بینگ احتمالا به عنوان موتور جستجوی پیش‌فرض فایرفاکس جایگزین گوگل می‌شود

موزیلا درحال آزمایش مایکروسافت بینگ به عنوان موتور جستجوی پیش فرض مرورگر فایرفاکس است. طبق گزارشی جدید، یک درصد از کل کاربران دسکتاپ فایرفاکس تحت این آزمایش اولیه قرار گرفته‌اند و موزیلا انتظار دارد این مرحله آزمایشی حدود ۵ ماه طول بکشد و در ژانویه ۲۰۲۲ تکمیل شود.

به گفته موزیلا، این آزمایشات بخشی از مطالعات بهینه‌سازی تجربه کاربری فایرفاکس محسوب می‌شوند. اگر در بخش آدرس بار عبارت about:studies را جستجو کنید، فهرست کاملی از تحقیقات صورت گرفته به نمایش در می‌آید. گوگل موتور جستجوی پیش فرض مرورگرهای کروم، Brave و فایرفاکس است و همانطور که می‌توان حدس زد، بینگ هم به عنوان موتور جستجوی پیش فرض مرورگر اج مایکروسافت فعالیت می‌کند.

فعلا دلیل این تغییر رویه از سوی موزیلا مشخص نیست و حتی شاید تغییر موتور جستجوی پیش فرض در حد آزمایش باقی بماند. با این حال اتمام قرارداد موزیلا و گوگل می‌تواند دلیل خوبی برای چنین کاری باشد.

به سبب توافق موزیلا و گوگل، این غول جستجوی اینترنتی سالانه بین ۴۰۰ تا ۴۵۰ میلیون دلار برای باقی ماندن به عنوان موتور پیش فرض فایرفاکس هزینه می‌پردازد. این قرارداد تا سال ۲۰۲۳ ادامه دارد و تا آن زمان موزیلا متعهد شده که از گوگل به عنوان موتور جستجوی پیش فرض استفاده کند.

با توجه به درآمد موزیلا از سمت گوگل، آزمایش موتور بینگ کمی تعجب‌آور است و باید دید هدف از این کار چیست. موزیلا هنوز واکنشی به این موضوع نشان نداده، اما یک وبلاگ‌نویس آلمانی می‌گوید موزیلا در حال برنامه‌ریزی برای سال ۲۰۲۳ است تا اگر بنابر هر دلیل نتوانست با گوگل به توافق برسد، با مایکروسافت همکاری کند.

مسلما اگر موزیلا با مایکروسافت همکاری کند، سهم بینگ در بین موتورهای جستجو افزایش می‌یابد. با توجه به رویکردی که ردموندی‌ها برای افزایش حضورشان در بازار در پیش گرفته‌اند، احتمالا همکاری آن‌ها موزیلا و استفاده از بینگ به عنوان موتور جستجوی پیش فرض فایرفاکس وجود دارد.

 

منبع: Digiato

آموزش دوره مایکروسافت

مطالب مرتبط