سامسونگ سال ۲۰۲۷ شروع به تولید تراشه‌های ۱.۴ نانومتری می‌کند

سامسونگ یکی از بزرگترین تولیدکنندگان چیپ در دنیا محسوب می‌شود که روی فناوری‌های جدیدی کار می‌کند. سامسونگ در رویداد Samsung Foundry Forum 2022، از تولید تراشه‌های ۲ و ۱.۴ نانومتری در سال‌های پیش رو خبر داد.

پیش از اینکه سامسونگ به سراغ تراشه‌های ۲ و ۱.۴ نانومتری برود، شروع به تولید انبوه تراشه‌های ۳ نانومتری با فناوری GAA کرده است. فناوری GAA، نحوه طراحی پایه ترانزیستور را متحول می‌کند و منجر به بهبود چشمگیر بهره‌وری انرژی می‌شود. نسل دوم این تراشه‌ها سال آینده میلادی از راه می‌رسند.

به گفته سامسونگ، نسل دوم تراشه‌های ۳ نانومتری تا ۲۰ درصد ترانزیستورهای کوچکتری خواهند داشت که نتیجه‌اش تولید چیپ‌های کوچکتر و کم‌مصرف‌تر برای گوشی‌های هوشمند، ابزارهای پوشیدنی و پی‌سی‌ها خواهد بود. در سال ۲۰۲۵ هم نسل بعد تراشه‌های ۳ نانومتری با فرایند +SF3P از راه می‌رسند.

سامسونگ سال 2027 شروع به تولید تراشه‌های 1.4 نانومتری می‌کند

سامسونگ و تولید تراشه‌های ۲ و ۱.۴ نانومتری

سامسونگ اعلام کرده که در سال ۲۰۲۵ شروع به تولید تراشه‌های ۲ نانومتری می‌کند. در این زمان کره‌ای‌ها به سراغ فناوری «Backside Power Delivery» برای چیپ‌ها می‌روند که ارتباطات و انتقال توان را در دو بخش تراشه ممکن می‌کند. این کار عملکرد کلی چیپ را بهبود می‌دهد و اینتل هم می‌خواهد سال ۲۰۲۴ به سراغ این فناوری برود.

 

سامسونگ پس از تراشه‌های ۲ نانومتری، به سراغ نمونه‌های ۱.۴ نانومتری می‌رود. تولید انبوه این چیپ‌ها از سال ۲۰۲۷ شروع می‌شود، البته هنوز کره‌ای‌ها از بهبودهای این لیتوگرافی حرفی به میان نیاورده‌اند، هرچند قانون مور هنوز زنده خواهد بود.

 

کره‌ای‌ها همچنین گفته‌اند فناوری بسته‌بندی ادغام ناهمگن ۲.۵D/3D خود را هم بهبود می‌دهند. فناوری بسته‌بندی سه‌بعدی X-Cube سامسونگ با اتصال micro-bump، سال ۲۰۲۴ از راه می‌رسد و در سال ۲۰۲۶ باید منتظر فناوری سه‌بعدی X-Cube بدون bump باشیم. سامسونگ همچنین تا سال ۲۰۲۷ نسبت به ۲۰۲۲، ظرفیت تولید تراشه‌هایش را ۳ برابر افزایش می‌دهد.

منبع:دیجیاتو

مطالب مرتبط