قدرت گرافیکی اسنپدراگون ۸ نسل ۳ فدای شارژدهی گوشی می‌شود

Adreno 750، واحد گرافیکی موجود در اسنپدراگون ۸ نسل ۳، شاید به آن اندازه‌ای که انتظار داشتیم سریع نباشد.

بنا بر ادعای یک افشاگر در ایکس (توییتر سابق)، پردازنده گرافیکی Adreno 750 که در تراشه‌ی اسنپدراگون ۸ نسل ۳ به کار می‌رود، از آنچه قبلاً پیش‌بینی می‌شد سرعت کلاک پایین‌تری خواهد داشت. پیش از این شایعه شده بود که Adreno 750 سرعت کلاک ۹۰۳ مگاهرتزی دارد؛ اما گزارش جدید از کاهش فرکانس تا ۷۷۰ مگاهرتز خبر می‌دهد.

کاهش ۱۴٫۷ درصدی فرکانس، پیشرفت بین دو نسل گرافیک کوالکام را که در بنچمارک‌های قبلی دیده بودیم کمتر می‌کند؛ در آن تست‌ها، Adreno 750 تا ۸۰ درصد از Adreno 740 به‌کاررفته در اسنپدراگون ۸ نسل ۲ قوی‌تر ظاهر شده بود.

دلیل پشت این تصمیم ناگهانی کوالکام، احتمالاً چیزی جز دستیابی به تعادلی بین کارایی، عمر باتری و حرارت ایجادشده توسط تراشه‌ی جدیدش نیست. برخلاف رقبایی چون تراشه‌ی A17 Pro، کوالکام از فرایند ۳ نانومتری یا N3B شرکت TSMC استفاده نمی‌کند و همین موضوع، فضای مانور چندانی برای توان مصرفی Snapdragon 8 Gen 3 باقی نگذاشته است.

محدودسازی فرکانس تراشه‌ی گرافیکی برای کاربرانی که منتظر جهشی قابل‌توجه در کارایی تراشه‌ی پرچمدار اندرویدی‌ها بودند، دلسردکننده است؛ اما حداقل امیدواریم که این تصمیم لحظه‌ی آخری کوالکام، به داغ نکردن و در نهایت پایداری بالاتر این تراشه زیر فشارهای طولانی مدت منجر شود.

به علاوه، بعید نیست که شرکت‌های سازنده‌ی گوشی گیمینگ مثل ایسوس با تمرکز روی راهکار‌هایی برای خنک کردن Adreno 750، فرکانس را تا آنجا که ممکن است بالا ببرند.

در نهایت ممکن است این تصمیم کوالکام به برتری قدرت پردازنده‌ی گرافیکی ۶ هسته‌ای A17 Pro اپل منجر شود؛ اما بررسی‌های اولیه‌ی زومیت نشان داد که این تراشه در آیفون ۱۵ پرو پایداری چندانی نداشت، تا جایی که اپل مجبور شد با یک آپدیت نرم‌افزاری، کارایی آن را تا ۲۰ درصد محدود کند.

چیزی تا معرفی رسمی کوالکام اسنپدراگون ۸ نسل ۳ بین روزهای ۲ تا ۴ آبان و پایان تمامی شایعات حول این تراشه‌ باقی نمانده است.

منبع : زوم ایت

مطالب مرتبط