مایکروسافت ویندوز ۱۰ را به ویژگی افزایش شارژدهی باتری و کاهش صدای فن مجهز می‌کند

بر اساس گزارش Digitaltrends، مایکروسافت در حال کار روی ویژگی جدیدی است که می‌تواند به عملکرد پردازنده رایانه برای دوام بهتر باتری و کاهش نویز فن کمک کند. این قابلیت که با نام EcoQoS شناخته می‌شود، اکنون در مرحله‌ی آزمایش بتا قرار دارد و مایکروسافت قول داده است که به کمک آن، ویندوز ۱۰ بسیار کارآمدتر خواهد بود.

طبق گفته ریموند لی، مدیر برنامه Windows Fundamentals، قابلیت EcoQoS به مصرف بهتر انرژی و کاهش انتشار حرارت مربوط می‌شود. همه‌ی این موارد با بخشی ویندوز ۱۰ ارتباط دارند که «سطح کیفیت خدمات» نامیده می‌شود و با برخی از فرایندهای پس‌زمینه که عملکرد یا تأخیر قابل توجهی ندارند، بهتر کار می‌کند.

این ویژگی یک تغییر عظیم خواهد بود؛ زیرا اکثر گیمرها می‌دانند که انجام کاری که به قدرت بالای پردازنده وابسته است، معمولاً به عملکرد یا سرعت کلاک بالا، مصرف باتری زیاد و سروصدای بیش از اندازه فن نیاز دارد. در همین حال، بهبود عمر باتری مستلزم کاهش انرژی مصرفی پردازنده است.

در آزمایش‌های مایکروسافت، این ویژگی ثابت کرده است که تا ۹۰ درصد مصرف انرژی پردازنده را کاهش می‌دهد و تنها از نیمی از قدرت CPU برای تکمیل کارهای خاص استفاده می‌کند. سناریوهایی که EcoQoS به کار شما می‌آید شامل خدمات پس‌زمینه، به‌روزرسانی‌کننده‌ها، موتورهای همگام‌سازی و سرویس ایندکسگذاری می‌شود.

البته فعال‌سازی این ویژگی به عهده توسعه‌دهندگان است. مایکروسافت می‌گوید توسعه‌دهندگان می‌توانند با فراخوانی رابط‌های برنامه‌نویسی مرتبط، آن را فعال کنند.  قابلیت مذکور در حالت فعلی، فقط با پردازنده‌های نسل ۱۰ و ۱۱ اینتل و پردازنده‌های سری Ryzen 5000 AMD سازگار است. البته کوالکام نیز در این سیستم گنجانده شده است. مایکروسافت وعده داده که EcoQoS می‌تواند به‌زودی به طیف گسترده‌تری از رایانه‌های رومیزی برسد.

قابلیت EcoQoS بخشی از برنامه مایکروسافت برای کاهش نشر کربن تا سال ۲۰۳۰ است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *