما یکی از قابلیت‌های جذابی که در بخش Lab پیدا می‌کنید، گزینه Swipe for split screen است که با فعال کردن آن می‌توانید با کشیدن دو انگشت خود از بالا به پایین یا از چپ به راست و بلعکس، برنامه‌ای که باز است را به صورت مالتی تسکینگ در بخشی از صفحه که انگشت خود را به سمت آن کشیده‌اید داشته باشید. مثلا فرض کنید در کروم هستید و دو انگشت خود را از سمت راست نمایشگر به سمت چپ می‌کشید، در این حالت کروم به نیمه سمت چپ نمایشگر می‌رود و در سمت راست منوی دیگر برنامه‌ها در بخش اسپلیت اسکرین را می‌بینید.

تمام این موارد در کنار پنل نوتیفیکیشن، میزان شخصی‌سازی رنگ‌ها و آیکون‌ها در گلکسی Z Fold 4 ترکیبی از بهترین اتفاقی که می‌تواند در این مدل رخ دهد را تشکیل می‌دهد. صحبت در خصوص رابط کاربری سامسونگ بسیار زیاد است اما نمی‌توان در این مقاله به تمامی این موارد رسید ما به توضیح بخش‌های مربوط به مالتی تسکینگ و ویژگی‌های نرم افزاری گلکسی زد فولد ۴ بسنده می‌کنیم.

سخت افزار 

پرچمدار سامسونگ باید از قوی‌ترین پردازنده بازار بهره‌مند باشد، البته این یک قانون نیست زیرا تعداد زیادی از پرچمداران این شرکت با تراشه‌های اگزینوس به بازار می‌آیند که قدرتمندترین در بازار نیستند اما بر سر مدل‌هایی مانند گلکسی زد فولد ۴ نمی‌توان ریسک کرد و به جهت پیچیدگی ساختار و نیاز به قدرت بالا برای هندل کردن مالتی تسکینگ، باید به سراغ بهترین تراشه اندرویدی رفت.

پردازنده

مغز متفکر این گوشی پیچیده و چالش‌برانگیز از نظر پردازشی، تراشه ۴ نانومتری اسنپدراگون ۸ پلاس نسل ۱ که به تازگی توسط کوالکام معرفی شده و برای مدل‌های اندرویدی پردازنده‌ای قوی‌تر از آن نمی‌توان پیدا کرد، است.

در این تراشه ۸ هسته پردازشی (یک پردازنده ۳.۱۹ گیگاهرتزی، سه پردازنده ۲.۷۵ گیگاهرتزی، چهار پردازنده ۱.۸ گیگاهرتزی) قدرتمند وجود دارد که از پس اجرای تمامی اپلیکیشن‌ها و بازی‌های روز دنیا بر می‌آیند. این تراشه از نظر پردازشی نقصی ندارد و با سرعت بسیار بالا تمامی اجزای رابط کاربری مانند تصویر، دوربین، مالتی‌ تسکینگ و غیره را پردازش و اجرا می‌کند.

رم و حافظه

در کنار این پردازنده، همچون سال گذشته از ترکیب تکراری رم چهار کاناله ۱۲ گیگابایت از نوع LPDDR5 و دو نسخه حافظه ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایتی به علاوه یک نسخه یک ترابایتی از نوع UFS 3.1 استفاده شده که هرچند پیشرفتی نسبت به گلکسی زد فولد ۳ پلاس ندارد اما برای انجام تمام کارهای سنگین کافی است. این مدل جای کارت حافظه ندارد.

ما مدل ۲۵۶ گیگابایتی این گوشی را در اختیار داشتیم که حدود ۵۰ گیگابایت آن اشغال شده بود و از ۲۰۰ گیگابایت حافظه می‌توانستیم استفاده کنیم.

تراشه گرافیکی و گیمینگ

در اسنپدراگون ۸ پلاس نسل ۱ از تراشه گرافیکی آدرنو ۷۳۰ استفاده شده که یکی از جدیدترین تراشه‌های گرافیکی کوالکام است و به خوبی می‌توان در بخش دوربین و تصویر، تاثیر مثبت آن را مشاهده کرد، در بخش دوربین بسیاری از بار کیفیت تصویر بر عهده پردازش‌های تصویری و آدرنو ۷۳۰ است که در بخش دوربین در مورد آن صحبت‌ خواهیم کرد.

اما در بخش گیمینگ و اجرای اپلیکیشن‌ها هیچ نقصی در گلکسی زد فولد ۴ دیده نمی‌شود، پردازنده اصلی و تراشه گرافیکی به خوبی از پس تمام پردازش‌ها بر می‌آیند و در رابط کاربری در هنگام مالتی تسکینگ هم هیچ لگ یا کندی دیده نمی‌شود. ما بازی کالاف دیوتی موبایل را در این مدل اجرا کردیم و سطح گرافیک و رفرش‌ریت بر روی مکس بود، این بازی دربالاترین تنظیمات با رفرش ریت ۶۰ فریم در ثانیه اجرا شد.

در این بخش قابلیت گیم بوستر قابل اشاره است که در هنگام اجرای بازی به عنوان یک نوتیفیکیشن در کنار دیگر اعلان‌های شما قرار می‌گیرد. با لمس این گزینه در بخش اعلان‌ها، گیم بوستر همانند یک پنجره پاپ‌آپ اجرا می‌شود و برخی از گزینه‌های مورد نیاز هنگام اجرا در آن وجود دارد. به عنوان مثال می‌توان به گزینه Priority mode اشاره کرد که با لمس آن تمامی اعلان‌ها بی‌صدا شده تا تمرکز ۱۰۰ درصد شما بر روی اجرای بازی باشد.

گرما

در هنگام اجرای بازی سنگین حتی پس از یک ساعت گوشی داغ نمی‌شود، البته فضای دور دوربین کمی گرم خواهد شد. همچنین در حالتی که از گوشی به طور طولانی استفاده می‌کنید یا آن را به شارژ زده‌اید، کمی گرما احساس می‌شود که خیلی آزاردهنده نیست.

گوشی هنگام کار با دوربین و به ویژه فیلم‌برداری ۴K و ۸K داغ می‌شود و حرارت اطراف دوربین محسوس است، به طور کلی در هنگام کار کردن نیمه بالایی سمت راست گوشی بیش از دیگر بخش‌ها گرم می‌شود و این مورد در طولانی مدت می‌تواند اثر منفی بر روی عملکرد سخت افزار گوشی بگذارد.

نام مدل

امتیاز ۹ Antutu

امتیاز GFXBench

Car Chase ES 3.1 (offscreen 1080p)

امتیاز Geekbench

تک هسته‌ای / چند هسته‌ای

Xiaomi 12S Ultra

۱۰۳۹۴۱۲

۱۰۴fps

۴۳۰۰/۱۳۲۴

OnePlus 10T

۱۰۱۶۹۵۸

۱۰۳fps

۳۹۰۷/۱۳۲۱

Galaxy Z Fold 4

۱۰۱۲۳۶۰

۱۰۲fps

۴۰۲۸/۱۳۳۷

Xiaomi 12 Pro

۹۸۵۲۲۶

۹۶fps

۳۶۸۲/۱۱۶۹

Galaxy S22 Ultra

۹۶۸۳۵۹

۷۶fps

۳۶۵۷/۱۱۸۰

+Galaxy S22

۸۸۶۹۱۶

۷۶fps

۳۵۲۸/۱۱۶۵

Oppo Find N

۸۲۲۵۱۳

۷۳fps

۳۴۷۸/۹۸۵

 

کانکشن و آنتن‌دهی

گلکسی زد فولد ۴ از ۲ نانو‌سیم‌کارت پشتیبانی می‌کند. البته جای دیگری برای استفاده از کارت حافظه وجود ندارد. در این مدل سنسورهای شتاب سنج، فشارسنج، ژیروسکوپ، ژئومغناطیسی، سنسور مجاورت، میزان نور و حسگر اثر هال وجود دارد که برای کارهای مختلف و در اپلیکیشن‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این مدل از نسل پنجم ارتباطات یعنی ۵G پشتیبانی می‌کند، به بلوتوث ۵.۲، وای‌فای ۶e و NFC نیز مجهز شده که برای رد و بدل کردن داده قطعا کارا خواهد بود. همچنین از کابل USB-C می‌توانید به عنوان رابط برای Dex استفاده کنید.

