قابلیت‌های اعتیادآور Instagram، متا را دادگاهی می‌کنند

متا به‌دلیل طراحی اعتیادآور اینستاگرام به دادگاه می‌رود. شکایت‌کنندگان می‌گویند متا عامدانه اینستاگرام را طوری طراحی کرده است که کودکان را وابسته کند.

با افزایش روزافزون استفاده از گوشی و لپ تاپ و گسترش هوش مصنوعی، نگرانی‌ها درباره‌ی حفاظت از کودکان دربرابر آسیب‌های آنلاین نیز در حال افزایش است.

یک گروه دوحزبی آمریکایی متشکل از ۴۲ دادستان کل، از متا به‌دلیل ویژگی‌های اعتیادآور پلتفرم‌های اینستاگرام و فیسبوک شکایت کرده است. آن‌ها معتقدند متا عامدانه این پلتفرم‌ها را به‌گونه‌ای طراحی می‌کند که کودکان و نوجوانان را هدف قرار دهد و آن‌ها دائماً به اینستاگرام و فیسبوک سر بزنند.

طبق گزارش CNBC، شکایت بسیاری از دادستان‌های کل با پیشینه‌های سیاسی مختلف، نشان‌دهنده‌ی مسئله‌ی حقوقی جدی برای META است. این نخستین‌بار نیست که ائتلافی بزرگ برای شکایت از متا شکل می‌گیرد. در سال ۲۰۲۰ نیز دادستان‌های ۴۸ ایالت و کمیسیون فدرال تجارت به‌طور مشترک از متا به‌دلیل رویکرد ضدرقابتی شکایت کردند.

شکایت‌کنندگان می‌گویند که متا با طراحی الگوریتم‌های خاص، اعلان‌های فراوان و قابلیت اسکرول‌کردن بی‌نهایت در فید اینستاگرام، باعث می‌شود کودکان و نوجوانان مدت بیشتری را در این پلتفرم بگذرانند و تمایل بیشتری برای سرزدن به آن داشته باشند.

ویژگی دیگری که به شکایت علیه متا منجر شده است، به تأثیر بر سلامت روان کودکان و نوجوانان مربوط می‌شود. شاکیان معتقدند متا در سال‌های اخیر با برجسته‌کردن اهمیت «لایک» و «فیلتر عکس» باعث شده‌ است تا کودکان و نوجوانان دائماً خود را با دیگران مقایسه کنند.

شرکت مالک اینستاگرام به نقض قانون حفاظت از حریم خصوصی کودکان (COPPA) نیز متهم شده است. این یعنی اطلاعات شخصی کودکان کوچک‌تر از ۱۳ سال را بدون رضایت والدین آن‌ها جمع‌آوری می‌کند. شکایت‌کنندگان قصد دارند به اقدامات مضر متا پایان دهند و این شرکت را به مجازات و پرداخت جریمه وادار کنند.

به‌نظر می‌رسد متا نیز از اثرات منفی طراحی اینستاگرام باخبر بوده است؛ زیرا امکان ندارد مالک پلتفرمی از مدت‌‌زمانی که کاربران در آن سپری می‌کنند، مطلع نشود. طبق اعلام کارمند سابق فیسبوک، ۳۲ درصد از دختران نوجوان ایالات متحده هنگام استفاده از اینستاگرام درباره‌ی ظاهر خود احساس بدی پیدا می‌کنند.

طراحی الگوریتم‌هایی که کاربران را درگیر می‌کنند اتفاق جدیدی نیست؛ اما متا این کار را به‌صورت افراطی انجام داده است. باید منتظر بمانیم و ببینیم کشمکش‌های طولانی‌‌مدت قانون‌گذاران ایالات متحده و متا، در‌نهایت به کجا می‌رسد.

منبع : زوم ایت

مطالب مرتبط