تحقق رویای دریافت مستقیم اینترنت ماهواره‌ای روی گوشی‌های هوشمند با سرویس جدید استارلینک و AT&T.

از همان ابتدای کار ارائه خدمات اینترنت ماهواره‌ای همواره این ایده مطرح بوده که بهترین و مفیدترین حالت استفاده از اینترنت ماهواره‌ای آن است که بتوان روی گوشی هوشمند از آن استفاده کرد. در حالیکه هنوز شرایط استفاده از این خدمات میسر نیست ولی شرکت مخابراتی بزرگ AT&T و استارلینک اعلام کرده‌اند که با نسل جدید ماهواره‌های استارلینک، این امکان را برای گوشی‌های هوشمند فراهم خواهند کرد.

بنابر گزارش SpaceExplored، دیروز اسپیس ایکس و تی موبایل اعلام کردند که رویداد بزرگی را برگزار خواهند کرد. از آنجایی که ماسک این رویداد را به عنوان «یک چیزی خاص» و «خبر بزرگ» معرفی می‌کرد، گمانه‌زنی‌ها در توییتر با حدس‌هایی مبنی بر اینکه رونمایی بزرگ می‌تواند چه باشد، بالا گرفته است. حالا و با انتشار خبرهای جدید می‌توان گفت که مشخص شده که این رویداد آن انتظارات بزرگ را برآورده خواهد کرد، زیرا T-Mobile و Starlink قصد معرفی پروژه بی‌نهایت جذاب خود موسوم به Coverage Above & Beyond را دارند.

این پروژه به بیان ساده یک اتصال مستقیم Starlink به گوشی‌های هوشمند خواهد بود که موجب می‌شود اتصال سلولی فارغ از وجود یا عدم وجود آنتن‌های BTS در هر نقطه جهان فراهم شود. در واقع با این اتصال در قله اورست باشید یا دورترین نقطه اقیانوس آرام، می‌توان به شبکه موبایل متصل شده و حتی با دوستان خود تماس تصویری اینترنتی برقرار کنید.

در جریان نشست مشترک مدیران عامل دو شرکت، به این نکته نیز اشاره شد که حتی کشور آمریکا که از پیشرفته‌ترین سیستم‌های مخابراتی برخوردار است تنها در ۲۰ درصد خاک خود قادر به ارائه خدمات مخابراتی سنتی است که این آمار در کشورهای دیگر می‌تواند ارقام پایین‌تری را نیز نشان دهد. اما در مقابل با استفاده از استارلینک و گسترش خدمات این شرکت در همه جای مناطق قابل سکونت جهان این آمار به صفر می‌رسد.

با این اقدام اخیر، T-Mobile قصد دارد با ادغام طیف PCS باند میانی موجود خود در ماهواره های Starlink V2 که به زودی (در سال آینده) به فضا پرتاب می شوند، مناطق مرده تلفن همراه را به طور کامل حذف کند. این پروژه به تلفن‌ها اجازه می‌دهد تا بدون نیاز به تغییر در طراحی آنتن یا دیگر بخش‌ها، مستقیماً به ماهواره‌ها متصل شوند. این امکان ارسال پیام‌های متنی MMS و SMS و در نهایت صدا و مقادیر کمی داده را در هر کجای دنیا فراهم می‌کند. T-Mobile همچنین اعلام کرد که قصد دارد این سرویس را بدون هزینه اضافی یا افزایشی در برنامه‌های استاندارد خود قرار دهد.

 

انتظار سرعت بالا از اتصال ماهواره‌ای مستقیم با گوشی نداشته باشیم؟

شاید در مورد این پروژه و فاز ابتدایی کار تنها نکته، سرعت و اتصال به مراتب محدودتر آن از پایانه‌ها یا اتصال استاندارد ۴G یا ۵G فعلی باشد. در واقع با این سرویس و در هر منطقه سلولی فقط دو تا چهار مگابیت پهنای باند وجود خواهد داشت.

در توضیح این سرعت پایین اسپیس ایکس می‌گوید که هدف در حال حاضر تنها فراهم کردن اتصال حیاتی کاربران است. البته برای اتصال به چنین آنتن‌های کوچکی روی زمین به آنتن های بزرگ و قدرتمند در فضا نیاز است. این آنتن‌های جدید برای طیف فرکانس‌های مورد استفاده T-Mobile علاوه بر آنتن‌های باند Ku و Ka برای پایانه‌های Starlink اسپیس ایکس و پیوندهای لیزری که امکان ارتباط پرسرعت بین ماهواره‌ها را فراهم می‌کنند، نیز طراحی شده‌اند.

در مورد ابعاد آنتن‌های جدید باید گفت که با تکنیک در نظر گرفته شده، آنتن‌های سلولی ماهواره بسیار بزرگتر V2 Starlink با تا شدن از بدنه اصلی، به ابعاد تقریبا ۲۵ متر مربعی می‌رسند.

ایلان ماسک همچنین اعلام نموده که ماهواره‌های V2 Starlink با استفاده از موشک فالکون ۹ به فضا پرتاب نخواهند شد و به همین خاطر شاید عملیاتی شدن طرح مذکور تا پایان سال ۲۰۲۳ میلادی محقق نشود.

در حالی که این همکاری در فاز اول بین اسپیس ایکس و T-Mobile اتفاق خواهد افتاد، این دو شرکت اعلام کرده‌اند که امکان ارائه خدمات رومینگ نیز میسر خواهد بود و اپراتورهای دیگر نیز می‌توانند از خدمات آنها استفاده کنند.

در حالی که گمانه زنی ها در مورد اتصال ماهواره‌ای گوشی‌های آینده اپل یعنی سری آیفون ۱۴ به اینترنت ماهواره‌ای مطرح شده، عملاً با این طرح باید هر گوشی را قادر به دریافت این امواج معرفی کنیم که دیگر مختص یک شرکت یا برند خاص نخواهد بود.

در واقع با استفاده این ماهواره ها از باندهای موجود، هیچ سخت افزار یا نرم افزار اضافی لازم نخواهد بود و حتی یک گوشی ساده ۱۰۰ دلاری نیز می‌تواند شما را در جایی که هیچ آنتنی روی گوشی ندارید، به شبکه مخابراتی و حتی اینترنت (البته نه چندان سریع) متصل کند.

 

منبع: shahrsakhtafzar

مطالب مرتبط