مایکروسافت از سرفیس لپ‌تاپ SE رونمایی کرد؛ رقیبی جدید برای کروم‌بوک‌ها

مایکروسافت از جدیدترین لپ‌تاپ‌ اقتصادی سرفیس همراه با ویندوز ۱۱ SE رونمایی کرد. این محصول با برچسب قیمتی مقرون به‌صرفه، برای رقابت مستقیم با کروم‌بوک‌ها معرفی شد.

مایکروسافت سال‌ها تلاش کرده که در عرصه‌ی رقابت با کروم‌بوک‌ها از گوگل سبقت بگیرد و در رده محصولات مدارس جایگاهی کسب کند. سرفیس لپ‌تاپ SE، حاصل آخرین تلاش صریح مایکروسافت برای رقابت با گوگل در بازار کروم‌بوک‌ها و لپ‌تاپ‌های دانش‌آموزی است. جدیدترین عضو‌ خانواده لپ‌تاپ‌های سرفیس با قیمت ۲۴۹ دلاری خود، مقرون‌به‌صرفه‌ترین سرفیس حال حاضر محسوب می‌شود.

کروم‌بوک‌ها درحال‌حاضر در حوزه‌ی محصولات آموزشی حرف اول را می‌زنند و معیار‌هایی از جمله وزن سبک و بازه قیمتی مناسب باعث شده است که در بین دانش‌آموزان از محبوبیت خاصی برخوردار شوند. سیستم‌عامل کروم نیز طیف نسبتا کاملی از ابزار‌ها، نرم‌افزار‌ها و ملزومات آموزشی را در اختیار معلمان و سرپرستان IT می‌گذارد. بنابراین تعجب‌آور نیست که اهالی ردموند تصمیم گرفته‌اند تا حضور خود را در این عرصه پررنگ‌تر کنند.

سرفیس لپ‌تاپ SE از طریق تأمین‌کنندگان آموزشی و به‌صورت اختصاصی تنها به دانش‌آموزان و مدارس فروخته می‌شود. این محصول نسخه‌ای اختصاصی از ویندوز ۱۱ به نام ویندوز ۱۱ SE را اجرا می‌کند که نسخه‌ای با تمرکز بر کارکرد‌های ابری و بهینه‌شده برای اهداف آموزشی است که ظاهر اولیه ویندوز ۱۱ را حفط کرده و بخشی از اقدامات کنونی مایکروسافت برای رقابت در حوزه‌ی محصولات آموزشی محسوب می‌شود. این نسخه قابلیت‌های ویژه‌ای را دراختیار سرپرستان و مدیران انفورماتیک مدارس قرار می‌دهد که به آن‌ها اجازه می‌دهد تا روی برنامه‌های نصب شده توسط دانش‌آموزان نظارت داشته باشند و تنظیمات نمایه‌های کاربری آنان را در فضای ابری ذخیره‌سازی نمایند. همچنین ویندوز ۱۱ SE با ویرایش آموزشی مایکروسافت ۳۶۵ نیز همراه می‌شود که مکمل برنامه‌های یادگیری در مدارس خواهد بود.

این لپ‌تاپ بسته به پیکربندی از ۲۴۹ دلار تا ۳۲۹ دلار قیمت‌گذاری شده است و با پردازنده‌ی دوهسته‌ای Celeron N4020 یا چهارهسته‌ای Celeron N4120 با گرافیک مجتمع ساخت اینتل در نسخه‌های ۶۴ گیگابایتی و ۱۲۸ گیگابایتی با ظرفیت حافظه ۴ و ۸ گیگابایتی به فروش خواهد رسید. درواقع این محصول پیکربندی و مشخصات سخت‌افزاری چشم‌گیری ندارد اما با توجه به اینکه بازار لپ‌تاپ‌های دانش‌آموزی را هدف قرار داده، توجیه‌پذیر است و سخت‌افزار مشابه همان چیزی است که از یک کروم‌بوک با قیمت مشابه انتظار می‌رود.

محصول جدید مایکروسافت دارای یک صفحه‌نمایش ۱۱٫۶ اینچی با وضوح ۱۳۶۶ در ۷۶۸ پیکسل بوده و بدنه‌ تماما از جنس پلاستیک است. بنابراین این اولین سرفیس در طول ۷ سال گذشته است که با نسبت ابعاد تصویر ۱۶ به ۹ عرضه می‌شود. پیش از آن مایکروسافت با عرضه نسل سوم سرفیس پرو، نسبت ابعاد تصویر را در تمامی محصولات برند سرفیس به نسبت ۳ به ۲ تغییر داد.