دوربین 

در بخش دوربین انتظارات از گلکسی زد فولد ۴ بالاست، این گوشی هزار و هشتصد دلاری باید از همه نظر بهترین باشد. درست است که هزینه ساخت دو نمایشگر و نمایشگر تاشو ضد آب گران است اما خریداران ۷۰۰ دلار هزینه قابلیت‌های خاص این گوشی را پرداخت کرده‌اند و طبیعتا باید در بقیه بخش‌ها بالاترین امکانات را دریافت کنند. اما این گونه نیست.

دوربین گلکسی زد فولد ۴ در نسل قبلی هم بهترین دوربین در میان پرچمداران سامسونگ نبود و در این نسل هم این اتفاق تکرار شده است. در بخش دوربین بیشترین ارتقاء در بخش نرم افزار رخ داده و در سخت افزار به جز دو تغییر، اتفاق دیگری دیده نمی‌شود.

دوربین گلکسی Z Fold 4 بسیار عالیست اما در حد گلکسی S22 اولترا نیست و شما با هزینه هزار و هشتصد دلار باز هم نمی‌توانید بهترین قابلیت‌های گوشی‌های سامسونگ را در این مدل داشته باشید. در ادامه به طور کامل در خصوص بخش‌های مختلف دوربین گلکسی زد فولد ۴ صحبت می‌کنیم.

دوربین ۵۰ مگاپیکسلی، لنز واید ۲۳ میلی‌متری، دیافراگم f/1.8، فوکوس دوال پیکسل با تشخیص فاز، لرزشگیر اپتیکال

دوربین ۱۰ مگاپیکسلی، لنز تله‌فوتو ۶۶ میلی‌متر، دیافراگم  f/2.4، فوکوس خودکار با تشخیص فاز، زوم اپتیکال ۳ برابر

دوربین ۱۲ مگاپیکسل، لنز اولتراواید ۱۲ میلی‌متر، دیافراگم  f/2.2، زاویه دید ۱۲۳ درجه

در بخش دوربین شاهد دو تغییر هستیم، دوربین ۱۲ مگاپیکسلی اصلی به دوربینی ۵۰ مگاپیکسلی تبدیل شده و سامسونگ گفته که لنز جدید نور بیشتری دریافت می‌کند و تصاویر بهتری می‌گیرد. همچنین دوربین تله‌فوتو از ۱۲ مگاپیکسلی به ۱۰ مگاپیکسلی تبدیل شده، اما کیفیت هر دوربین چگونه است؟

عکس‌برداری در روز

در طول روز تصاویر ثبت شده با گلکسی Z Fold 4 عالی هستند، تصاویر این دوربین کاملا شفاف، با داینامیک رنج بسیار عالی، رنگ‌های طبیعی واقعی و نویز بسیار کم هستند. فرقی ندارد در سایه ایستاده‌اید یا زیر تابش مستقیم آفتاب، هوا ابری است یا بارانی، در هر شرایط عکس‌های بسیار خوبی را با زد فولد ۴ می‌توان گرفت. دوربین واید اصلی با وجود فوکوس خودکار دوال پیکسل و لرزش‌گیر اپتیکال، در پیدا کردن سوژه و کاهش تکان‌های فیلم هم عالی عمل می‌کند.

در تصاویر دوربین اصلی ادیت نرم‌افزاری بر روی عکس‌ها تا حدودی مشخص هستند، البته این ادیت اتفاق مثبتی است و نمایی سینماتیک و رنگ‌های غنی‌تری به تصویر اضافه می‌کند. همانطور که در بخش سخت افزار گفتیم پردازنده گرافیکی بخشی از بار دوربین را برعهده دارد که در قسمت عکاسی کاملا مشهود است.

رزولوشن بالاتر دوربین اصلی باعث شده که بتوانید زوم بیشتری بر روی تصاویر داشته باشید و جزئیات بهتر از مدل سال قبل ذخیره شوند اما باز هم کیفیت کلی تصاویر نسبت به گلکسی S22 اولترا پایین‌تر است و این مدل بهترین دوربین سامسونگ را ندارد. قبل از آن که به سراغ دیگر دوربین‌ها برویم این موضوع باید شفاف شود که اگر عکاسی برایتان خیلی مهم است بهتر است به سراغ گلکسی زد فولد ۴ نیایید زیرا گلکسی S22 اولترا قابلیت‌های عکاسی بیشتر و کیفیت بالاتری به شما می‌دهد.

