مقامات آمریکا: تیک‌تاک کودکان را «معتاد» الگوریتمش می‌کند

سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان یوتا ادعا می‌کند تیک‌تاک برای معتادکردن کاربران به محتوای بی‌پایان ویدیوهای کوتاهش طراحی شده است.

واحد حمایت از مصرف‌کنندگان یوتا (UDCP) از تیک‌تاک شکایت و ادعا کرد ماهیت اعتیادآور برنامه‌ی مذکور به کودکان آسیب می‌رساند و رابطه‌ی خود را هم با ByteDance یعنی شرکت مادرش در چین، پنهان می‌کند. شکایت این ایالت، جدیدترین مورد از رشته‌ی طولانی‌مدت ممنوعیت‌ها و اقدامات قانونی ازسوی دولت‌ها و سازمان‌های مستقر در ایالات‌متحده علیه تیک‌تاک محسوب می‌شود که هدفشان مهار محبوبیت این برنامه و به‌طور کلی ترس از جاسوسی است.

اسپنسر کاکس، فرماندار یوتا با انتشار بیانیه‌ی مطبوعاتی، تیک‌تاک را به فریب‌دادن والدین در «ایمن بودن برنامه‌اش برای کودکان» متهم کرد. او گفت اپلیکیشن اجتماعی مذکور کاربران را با ویژگی‌های مختلف تشویق می‌کند تا بتواند از نمایش تبلیغات در میان تعداد بی‌پایان ویدیوهای کوتاه، درآمد به‌دست آورد. طبق ادعای کاکس، این پلتفرم اجتماعی کودکان را به‌طور غیرقانونی طعمه‌ی استفاده‌ی اعتیادآور و ناسالم می‌کند.

در شکایت ایالت یوتا ادعا شده است تیک‌تاک با اعتیادآور کردن برنامه برای کودکان و سود بردن از آن‌ها، قانون شیوه‌های فروش مصرف‌کننده‌ی یوتا (UCSPA) را نقض می‌کند. رد ادعاهای تیک‌تاک درباره‌ی امن بودن، عادلانه بودن خط‌مشی‌ها و ارتباط نداشتن با ByteDance از جمله موارد طرح شده در شکایت ایالت یوتاست.

تیک‌تاک در سرتاسر ایالات‌متحده با چالش‌های مختلفی مواجه شده است. سال گذشته ایندیانا شکایتش را علیه این شبکه‌ی اجتماعی با ادعاهای مشابه ایالت یوتا، مطرح کرد. مدرسه‌ای در مریلند نیز به‌دلیل مشارکت در بحران سلامت روان دانش‌آموزان از تیک‌تاک و غول‌های فناوری دیگر شکایت کرد. مونتانا هم در ماه می ممنوعیت تیک‌تاک را تصویب کرد و اکنون این برنامه برای لغو ممنوعیت مذکور، شکایت کرده است.

یوتا با تصویب قانونی جدید، والدین را ملزم می‌کند قبل‌از استفاده‌ی فرزندشان از رسانه‌های اجتماعی، نسبت‌به انجام این‌کار رضایت دهند. شکایت UDCP از هیئت منصفه و قاضی می‌خواهد تیک‌تاک را به‌طور مقدماتی یا دائمی به‌دلیل نقض UCSPA به پرداخت هزینه‌های قانونی و خساراتی به‌ارزش بیش‌از ۳۰۰ هزار دلار و موارد دیگر محکوم کند.

منبع : زوم ایت

مطالب مرتبط