اعمال تغییرات مهم مایکروسافت در برنامه ویندوز اینسایدر

مایکروسافت در راه توسعه و آزمایش ویندوز ۱۰ ازطریق برنامه‌ی ویندوز اینسایدر تغییرات مهمی ایجاد می‌کند.

با شروع انتشار بیلد ۱۹۵۳۶ ویندوز ۱۰، مایکروسافت تغییرات مهمی در برنامه‌ی ویندوز ایسنایدر ایجاد می‌کند و بیلدهای پیش‌نمایش را که در حلقه‌ی Fast منتشر می‌شوند، به‌عنوان انتشاری خاص از ویندوز ۱۰ در نظر نمی‌گیرد. این یعنی بیلدهای منتشرشده در حلقه‌ی Fast می‌توانند حاوی ویژگی‌های جدیدی باشند که ممکن است در نسخه‌‌ی عمومی بعدی سیستم‌عامل ردموندی‌ها وجود نداشته باشد.

درواقع، مایکروسافت در حال تبدیل حلقه‌ی Fast به حلقه‌ی بتای همیشگی برای ویندوز ۱۰ است. این حلقه دائما شاهد افزودن و آزمایش ویژگی‌های جدیدی خواهد بود که لزوما به نسخه‌ی بعدی ویندوز مرتبط نیستند. این روش تقریبا شبیه به نحوه‌ی عملکرد کانال‌های Canary و Dev اج کرومیوم است. این کانال‌ها همواره حاوی ویژگی‌هایی هستند که تضمینی برای حضورشان در نسخه‌ی پایدار مرورگر وجود ندارد و گاهی اوقات، این ویژگی‌ها تا زمان انتشار در نسخه‌های پایدار، ماه‌ها در شاخه‌های Canary یا Dev باقی می‌مانند.

بیلد ۱۹۵۳۶ آخرین بیلد منتشرشده در حلقه‌ی Fast است و طبق ادعای مایکروسافت، بخشی از نسخه‌ی بعدی ویندوز ۱۰ برای دسکتاپ (۲۰H2) نخواهد بود. با‌این‌حال، ممکن است بعضی از ویژگی‌های جدید راه خود را به نسخه‌ی ۲۰H2 بازکنند. بااین‌همه با استناد به منابع آگاه، نسخه‌ی ۲۰H2 ویندوز ۱۰ بیشتر به‌روزرسانی کوچکی همانند ۱۹H2 خواهد بود تا نسخه‌ای کامل مانند ۲۰H1.

باتوجه‌به شرایط مذکور، به‌نظر می‌رسد مایکروسافت از حلقه‌های Slow یا Release Preview برای آزمایش بیلدهایی استفاده خواهد کرد که بخشی از انتشار عمومی پیش‌‌ رو هستند. پس از گذشت مدت زمان معینی از انتشار حلقه‌ی Fast، مایکروسافت تعدادی از تغییرات و ویژگی‌ها جدیدی که آزمایش کرده است، به‌آرامی برای شاخه‌های Slow و Release Preview منتشر خواهد کرد تا درنهایت، به نسخه‌های عمومی برسند. با این روش، مایکروسافت فرصت و ابتکار عمل بیشتری برای ساخت و آزمایش ویژگی‌های جدید ویندوز ۱۰ و ویندوز ۱۰ ایکس خواهد داشت و وجود ویژگی‌ای در حلقه‌ی Fast دلیلی برای انتشار آن در نسخه‌ی بعدی سیستم‌عامل ردموندی‌ها نیست؛ بلکه تا وقتی مایکروسافت بخواهد، آن ویژگی می‌تواند در حلقه‌ی Fast باقی بماند.

ویندوز 10

با استناد به منابع، بسیاری از تغییرات در حال اجرا به ویندوز ۱۰ ایکس مرتبط می‌شوند. ازآنجاکه ویندوز ۱۰ ایکس فقط در دستگاه‌های جدیدتر دردسترس است، مایکروسافت نمی‌تواند آن را ازطریق برنامه‌ی ویندوز اینسایدر آزمایش کند؛ با‌این‌حال، می‌تواند ویژگی‌های جدید که برای ویندوز ۱۰ ایکس توسعه یافته‌اند، ازطریق نسخه‌ی دسکتاپ آزمایش کند. حال که دیگر حلقه‌ی Fast به انتشار خاصی گره نخورده است، مایکروسافت درواقع می‌تواند از آن برای آزمایش ویژگی‌هایی استفاده کند که قرار نیست در نسخه‌ی دسکتاپ ویندوز حضور داشته باشند.

ازآنجاکه ویندوز ۱۰ ایکس در پاییز سال ۲۰۲۰ منتشر می‌شود، نسخه‌ی منتشرشده ازنظر فنی ۲۰H2 خواهد بود؛ اما ازآنجاکه ۲۰H2 در دسکتاپ به‌روزرسانی کوچک‌تری مانند ۱۹H2 است، بیلدهای ۱۹۵XX نسخه‌ی ۲۰H2 برای ویندوز ۱۰ ایکس خواهند بود. این بدان‌معنا است که در کدبیس بین نسخه‌های ارسالی ویندوز ۱۰ و ویندوز ۱۰ ایکس نوعی انشعاب وجود خواهد داشت که در سال ۲۰۲۱ تنظیم خواهد شد.

بیلدهای ۱۹۵XX دسکتاپ هرگز به‌عنوان نسخه‌ی عمومی منتشر نخواهند شد؛ بنابراین، پس از مشخص‌شدن بیلدهای RTM برای ویندوز ۱۰ ایکس، بیلد معادل آن روی دسکتاپ برای عموم منتشر نخواهد شد و اینسایدرهای حلقه Fast آزمایش بیلدهای جدیدتر را مانند قبل ادامه خواهند داد. اگر به نحوه‌ی نام‌گذاری مایکروسافت دقت کنیم، بیلدهای ۱۹۵XX بخشی از نسخه‌ی Manganese هستند که فقط مختص ویندوز ۱۰ ایکس است. بنابراین، نسخه‌ی بعدی که با اسم رمز Iron یا ۲۱H1 شناخته می‌شود، باید بین هر دو نسخه‌ی ویندوز ۱۰ و ویندوز ۱۰ ایکس مشترک باشد.

منبع : زومیت

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *