سنسور نور محیط برای جاسوسی

 

یافته های اخیر که از سوی محققان دانشگاه MIT صورت گرفته است نشان می‌دهد که هکرها صرفا از دوربین وب‌کم لپ‌تاپ یا گوشی برای جاسوسی کاربران استفاده نمی‌کنند بلکه این روزها بیشتر از سنسورهای نور محیط (Ambient Light) برای جاسوسی استفاده میکنند که هم بر روی همه دستگاه‌ها موجود هستند و هم توسط شاترهای الکترونیکی مسدود نمی‌شوند.

اکثرکاربران ترس زیادی از دوربین وب کم برای جاسوسی دارند و می‌توانند با پوشاندن این دوربین‌ها توسط چسب یا استفاده از شاترهای الکترونیکی تا حدود خیال خودشان را راحت کنند اما یافته های جدید توسط محققان دانشگاه Massachusetts Institute of Technology یا MIT که نتایج آن به صورت مقاله ای پژوهشی به چاپ رسیده است نشان می‌دهد که سنسورهای نور محیط یا Ambient Light نیزمیتواند یک خطری بالقوه برای جاسوسی از کاربران باشد.

هکر ها چگونه از سنسور نور محیط استفاده میکنند؟

براساس گزارش Tomshardware، سنسورهای نور محیط به دلیل اندازه کوچکتری که دارند کمتر مورد توجه افراد هستند و از سوی دیگر به دلیل کاربردش، هیچگاه توسط کاربران و یا با شاترهای الکترونیکی مسدود نمی‌شوند؛ به همین علت هکرها می‌توانند با دسترسی غیرمجاز به آن‌ها از کاربران جاسوسی کنند. محققان دانشگاه MIT در اخرین مطالعات خود با بررسی این سنسورها فهمیدند که به راحتی می‌توان با کنترل و تغییر شکل آن‌ها و استفاده از یک منبع نور، تصاویری را از خروجی این حسگرها بدست آورد.

سنسورهای نور محیط از نظر امنیتی به عنوان مورد کم‌ خطر شناخته می‌شوند و به همین علت می‌توان بدون نیاز به اجازه و سوال ازکاربران توسط نرم افزار و یا حتی بدافزار به صورت مستقیم به آن‌ها دسترسی پیدا کرد. همین موضوع سبب شده است اخیراً هکرها به استفاده از آن‌ها به منظور جاسوسی از کاربران روی بیاورند. تحقیقات جدید صورت گرفته نشان می‌دهد که ترکیب این سنسورها با یک منبع نور همچون نمایشگر دستگاه‌های مختلف، می‌توان فعالیت‌های جاسوسی گوناگونی را صورت داد.

محققان دانشگاه MIT در بررسی مشکلات امنیتی این سنسورها از لپ‌تاپ Galaxy View 2 از شرکت سامسونگ استفاده کرده‌اند که سنسور نور محیط آن در کنار دوربین وب‌کم و سلفی آن قرار گرفته است. در حالی که این محصول جدیدی به حساب نمی اید اما بازهم از تکنولوژی استفاده میکند و همچون بسیاری از محصولات کنونی بازاراز این سنسور در بالا و در کنار حسگر وب‌کم استفاده میکنند.

به صورت خلاصه نتایج این تحقیقات که با استفاده از سیگنال دریافتی از این سنسورهای نور محیط می‌توان موقعیت و شکل دست افرادی کاربر سیستم را بفهمند . محققان حتی توانسته‌اند با استفاده از این سنسورها متوجه شوند که یک کاربر با چند انگشت خود در حال اشاره به آن‌ها است. در مرحله بعدی این تحقیقات مشخص شده است که با پردازش سیگنال‌های خروجی از سنسورهای نور محیط حتی می‌توان چهره یک انسان را هم تشخیص داد و یا حضور آن را تایید کرد.

محققان در این مقاله توضیح داده‌اند که سنسورهای نور محیط می‌توانند نور بازتاب شده از سطح صورت یا بدن کاربران را اندازه‌گیری کنند. پس از بازتاب، توسط این سنسورها قابل دریافت است. محققان دانشگاه MIT همچنین برای پردازش تصاویر و سیگنال‌های دریافتی از این سنسورها از هوش مصنوعی و فرآیندهای پردازش تصویر بهره برده اند.

سنسورهای نور محیط مختلف که این روزها دربخش وسیعی از محصولات هوشمند استفاده میشوند می‌شوند دارای مشخصات و قابلیت‌های مختلفی هستند و از نظر سرعت، میزان روشنایی، دقت و عمق اندازه‌گیری با یکدیگرفرق دارند .این موضوع آسیب پذیر‌ برخی از دستگاه در برابر تکنیک‌های مورد استفاده توسط هکرها را بیشتر کرده است. می‌توان سیگنال خروجی برخی از این سنسورها را به راحتی پردازش و به تصویری واضح تبدیل کرد. برخی از آن‌ها نیز به برای داشتن یک تصویر بهترو واضح تر به زمان نورگیری قابل توجهی نیاز دارند.

راه حل چیست؟

با وجود تمامی این اسیب پذیری ها، سنسورهای نور محیط محصولاتی پراستفاده و مفید هستند و نباید آن‌ها را به دلیل خطرات امنیتی حذف کرد. محققان دانشگاه MIT با بررسی انواع مختلفی از این سنسورها به سازندگان این دستگاه‌ها توصیه کرده‌اند که سه تغییر زیر را در محصولات خود صورت دهند تا ضمن استفاده از این سنسورها امنیت ان ها نیز تامین شود ، به نظر می‌رسد تولید کنندگان این محصولات بتوانند به سادگی این تغییرات موردنظر محققان دانشگاه MIT را در دستگاه‌های خود صورت دهند.

پیاده سازی سیستم امنیتی جدید در نرم افزار دستگاه‌ها به منظور کسب مجوزهای لازم از کاربران
کاهش سرعت سنسورهای در حال استفاده
قرار دادن سنسور در مکانی که نتواند چهره کاربران را مشاهده کند

منبع : شهرسخت افزار

مطالب مرتبط