ظهور نشانه‌های جدید هوش مصنوعی در آپدیت اخیر Windows 11

تنظیمات پنهان ویندوز ۱۱ به کاربران اجازه می‌دهد تا برخی از ویژگی‌های هوش مصنوعی نصب‌شده در ویندوز را حذف کنند.

آخرین نسخه‌های پیش‌نمایش ویندوز ۱۱ حاوی تنظیمات پنهانی هستند که به کاربران اجازه می‌دهند تا اجزای خاص مرتبط با ویژگی‌های هوش مصنوعی را که مایکروسافت در ویندوز ایجاد می‌کند، حذف کنند. هنگامی که این تنظیم پنهان فعال شد، یک دسته‌بندی جدید با عنوان AI Components در برنامه تنظیمات ویندوز باز می‌شود.

این دسته‌بندی جدید که توسط کاربر PhantomOcean3 در X معرفی شد، به‌عنوان قابلیتی تعریف می‌شود که کاربران می‌توانند با استفاده از آن، ویژگی‌های هوش مصنوعی نصب‌شده در ویندوز را مشاهده و حذف کنند. هنوز مشخص نیست که چه نوع ویژگی‌هایی در این دسته ظاهر می‌شوند.

این دسته در حال حاضر فروشگاه مایکروسافت، دریافت راهنما، اتصال موبایل، امنیت ویندوز و Xbox Game Bar را فهرست می‌کند که هیچ‌یک از آن‌ها قابل‌حذف نیست.

اگرچه به‌نظر می‌رسد تنظیمات پنهان در حال حاضر کاملاً کاربردی نیست؛ اما تأیید شده است که مایکروسافت قصد دارد به کاربران اجازه‌ی دسترسی دهد تا حداقل برخی از ویژگی‌های مبتنی بر هوش مصنوعی را حذف کنند.

مایکروسافت در حال آماده‌سازی یک به‌روزرسانی بزرگ هوش مصنوعی برای ویندوز در سال ۲۰۲۴ است که جست‌وجوی هوش مصنوعی، ارتقای تصویر و ویدیو و موارد دیگری را ارائه می‌دهد.

حذف قابلیت‌های هوش مصنوعی، خبر خوبی برای کاربرانی خواهد بود که نمی‌خواهند از موج بعدی ویژگی‌های هوش مصنوعی که مایکروسافت درحال راه‌اندازی آن برای ویندوز است، استفاده کنند. با این حال، باید دید که چه تعداد از کاربران قادر به حذف این ویژگی‌ها خواهند بود.

اگر از نسخه‌ی پیش‌نمایش ویندوز ۱۱ با شماره بیلد ۲۶۰۱۶ استفاده می‌کنید، می‌توانید با فعال‌ کردن تنظیمات Hidden AI Components آن را بررسی کنید. ابتدا باید یک برنامه به نام ViveTool را دانلود کنید:

  • ViveTool را دانلود کرده و از حالت فشرده خارج کنید.
  • Command Prompt را به‌عنوان ادمین باز کنید.
  • به آدرسی که ViveTool در آن استخراج شده است بروید.
  • این دستور را وارد کنید: Vivetool /enable /id:47688503
  • کامپیوتر خود را مجدداً راه‌اندازی کنید.

پس از راه‌اندازی مجدد، تنظیمات ویندوز را باز کنید و به System > AI Components بروید تا فهرستی از ویژگی‌های هوش مصنوعی نصب‌شده روی سیستم خود را مشاهده کنید.
ویندوز کوپایلت (Windows Copilot) یکی از ویژگی‌های هوش مصنوعی است که مایکروسافت اجازه‌ی حذف آن را نمی‌دهد؛ چرا که داده‌های هوش مصنوعی کوپایلت در فضای ابری ذخیره می‌شوند. با این حال، مایکروسافت درحال توسعه یک نسخه‌ی محلی از ویندوز کوپایلت است که کاربران می‌توانند با استفاده از قسمت جدید AI Components در تنظیمات، آن را حذف کنند.

می‌دانیم که مایکروسافت درحال آماده‌سازی یک به‌روزرسانی بزرگ سیستم‌عامل ویندوز برای سال ۲۰۲۴ است که در درجه‌ی اول بر تجربیات هوش مصنوعی تمرکز دارد.

این به‌روزرسانی با کد رمز Hudson Valley شناخته می‌شود و ویژگی‌ اصلی آن معرفی ابزار هوشمند Windows Shell مجهز به هوش مصنوعی است که توسط یک کوپایلت پیشرفته‌، بهبود یافته و قادر به فعالیت مداوم در پس‌زمینه برای بهبود تحقیقات، راه‌اندازی پروژه‌ها و جریان‌های کاری است.

از دیگر قابلیت‌های مبتنی‌بر هوش مصنوعی می‌توان به Super Resolution اشاره کرد که از سخت‌افزار NPU برای بهبود کیفیت ویدیوها و بازی‌ها استفاده می‌کند. نسخه‌ی بهبودیافته لایو کپشن (Live Captions) نیز در دست ساخت است که می‌تواند تعداد زیادی از زبان‌های مختلف را از طریق تماس‌های صوتی و ویدیویی به‌طور زنده ترجمه کند.

انتظار می‌رود برخی از این ویژگی‌ها که در آینده اضافه‌ خواهند شد در قسمت AI Components تنظیمات ظاهر شوند، بنابراین اگر از آن‌ها استفاده نکنید، می‌توانید آن‌ها را از سیستم خود حذف کنید.

منبع : زومیت

مطالب مرتبط