تاریخ انتشار اندروید ۱۴ و هرآنچه از آن می‌دانیم

در این مقاله، هرآنچه در نسخه بعدی اندروید ارائه می‌شود، معرفی و تاریخ احتمالی عرضه آن را فاش خواهیم کرد.

در‌حال‌حاضر، گوگل روی اندروید ۱۴ بزرگ‌ترین به‌روزرسانی این سیستم‌عامل در سال ۲۰۲۳ کار می‌کند. انتشار نسخه‌های سالانه از اندروید بیانگر این است که هنوز‌هم قابلیت‌های کاربردی زیادی در انتظار کاربران این سیستم‌عامل محبوب و منبع‌باز است.

هر‌چقدر هم که عجیب به‌نظر برسد، اندروید ۱۴ در‌واقع سی‌وچهارمین نسخه از سیستم‌عامل اندروید است. برخی از نسخه‌ها مانند Android 8.1 Oreo یا Android 12L و بعضی از نمونه‌های اولیه نسخه‌های میانی بودند که با تغییرات جزئی با نسخه‌ی اصلی، تعداد نسخه‌های منتشر‌شده از این سیستم‌عامل را افزایش دادند.

android-14

تاریخ انتشار اندروید ۱۴

اندروید ۱۴ مانند نسخه‌های قبلی طبق برنامه‌ریزی مشخصی منتشر خواهد شد؛ اما هنوز گوگل تاریخ دقیقی را برای انتشار آن اعلام نکرده است. نسخه‌هایی که تاکنون از این سیستم‌عامل منتشر شده، به‌شرح زیر است:

  • فوریه: Android 14 Developer Preview 1
  • مارس: Android 14 Developer Preview 2
  • آوریل: Android 14 Beta 1
  • می: Android 14 Beta 2
  • ژوئن: Android 14 Beta 3 (Platform Stability)
  • جولای: Android 14 Beta 4
  • اوت: Android 14 Beta 5

با‌توجه‌به نسخه‌های بتای منتشر‌شده تاکنون، می‌توانیم انتظار داشته باشیم که نسخه‌ی نهایی در یکی از ماه‌های سپتامبر یا اکتبر منتشر شود؛ زیرا انتشار اکثر به‌روزرسانی‌های بزرگ اندروید نیز در یکی از این دو ماه رخ داده است.

ویژگی‌های جدید اندروید ۱۴

در زمان انتشار این مقاله، گوگل اطلاعات زیادی از ویژگی‌های جدید اندروید ۱۴ فاش نکرده است؛ اما چند حوزه مدنظر بوده است و برخی ویژگی‌های در حال پیشرفت وجود دارد که باید منتظر آن‌ها باشیم.

ارتباطات ماهواره‌ای

گوشی آیفون ۱۴ از ویژگی ارتباط ماهواره‌ای اضطراری برخوردار است که به شما امکان می‌دهد تا درصورت نبود اتصال وای‌فای یا داده به‌معنای واقعی کلمه به ماهواره‌ها وصل شوید! هیروشی لاکهایمر نیز قبلا تأیید کرده است که اندروید ۱۴ نیز به همین ویژگی مجهز خواهد بود. بد نیست بدانید که او یکی از بنیان‌گذاران اصلی اندروید از زمانی است که گوگل آن را خرید.

به‌روزرسانی جداگانه منو اشتراک فایل‌

android-share-menu

منو اشتراک‌گذاری فایل‌ها در اندروید یکی از بخش‌های مهم این سیستم‌عامل است. این منو زمانی ظاهر می‌شود که می‌خواهید عکس و فیلم یا برنامه‌ای را با افراد خاصی به‌اشتراک بگذارید. در‌حال‌حاضر، به‌روزرسانی منو اشتراک‌گذاری به به‌روزرسانی کامل سیستم نیاز دارد؛ اما اندروید ۱۴ ممکن است آن را به ماژول به‌روزرسانی مستقلی تبدیل کند. این کار به گوگل اجازه می‌دهد تا این بخش را بهتر و راحت‌تر از گذشته به‌روز کند.

تطبیق برنامه‌ها با اندازه‌های متفاوت نمایشگرها

در عصر گوشی‌های تاشو، یکی از معیارهای مهم‌ تطبیق برنامه‌ها با اندازه‌های مختلف نمایشگر گوشی است. گوگل در حال به‌روزرسانی فهرست برنامه‌هایی است که با گوشی‌های تاشو بیشترین هماهنگی را دارند و به توسعه‌دهندگان امکان می‌دهد تا پیش از انتشار، اندازه‌های مختلف برنامه‌های خود را ببینند.

