محققان با کابل فیبر نوری استاندارد به انتقال داده با سرعت ۱.۷ پتابیت دست یافتند

دانشمندان می‌گویند توانسته‌اند با یک کابل فیبر نوری استاندارد به طول ۶۷ کیلومتر، به نرخ انتقال داده با سرعت ۱.۷ پتابیت دست پیدا کنند.

گروهی از محققان از کشورهای مختلف توانسته‌اند با کابل استاندارد فیبر نوری، انتقال داده با سرعت بسیار بالا را ممکن کنند. آن‌ها از طریق دستکاری هسته کابل فیبر نوری موفق شده‌اند سرعت انتقال داده را به ۱.۷ پتابیت بر ثانیه برسانند.

پژوهشگرانی از استرالیا، ژاپن، ایتالیا و هلند با استفاده از یک کابل فیبر نوری ۶۷ کیلومتری که ۱۹ هسته دارد، سیگنالی را با سرعت ۱.۷ پتابیت بر ثانیه انتقال داده‌اند. آن‌ها می‌گویند این نرخ انتقال اطلاعات سرعتی معادل ۱۷ میلیون برابر میانگین سرعت ارتباطات اینترنت خانگی در استرالیا را ارائه می‌کند.

روش استفاده از فیبر نوری در این آزمایش چگونه بود؟

کلید دستیابی به این سرعت بالا کارگذاری تراشه‌ای شیشه‌ای در این فیبر است. این تراشه که توسط محققان دانشگاه مک‌کواری ساخته شده، با اندازه استاندارد فیبر نوری سازگاری دارد و می‌تواند بدون ایجاد تغییرات زیرساختی اساسی در شبکه‌های اینترنت به‌کار گرفته شود.

«سایمون گراس» از دانشگاه مک‌کواری سیدنی می‌گوید: «ما یک تراشه شیشه‌ای فشرده ساخته‌ایم که الگوهای هدایت موج از طریق فناوری چاپ لیزری سه‌بعدی روی آن حک شده است. این تراشه اجازه می‌دهد سیگنال‌ها با یک دوز پایین همسان داخل ۱۹ هسته جداگانه فیبر ارسال شوند. سایر رویکردها به تعداد هسته‌ها محدودند و به ازدست‌دادن مقدار زیادی نور منتهی می‌شوند که راندمان این سیستم تبادل اطلاعات را کاهش می‌دهد.»

محققان می‌گویند کابل آن‌ها راهکاری بسیار مناسب برای افزایش ظرفیت جریان داده‌ها و درعین‌حال کاهش هزینه‌هاست. آن‌ها همچنین باور دارند که این کابل ۱۹ هسته‌ای می‌تواند در حوزه‌های گوناگون به‌کار گرفته شود.

پژوهشگران قرار است نتایج یافته‌های خود را در چهل‌وششمین کنفرانس ارتباطات فیبر نوری ارائه کنند. گفتنی است که پیش‌تر محققان دانمارکی توانستند به انتقال داده با نرخ ۱.۸۴ پتابیت بر ثانیه دست پیدا کنند، اما پیاده‌سازی آن روش در مقایسه با این روش جدید کار سخت‌تری است. همان‌طور که گفتیم، این سازوکار می‌تواند بدون نیاز به اعمال تغییرات ساختاری در شبکه‌ها به‌کار گرفته شود.

منبع : دیجیاتو

مطالب مرتبط