اما از این موضوع نباید قافل شد که در گلکسی زد فولد ۴ به دلیل وجود صفحه تاشو می‌توانید گوشی را در هر جایی و بر روی هر سطحی گذاشته و از خود عکس بگیرید یا فیلم‌برداری کنید و این قابلیت برای بلاگرها یا افرادی که زیاد از خود عکس و فیلم منتشر می‌کنند عالی است.

دوربین اولتراواید

دوربین اولتراواید نسبت به سال قبل تغییری نکرده و در کیفیت هم تفاوت بسیار بزرگی دیده نمی‌شود. زاویه گسترده ۱۲۳ درجه‌ای برای دوربین اولتراواید واقعا فوق عریض است، شاید در حال حاضر هیچ دوربینی در بازار موبایل نتواند مانند پرچمداران سامسونگ به ویژه گلکسی Z Fold 4 زاویه فوق عریض ثبت کند. نکته بسیار خوب در مورد این دوربین آن است که با توجه به نمایشگر بزرگ گوشی، جزئیات زاویه فوق‌عریض دوربین در نمایشگر مشخص است و شما می‌توانید به طور کامل جزئیات صحنه دوربین را ببینید.

تصاویر اولتراواید از نظر نور ضعیف‌تر از دوربین اصلی است اما دوربین اولتراواید این مدل از دوربین اصلی بسیاری از گوشی‌های بازار بهتر بوده و تصاویری با رنگ‌های درست، نویز کم و بدون اعوجاج می‌گیرد.

زوم

با دوربین تله‌فوتو این گوشی می‌توانید با زوم ۳ برابر تا ۳۰ برابر عکس بگیرید. بهترین کیفیت تصاویر با دوربین تله‌فوتو زد فولد ۴ مربوط به زوم ۲ و ۳ برابر است. در زوم ۳ برابر تصاویر بسیار شفاف، واضح و تقریبا بدون نویز هستند، عکس‌های زوم سه برابر این گوشی نیز از نظر کیفیت با تصاویر دوربین اصلی تفاوت چندانی ندارد و با خیال راحت می‌توان با زوم سه برابر، تصاویر بسیار جذابی را ثبت کرد.

تصاویر تا زوم ۱۰ برابر هم واقعا خوب هستند اما با زوم بیش از ۱۰ برابر نویز در تصویر دیده می‌شود. گلکسی زد فولد ۴ مدلی نیست که مانند سری گلکسی S زوم فوق‌العاده‌ای به شما بدهد اما زوم آن تا ۱۰ یا حتی ۱۵ برابر قابل استفاده است.

نایت مود

دوربین‌های سامسونگ به کیفیت بالای تصویر برداری در شب مشهور هستند. زمانی که نور در محیط کم باشد، دوربین گوشی به صورت خودکار نایت مود را فعال می‌کند و ادیت‌های خاص و ویژه نرم افزاری حالت نایت مود به تصاویر اضافه می‌شود.

شما می‌توانید حالت نایت مود را در حالت عادی، اولتراواید، پرتره و زوم استفاده کنید، در واقع نایت مود در تمامی این حالات به صورت خودکار فعال می‌شود و در نهایت نور بیشتر و رنگ‌های غنی‌تری در تصویر نهایی ایجاد می‌کند.

برای گرفتن تصاویر در حالت نایت مود، دو حالت عادی و مکس برای تنظیم زمان مورد نیاز برای گرفتن عکس وجود دارد که در حالت عادی ۲ ثانیه و در حالت مکس حتی بیشتر طول می‌کشد تا تصویر گرفته شود ولی نور و اکسپوژر در حالت مکس بیشتر است، از طرفی شما باید چند ثانیه دوربین را ثابت نگه‌دارید تا تصویر به خوبی گرفته شود که گاها شاید نتوان به خوبی دوربین را ثابت نگه داشت و تصاویر دچار هاله و به‌هم ریختگی از نظر رنگ می‌شوند.

ماکرو

در دوربین‌های گلکسی زد فولد ۴ و حتی رابط کاربری دوربین بخشی به نام ماکرو نداریم اما با نزدیک کردن دوربین اصلی به سوژه‌های کوچک می‌توانید از فوکوس لازم برای عکس‌برداری ماکرو بهره‌مند شوید. عکس‌های ماکرو گلکسی Z Fold 4 بهترین ماکرو‌هایی نیستند که می‌توان با دوربین پرچمداران گرفت اما کیفیت قابل قبولی دارند. ضمن این که در پرچمداران جدید سامسونگ به علت وجود قابلیت زوم با کیفیت می‌توانید دوربین را بر روی زوم ۳ یا ۵ برابر بگذارید و آن را به سوژه نزدیک کنید، در این حالت خروجی عکس ماکرو بهتر از حالت عادی است.

پرتره

کیفیت تصاویر پرتره با دوربین گلکسی زد فولد ۴ برای یک گوشی پرچمدار کاملا قابل قبول است، مهم‌ترین موضوع در تصاویر پرتره تشخیص درست سوژه اصلی از بک‌گراند است که در این مدل با خطای کمی این اتفاق رخ می‌دهد، تقریبا از هر ۱۰ تصویر پرتره، شاید یک مدل کیفیت خوبی نداشته باشد. البته میزان خطا به سوژه نیز بستگی دارد، مثلا زمانی که موهای شما بلند است شاید بخشی از مو‌ها به عنوان بک‌گراند تصویر تار شوند اما به طور کلی و در حالت عادی تصاویر پرتره بسیار خوبی می‌توانید با گلکسی Z Fold 4 بگیرید. کیفیت تصاویر پرتره در شب نیز مانند روز کم نقص است اما در شب زمانی که در بک‌گراند، تصویر چالش‌برانگیز دیده شود، خطا دیده می‌شود.

سلفی

در بخش سلفی تغییری در دوربین‌ها دیده نمی‌شود و سامسونگ از همان دوربین ۱۰ مگاپیکسلی همیشگی خود استفاده کرده. البته شاید بهتر است بگوییم نیاز زیادی هم به تغییر نیست، دوربین ۱۰ مگاپیکسلی با تراشه گرافیکی جدید و هوش مصنوعی ارتقاء یافته، خود به خود بروزرسانی می‌شود و تصاویر بهتری می‌گیرد.

این دوربین می‌تواند با تعادل نوری عالی، رنگ‌های طبیعی و جزئیات کامل عکس‌های سلفی شما را بگیرد که می‌توان گفت شاید خیلی خوشایند نباشد، زیرا در این تصاویر سلفی تمام لک‌ها یا مواردی که بر روی صورت یا پوست خود دارید، کاملا نمایان هستند و شاید کیفیت خیلی بالا برای عکس سلفی در نهایت آن‌قدر هم جذاب نباشد!

دوربین سلفی دوم هم که زیر نمایشگر قرار دارد و ۴ مگاپیکسل است، این دوربین کیفیت بالایی برای عکس و فیلم‌‎برداری ندارد ولی برای ویدیو کال گزینه‌ مناسبی است، با توجه به صفحه نمایشگر بزرگ فولد هم می‌توان از آن به عنوان یک آینه بسیار خوب استفاده کرد!!

فیلم‌برداری

گلکسی زد فولد ۴ اولین گوشی تاشو سامسونگ است که به صورت ۸K با ۲۴ فریم بر ثانیه فیلم‌برداری کند، این قابلیت خیلی کاربردی نیست زیرا فیلم با ۲۴ فریم بر روی روان بودن ضبط و اجرای فیلم تاثیر منفی می‌گذارد و حجم بسیار بالایی هم دارد ولی وجود فیلم‌برداری ۸K دریک مدل پرچمدار الزامی است، اتفاقی که از چند سال پیش در مدل‌های مختلف پرچمدار وجود داشت اما امسال به تازگی در سری گلکسی فولد آن را می‌بینیم.

قابلیت فیلم‌برداری ۴K با ۶۰ فریم در ثانیه با دوربین اصلی و سلفی، همچنان جذاب‌ترین حالت فیلم‌برداری با پرچمداران سامسونگ است که کیفیت فوق‌العاده بالایی دارد و با توجه به عملکرد خوب لرزش‌گیر گوشی، حتی برای استفاده‌های تجاری می‌توان از آن بهره برد.