اولویت‌های منطقه‌ای

اندروید ۱۳ تنظیمات زبان مخصوص هر برنامه را معرفی کرد و به‌نظر می‌رسد اندروید ۱۴ این ایده را به فرمت‌های جدیدی ببرد. ویژگی جدید «تنظیمات منطقه‌ای» به شما امکان می‌دهد تا تنظیمات منتخب خود را برای واحدهای آب‌وهوا و قالب تقویم یا اعداد تنظیم کنید.

برای مثال، بیشتر کاربران ایرانی از واحد سلسیوس برای نمایش آب‌و‌هوا استفاده می‌کنند که پیش از این نیاز بود آن را از فارنهایت به سلسیوس تغییر دهند؛ اما با تنظیم زمان منطقه‌ای خود به فارسی، دیگر به انجام این کارهای اضافه‌ نیازی نخواهد بود.

پشتیبانی بهتر از کیبورد و موس فیزیکی

android-tablet-with-mouse-and-keyboard

بعد از تطبیق برنامه‌ها با نمایشگرهای مختلف، وقت آن رسیده است که اندروید ۱۴ پشتیبانی بهتری از وسایل جانبی فیزیکی کند. گوگل در حال آماده‌شدن برای اضافه‌کردن پشتیبانی از کلیدهای اصلاح‌کننده از‌جمله Caps Lock ،Ctrl ،Alt و Windows است. همچنین، ممکن است گزینه‌های بیشتری برای نحوه عملکرد حرکات و اسکرول پد لمسی وجود داشته باشد.

شخصی‌سازی میانبرهای لاک اسکرین

android-lock-screen

شخصی‌سازی صفحه‌ی قفل دستگاه ویژگی جدیدی برای اندروید نیست؛ اما تقریباً به گوشی‌ های سامسونگ محدود شده است. در اندروید ۱۴ این قابلیت ویژگی‌ای کلی خواهد بود که به دسترسی‌های آسان کاربران کمک زیادی می‌کند.

پیش‌از‌این، گوگل تصمیم می‌گرفت که کدام میان‌برها در صفحه‌ی قفل وجود داشته باشند و ممکن است چیزهایی نباشند که واقعاً به آن‌ها نیاز داشته باشید. اندروید ۱۴ به شما اسلاتی در راست و چپ برای استفاده از چراغ‌قوه، مزاحم نشوید (DND)، دوربین، Google Wallet، بی‌صدا‌کردن، Google Home، اسکنر کد QR یا دوربین ویدئویی می‌دهد؛ البته باز‌هم برخی از این‌ها در ایران کاربردی ندارند.

حذف برنامه‌های از‌قبل‌نصب‌شده

برخی از دستگاه‌های اندرویدی نرم‌افزارهای ازپیش‌نصب‌شده آزاردهنده‌ی بسیاری دارند؛ از برنامه‌های اسپانسر گرفته تا بازی‌های مختلف. اندروید ۱۴ ممکن است شامل بخشی در منو Developer Options برای حذف «برنامه‌های نصب‌شده در پس‌زمینه» باشد؛ البته هنوز مشخص نیست که آیا این ویژگی برای اندروید ۱۴ خواهد بود یا ۱۵.

تغییر ژست حرکتی کلید بازگشت (Back)

ژست برگشتی اندروید بهترین نیست؛ به‌خصوص اینکه برنامه‌ها همیشه مشخص نمی‌کنند که هنگام استفاده از ژست به کجا خواهید رفت. برای اینکه این موضوع کمی واضح‌تر شود، اندروید ۱۴ پیش‌نمایشی از جایی را به شما نشان خواهد داد که هنگام استفاده از ژست برگشتی به آن‌جا خواهید رفت. این یعنی زمانی‌که از کنار نمایشگر به سمت داخل سوایپ می‌کنید، نمایی از صفحه قبلی را خواهید دید.

حساسیت بیشتر در نصب برنامه‌ها

هنگامی‌که سعی می‌کنید برنامه‌ای را خارج از پلی‌استور دانلود و نصب کنید، در حال سایدلود‌کردن برنامه روی گوشی خود هستید؛ کاری که به‌راحتی در ویندوز ۱۱ نیز می‌توانید انجام دهید. اندروید ۱۴ اینک هوشمندتر شده و برنامه‌هایی که نسخه‌ی موردنیاز اندروید آن‌ها ۶ و قدیمی‌تر است، سایدلود نمی‌کند.

سوییچ خودکار بین دو سیم‌‌کارت

در‌حال‌حاضر، استفاده از دو سیم‌کارت در گوشی اندروید کمی دردسرساز است. اگر سیم‌کارت اصلی دریافت خوبی نداشت، باید به‌صورت دستی سیم‌کارت‌ها را تغییر دهید. گزینه‌ی جدیدی در تنظیمات اندروید ۱۴ وجود دارد که کاربران می‌توانند «تغییر خودکار داده‌های تلفن‌همراه» را انتخاب کنند و اندروید سعی می‌کند به‌طور خودکار بین سیم‌کارت‌ها بر‌اساس پوشش تلفن‌همراه جابه‌جا شود. گفتنی است که چند سالی است که آیفون‌ها این ویژگی را دارند.

شبیه‌سازی برنامه‌ها

شبیه‌سازی برنامه‌ها چیزی است که در گذشته برای انجام آن به برنامه‌های شخص ثالث یا گوشی سامسونگ نیاز داشتید؛ مثلاً می‌توانستید دو واتساپ یا دو تلگرام مختلف داشته باشید. اندروید ۱۴ ممکن است این ویژگی را رسماً به گوشی‌های شما بیاورد؛ بنابراین، منو جدید «Cloned Apps» در بخش برنامه‌ها وجود خواهد داشت. البته همه‌ی برنامه‌ها برای شبیه‌سازی در‌دسترس نخواهند بود؛ زیرا توسعه‌دهندگان و سازندگان می‌توانند انتخاب کنند که از این ویژگی استفاده کنند یا خیر!

استفاده از گوشی اندروید به‌عنوان وب‌کم

use-android-as-webcam

سال گذشته، اپل امکان استفاده از آیفون‌ها را به‌عنوان وب‌کم فراهم کرد. اکنون گوگل به‌دنبال افزودن این قابلیت به دستگاه‌های اندرویدی خود است. این پروژه در حال انجام به شما امکان می‌دهد تا دستگاه اندرویدی خود را به‌عنوان وب‌کم (USB Video Class) به سایر سیستم‌ها وصل کنید؛ برخلاف آیفون که به دستگاه‌های خاصی محدود است.

پشتیبانی از رمز‌عبور برای برنامه‌ها

استفاده از رمز‌عبور و حسگر اثرانگشت و تشخیص چهره به‌عنوان ویژگی جدیدی برای دسترسی به برنامه‌های نصب‌شده به اندروید ۱۴ اضافه می‌شود. Dashlane و ۱Password که دو سیستم مدیریت رمزهای عبور هستند، قبلاً تایید کردند که اندروید ۱۴ ویژگی‌های امنیتی جدیدی را در‌زمینه‌ی دسترسی به برنامه‌ها خواهد داشت.

مجوزهای پیشرفته‌تر دسترسی به عکس‌ها

آیفون در iOS 14 ویژگی جدیدی را معرفی کرد که یک برنامه فقط بتواند به عکس‌های منتخب دسترسی پیدا کند. حال اندروید ۱۴ نیز ممکن است ویژگی مشابهی داشته باشد. وقتی یک برنامه درخواست دسترسی به رسانه را می‌دهد، فقط فایل‌هایی که می‌خواهید می‌توانید انتخاب کنید یا به برنامه اجازه دهید به همه‌ی فایل‌ها دسترسی داشته باشد. مشخص نیست که آیا این ویژگی در نسخه‌ی نهایی اندروید ۱۴ خواهد بود یا خیر؛ اما مطمئناً تغییری خوشایند است.

نام مستعار اندروید ۱۴ یا دسر خوش‌مزه‌ی بعدی گوگل

تغییر کد در پروژه‌ی منبع‌باز اندروید (AOSP) نشان داد که نام رمز داخلی رسمی اندروید ۱۴ کیک وارونه (Upside Down Cake) است. برای مدت‌زمان طولانی، گوگل نام مستعاری برگرفته از دسرها را برای هر نسخه‌ی اصلی اندروید در نظر می‌گرفت. با‌این‌حال، این نام‌گذاری پس از اندروید ۹ پای در سال ۲۰۱۸ متوقف شد. از آن زمان به‌بعد، اندروید ۱۰، اندروید ۱۱، اندروید ۱۲ و اندروید ۱۳ به‌صورت ساده منتشر شدند.

ممکن است نام‌گذاری مستعار عمومی به‌پایان رسیده باشد؛ اما نام مستعار داخلی همچنان باقی مانده است. اسم رمز داخلی اندروید ۱۰ «تارت کوئینس»، اندروید ۱۱ «کیک مخملی قرمز»، اندروید ۱۲ «مخروط برفی» یا «برف و شیره» و اندروید ۱۳ «تیرامیسو» بود.

 

 

 

 

 

منبع :زومیت

مطالب مرتبط