مایکروسافت از سرفیس لپ‌تاپ SE رونمایی کرد؛ رقیبی جدید برای کروم‌بوک‌ها

با توجه به اینکه وضوح ۱۵۳۶ در ۱۰۲۴ پیکسلی سرفیس لپ‌تاپ گو ۵۴۹ دلاری ناامیدکننده به نظر می‌رسید، وضوح صفحه‌نمایش سرفیس لپ‌تاپ SE بزرگ‌ترین نقطه ضعف آن به‌نظر می‌رسد. درحال‌حاضر کروم‌بوک دوئت لنوو با همان قیمت ۲۴۹ دلاری سرفیس لپ‌تاپ SE، به صفحه‌نمایش ۱۰٫۱ اینچی با وضوح ۱۹۲۰ در ۱۲۰۰ پیکسل مجهز است.

وزن ۱٫۱ کیلوگرمی، بلوتوث نسخه ۵ و دوربین جلوی ۱ مگاپیکسلی با وضوح ۷۲۰P که برای جلسات مایکروسافت تیمز کافی به‌نظر می‌رسد، مشخصات کلیدی این محصول را تکمیل می‌کنند. همچنین دو پورت ازنوع USB-A و USB type C و جک ۳٫۵ میلیمتری هدفون این لپ‌تاپ را همراهی می‌کنند. برای اولین بار در تاریخ محصولات سرفیس برای شارژ این دستگاه از درگاه DC معمولی از نوع استوانه‌ای به کاررفته است، این بدان معنا است که بدون درگاه مغناطیسی سرفیس کانکت عرضه می‌شود. به گفته‌ی مایکروسافت باتری این دستگاه تا ۱۶ ساعت برای کارکردهای مذکور، دانش‌آموزان را همراهی خواهد کرد.

یکی دیگر از جزئیاتی که مایکروسافت در رابطه با سرفیس لپ‌تاپ SE تشریح کرد تعمیرپذیری آن بود. این غول نرم‌افزاری طی ۱۸ ماه گذشته در مورد مسائل و مشکلات نگه‌داری محصولات آموزشی مدارس با سرپرستان انفورماتیک به بحث نشسته و تعمیرپذیری، یکی از نگرانی‌های اصلی و محور این گفتگو بوده است. در نتیجه این شرکت تلاش‌های قابل‌توجهی در رابطه با تعمیرپذیری آسان محصولات خود در پی گرفته است و با ارائه‌ی این محصول اولین گام خود را دراین راستا برمی‌دارد.

این لپ‌تاپ از پیچ‌های استاندارد در پایه خود بهره می‌برد و سرپرستان می‌توانند به‌جای اینکه مجبور باشند دستگاه را برای تعمیر بفرستد و هفته‌ها برای تعمیر آن به انتظار بنشینند، قطعات یدکی را از طریق ارائه‌دهندگان مجاز خدمات تهیه کرده و قطعاتی چون نمایشگر، باتری، صفحه‌کلید و حتی مادربرد را به‌راحتی جایگزین کنند. با وجود وعده تعمیرپذیری آسان، این محصول قابل ارتقا نبوده و برخلاف سرفیس‌هایی که اخیرا عرضه ‌شده‌اند نمی‌توان حافظه‌ی موقت و ذخیره‌سازی آن را افزایش داد چراکه به بورد دستگاه لحیم شده‌اند.

سرفیس لپ‌تاپ SE در اوایل ۲۰۲۲ و در بازار ایالات متحده، بریتانیا، کانادا و ژاپن به فروش خواهد رسید. گرچه این محصول، تنها دستگاهی نخواهد بود که از ویندوز ۱۱ SE برخوردار می‌شود. مایکروسافت با شرکای سخت‌افزاری خود برای ارائه لپ‌تاپ‌های اقتصادی مبتنی بر این نسخه از ویندوز ۱۱ همکاری خواهد کرد و در آینده احتمالا شاهد تنوع بیشتری از لپ‌تاپ‌های این رده با مشخصات بهتر و قیمت‌های رقابتی‌تر خواهیم بود.

منبع:Zoomit

آموزش دوره مایکروسافت 

 

مطالب مرتبط