امکان ضبط صدای استریو هنگام فیلم‌برداری همچنان جذاب است، گرفتن فیلم اسلوموشن با ۹۶۰ فریم‌در ثانیه و حالت ویدیو پرتره نیز از دیگر قابلیت‌های خاص و پرکاربرد دوربین فیلم‌برداری سامسونگ گلکسی زد فولد ۴ هستند.

اسپیکر استریو AKG

در زد فولد ۴ از همان اسپیکرهای استریو ۳۲ بیتی و ۳۸۴ کیلوهرتزی شرکت AKG استفاده شده است. این مدل طبیعتا بدون جک هدفون و هندزفری عرضه شده، بنابراین برای گوش دادن به موسیقی می‌توانید از اسپیکرهای گوشی، هدفون‌های بلوتوثی یا یک تبدیل USB-C به جک ۳.۵، و در نهایت هدفون‌های تایپ C استفاده کنید.

کیفیت صدای گلکسی Z Fold 4 فوق‌العاده است. صدای بلند و شفاف از دو طرف گوشی به بیرون پرتاب می‌شوند که هنگام دیدن فیلم، گوش دادن به موسیقی یا انجام بازی، شما را تحت تاثیر قرار می‌دهند. قدرت و شفافیت صدای گلکسی زد فولد ۴ حتی زمانی که در بلند‌ترین حالت به موسیقی گوش می‌دهید، افت نمی‌کند و همواره در بالاترین حد کیفیت باقی می‌ماند.

کیفیت صدا هنگام مکالمه هم بسیار خوب است و کاملا شفاف به گوش می‌رسد، البته صدای مکالمه بالاست و نشت صدا صورت می‌گیرد. البته اگر صدای مکالمه را پایین بیاورید نشت صدا کمتر خواهد بود.

باتری و شارژدهی

گلکسی زد فولد ۴ از دو باتری بهره‌ می‌برد که در مجموع ۴۴۰۰ میلی‌آمپرساعت ظرفیت دارند. سامسونگ برای آن که تعادل وزن میان دو سمت چپ و راست زد فولد ۴ برقرار باشد از باتری دو تیکه استفاده کرده که نیمی از آن در سمت راست و نیمی در سمت چپ گوشی قرار دارد.

باتری در سری فولد و فلیپ مانند سری نوت به یک چالش تبدیل شده است، فضای لولا و وجود دو نمایشگر باعث شده تا فضای کمتری برای باتری وجود داشته باشد و گوشی با ظرفیت باتری کمتری نسبت به دیگر پرچمداران عرضه شود.

باتری ۴۴۰۰ میلی‌آمپری در حالت عادی بیش از حدود یک روز شارژ نگه می‌دارد، البته اگر استفاده شما از گوشی بیشتر باشد، شاید باید کمتر از یک روز بر روی شارژدهی گلکسی زد فولد ۴ حساب باز کنید. سامسونگ با قابلیت‌های نرم‌افزاری و بهبود‌سازی رابط کاربری، تا حد زیادی از مصرف بیش ‌از اندازه باتری جلوگیری کرده و باعث شده تا باتری گلکسی Z Fold 4 بیش از دیگر مدل‌های ۴۴۰۰ میلی‌آمپر ساعتی شارژدهی داشته باشد اما با توجه به دو نمایشگر و سخت‌افزار قوی این مدل، بهتر بود که از یک باتری با ظرفیت بیشتر در این مدل استفاده می‌شد.

مدت زمان شارژ

همانطور که گفته شد، در جعبه گلکسی Z Fold 4 شارژر وجود ندارد، به این ترتیب باید از یک شارژر دیگر برای شارژ کردن گوشی استفاده کنید، البته بهتر است بدانید که این مدل از شارژ سریع ۲۵ واتی، شارژ وایرلس ۱۵ واتی و ریورس شارژ ۴.۵ واتی پشتیبانی می‌کند. اگر آداپتور شارژ سریع داشتید، میتوانید در ۳۰ دقیقه گوشی را ۵۰ درصد شارژ کنید، البته پس از ۳۰ دقیقه ابتدایی سرعت شارژ کاهش می‌یابد و در نیم ساعت دوم حدود ۳۵ درصد شارژ به باتری اضافه می‌شود و در نهایت ظرف یک ساعت و ۲۰ دقیقه کل گوشی شارژ می‌شود.

جمع‌بندی گلکسی زد فولد ۴

گلکسی زد فولد ۴ یک گوشی خاص است و کاربرانی خاص به سراغ این مدل می‌روند، این نسخه در میان گوشی‌های تاشو کمترین طرفدار را دارد و اکثر فروش سامسونگ در بخش گوشی‌های تاشو مربوط به مدل زد فلیپ است. در گلکسی زد فولد ۴ شما یک گوشی و یک تبلت همراه دارید، بهترین نمایشگر و بهترین سخت افزار را به دست می‌آورید ولی در قسمت باتری و دوربین هر چند اتفاقات خوبی رخ می‌دهد، اما با خرید این مدل بهترین بازار به دست شما نمی‌رسد.

در بخش نرم‌افزار سال به سال شاهد پیشرفت و رشد چشمگیری هستیم و حالت مالتی تسکینگ که بیشترین کارایی را در گلکسی Z Fold 4 دارد هر سال بهتر و جذاب‌تر می‌شود. اما گلکسی زد فولد ۴ همچنان بزرگ است، همچنان سنگین است، همچنان برای استفاده روزانه به راحتی گوشی‌های عادی نیست و همچنان نظریه‌های زیادی در مورد طول عمر این دستگاه و کیفیت لولا و نمایشگر تاشو پس از یک یا دو سال استفاده وجود دارد. در این مدل هم که کیفیت حسگر اثر انگشت و قفل چهره به مقداری که باید بالا نبود و در واقع این موارد بزرگ‌ترین حفره‌هایی هستند که باعث می‌شوند شما برای خرید این مدل شک و تردید داشته باشید.

البته شما زمانی به خرید این مدل فکر می‌کنید که پرداخت هزار و هشتصد دلار برای یک گوشی تلفن همراه برایتان چالش نباشد، اگر چنین پولی ندارید بهتر است به طور کل به سمت خرید این مدل نیایید و حتی به فکر خرید قسطی هم نباشید. گلکسی زد فولد ۴ هر چقدر هم که خوب باشد ولی آن مدلی نیست که ارزش به چالش کشیده شدن شما از نظر مالی را داشته باشد.

 

گروه‌های مختلف

میزان مناسب بودن گوشی

والدین 
خیر
پسر‌ها
بله
دختر‌ها
خیر
طرفداران گیم
بله
طرفداران عکاسی
خیر
طرفدارن شبکه‌های اجتماعی
بله
طرفداران فیلم و سریال
بله
طرفداران موسیقی
بله
طرفداران سفر و گردش
بله
کارمندان
خیر
مدیران
بله
مشاغل آزاد
خیر
رانندگان
خیر
کارگران
خیر
معلمین
خیر
دانش‌آموزان
خیر
دانشجویان
خیر
اینفلوئنسرها
بله
فریلنسرها
بله

فلسفه گلکسی زد فولد ۴ در ارائه مشخصات از نظر ارزش خرید منطقی نیست. این گوشی حدود هفتصد دلار از پرچمداران قدرتمند بازار مانند گلکسی S22 اولترا گرانتر است، یعنی ما به اندازه یک پرچمدار معمولی مانند S22 برای لولا، نمایشگر تاشو و تمام ویژگی‌های خاص این گوشی پرداخت کرده‌ایم، در این شرایط چرا نباید بهترین دوربین یا بهترین باتری در میان پرچمداران را داشته باشیم؟

حرف کلی آن است که با وجود قابلیت‌های خاص گلکسی زد فولد ۴ این مدل باز هم گران است و صرفا برای افرادی که پول زیادی دارند، استفاده زیادی از گوشی می‌کنند یا به دنبال یک مدل لاکچری و تو چشم هستند مناسب است، افرادی که واقعا به دنبال یک مدل با ارزش خرید بالا هستند یا نمی‌خواهند پول اضافه پرداخت کنند، بهتر است به سراغ دیگر مدل پرچمدار سامسونگ یعنی گلکسی S22 اولترا بروند.

مطالب مرتبط