دومین قطعی بزرگ فیسبوک، اینستاگرام و واتساپ در یک هفته

دومین قطعی بزرگ فیسبوک، اینستاگرام و واتساپ در یک هفته

سرویس‌های فیسبوک اعم از اینستاگرام، مسنجر و واتساپ بار دیگر در ارائه خدمات به کاربران با مشکل مواجه شدند.

تنها چند روز پس از قطعی گسترده سراسری دسترسی کاربران به خدمات فیسبوک، این شرکت روز جمعه اعلام کرد که مشکل مشابهی پیش آمده است.

سخنگوی فیسبوک حدود ساعت ۲۱:۳۰ به وقت گرینویچ، به خبرگزاری فرانسه گفت:

از هر کسی که نتوانسته است در چند ساعت گذشته به سرویس‌های ما دسترسی پیدا کند، عذرخواهی می‌کنم. ما مشکل را برطرف کردیم و همه چیز باید به حالت عادی برگردد.

به گزارش Gadgets، صفحه اینترنتی DownDetector که مشکلات وب‌سایت‌های مختلف را ردیابی می‌کند، گزارش‌هایی در مورد باگ دسترسی و استفاده از فیسبوک و اینستاگرام و همچنین مسنجر و واتساپ از حدود سه ساعت قبل نشان می‌داد.

فیسبوک این مشکل را ناشی از تغییر پیکربندی در پلتفرم محاسباتی خود عنوان کرد و گفت این کار روی کاربران شبکه اجتماعی و اینستاگرام، مسنجر و Workplace در سراسر جهان تأثیر می‌گذارد.

اما کاربران بار دیگر تصمیم گرفتند برای نشان دادن ناراحتی خود به توییتر سرازیر شوند و با انتشار پست‌های مختلف به‌صورت طنز و جدی تجربه خود را با دیگران به اشتراک بگذارند.

یکی از کاربران نوشته بود:

هنوز ۴ روز نمی‌گذرد و فیسبوک دوباره خراب شده است.

صدها میلیون نفر روز دوشنبه بیش از شش ساعت نتوانستند به فیسبوک، اینستاگرام و واتساپ دسترسی پیدا کنند و این امر بر وابستگی جهان به پلتفرم‌های متعلق به غول سیلیکون ولی تأکید کرد. سانتوش جاناردان، معاون زیرساخت‌های فیسبوک، در یک پست وبلاگی با عذرخواهی گفت از دسترس خارج شدن سرویس‌های این شرکت ناشی از «تغییرات پیکربندی» در روترهایی است که ترافیک شبکه را بین مراکز داده هماهنگ می‌کند. کارشناسان سایبری فکر می‌کنند این مشکل به چیزی به نام پروتکل دروازه مرزی (BGP) خلاصه می‌شود؛ سیستمی که اینترنت از آن برای انتخاب سریع‌ترین مسیر برای جابه‌جایی بسته‌های اطلاعاتی استفاده می‌کند.

سامی اسلیم، از شرکت مرکز داده‌ Telehouse، با مقایسه کردن BGP و «کنترل ترافیک هوایی» دراین‌باره گفت:

همان‌طور که کنترل‌کننده‌های ترافیک هوایی گاهی اوقات در برنامه پروازها تغییر ایجاد می‌کنند، فیسبوک نیز این مسیرها را به‌روز کرده است.

اما این به‌روزرسانی حاوی یک خطای مهم بود. هنوز مشخص نیست چگونه و چرا؛ اما روترهای فیسبوک اساساً با ارسال پیامی به اینترنت اعلام کردند که سرورهای این شرکت دیگر وجود ندارند. به گفته فیسبوک، وقفه روز جمعه مربوط به اتفاقات اوایل هفته نبود. کارشناسان می‌گویند زیرساخت‌های فنی فیسبوک به‌طور غیر معمول به سیستم‌های خود وابسته است.

قطع شبکه‌های اجتماعی غیر معمول نیست. به گفته توسعه‌دهنده‌ی وب‌سایت ToolTester، اینستاگرام تنها در سال گذشته بیش از ۸۰ مورد را در ایالات متحده آمریکا تجربه کرده است. خدمات فیسبوک برای بسیاری از مشاغل در سراسر جهان بسیار مهم است و همچنین از حساب‌های فیسبوک برای ورود به وب‌سایت‌های دیگر استفاده می‌شود. میلیاردها نفر به‌صورت ماهانه از اپلیکیشن‌های فیسبوک استفاده می‌کنند؛ این بدان معنا است که قطعی سرویس‌های آن می‌تواند روی افراد زیادی در جهان تأثیر بگذارد.

منبع : Zoomit

آموزش دوره مایکروسافت 

مطالب مرتبط