جنجال هوش مصنوعی؛ نقض کپی‌رایت Disney، مایکروسافت را به دردسر انداخت

مشاهده‌ی لوگوی دیزنی در تصاویر کارتونی ایجادشده توسط هوش مصنوعی مایکروسافت، برای ردموندی‌ها دردسرساز شد.

مایکروسافت پس از اینکه کاربران با استفاده از هوش مصنوعی کوپایلت تصاویری کارتونی از سگ‌ها با سبک و سیاق پوستر‌های دیزنی خلق کردند، در رسانه‌های اجتماعی به‌علت رؤیت‌شدن لوگوی دیزنی مورد انتقاد شدید قرار گرفت.

غول فناوری آمریکایی پس از مدتی هوش مصنوعی خود را بهینه کرد تا دیگر تصاویری با این سبک و سیاق نسازد؛ این در حالی است که رخ دادن این اتفاق، مشکلات ناشی از کپی‌رایت را برای شرکت‌ها بزرگ‌تر جلوه می‌دهد.

کاربران با هوش مصنوعی مایکروسافت، عکس حیوانات خانگی خود را به پوستر دیزنی تبدیل کردند

لوگوی دیزنی در تصاویری که توسط ابزار ساخت تصویر بینگ ساخته شده بودند قابل مشاهده بود و در شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام و تیک‌تاک به اشتراک گذاشته می‌شد. این تصاویر شامل حیوانات خانگی مردم بودند که با سبک و سیاق استودیوی پیکسار دیزنی توسط هوش مصنوعی مایکروسافت ساخته می‌شدند. استفاده‌ی اینفلوئنسرها از این تصاویر موجب می‌شد تا دیگر کاربران نیز از این ابزار بهره بگیرند و تصویر مخصوص به خود را تولید کنند.

به گزارش Financial Times، پس از مطرح شدن نگرانی‌ها در این‌ باره، مایکروسافت هنگام تولید اینگونه تصویر‌ها روی گوشی و لپ تاپ کاربران پیغامی نشان می‌داد که به وضوح بیان می‌کرد استفاده از کلمه‌ی دیزنی هنگام خلق این تصاویر قوانین و مقررات غول فناوری آمریکایی را نقض می‌کند. یکی از کاربرانی که با عملکرد دیزنی در قبال اینگونه مسائل آشنایی داشت گفت که این غول رسانه‌ای نگرانی خود را در مورد نقض قوانین کپی رایت گزارش داده است.

ابزار ساخت تصویر مایکروسافت بعد از این مسائل به گونه‌ای تنظیم شده است که عبارت دیزنی را عبارتی مجاز محسوب می‌کند، اما تصویر نهایی را که به کاربر تحویل می‌دهد، شبیه به پوستر‌های دیزنی می‌سازد و مانند تصویر زیر با ایجاد تفاوت‌هایی در نوع نوشتار و فونت نشان می‌دهد که سعی بر رعایت کردن قوانین کپی‌رایت دارد.

تصویر اصلی در مقایسه با تصویر ارائه شده توسط هوش مصنوعی مایکروسافت

تکثیر لوگوی دیزنی، نقض آشکار قوانین کپی رایت است و به همین دلیل مایکروسافت ابزار هوش مصنوعی خود را به گونه‌ای تنظیم کرده تا لوگو و نوع نوشتار آن را مقداری به‌هم‌ریخته نشان دهد. با این وجود همچنان نگرانی‌هایی در این باره وجود دارد که آیا ابزار‌های هوش مصنوعی هنوز از علامت تجاری دیزنی استفاده می‌کنند یا نه.

مایکروسافت تعهد داده است که به اصلاح سیستم‌های هوش مصنوعی خود ادامه می‌دهد

اشتراک‌گذاری این تصاویر اغلب به‌منظور سرگرمی صورت می‌گیرد و بیشتر کاربران برای انتقال فیلم یا انیمیشن خود این کار را انجام نمی‌دهند و فقط به جنبه‌ی تفننی آن توجه می‌کنند، اما خود این موضوع می‌تواند مشکل‌ساز باشد؛ زیرا سرگرم کردن مخاطبین از طریق انتقال فیلم و انیمیشن به آن‌ها نیز یکی از اهداف دیزنی است و این رویه باعث اتفاقات غیررقابتی در سطح کلان می‌شود.

مایکروسافت در ماه سپتامبر (شهریور و مهر) متعهد شد که مسئولیت قانونی کاربران تجاری را که از برنامه‌های Word و PowerPoint به منظور کد‌نویسی استفاده می‌کنند و به مشکلات نقض کپی‌رایت بر می‌خورند، بر عهده بگیرد. سایر شرکت‌های بزرگ مانند Adobe و OpenAI که از هوش مصنوعی مولد بهره می‌برند نیز چنین تعهدی به کاربران خود داده‌اند.

حساب‌های اینفلوئنسر‌ها در شبکه‌های اجتماعی، کاربران را تشویق به ساختن عکس‌هایی می‌کرد که در آن‌ها از سبک و سیاق طراحی و لوگوی دیزنی استفاده شده باشد.

مایکروسافت بیان می‌کند که به اصلاح سیستم‌های ایمنی خود ادامه می‌دهد. علاوه‌براین، غول فناوری به این نکته نیز اشاره می‌کند که هنرمندان، افراد مشهور و سازمان‌ها می‌توانند درخواست حذف تصاویر ایجادشده تحت نام و برند خود را برای آن‌ها ارسال کنند. دیزنی از اظهار نظر در این باره خودداری کرد.

این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که هنرمندان، خوانندگان، شرکت‌های رسانه‌ای و ناشران ادعا می‌کنند که مطالب دارای حق کپی‌رایت خود که تحت عناوین هوش مصنوعی هستند، بدون رضایت یا پرداخت مبلغی به آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شوند.

چندین پرونده‌ی قضایی در این باره بین شرکت‌ها و صاحبان هوش مصنوعی‌ مولد در جریان است. برای نمونه شرکت Getty Images که عکس‌های استوک را با کاربران به اشتراک می‌گذارد از Stability AI به دلیل اینکه از عکس‌هایش برای آموزش هوش مصنوعی مولد خود استفاده کرده، شکایتی تحت همین عنوان را به ثبت رسانده است.

منبع : زومیت

مطالب مرتبط