بیشترین تورم سهم اینترنت شد

 

در دی‌ماه امسال سنگین‌ترین تورم ماهانه در سبد مصرفی خانوارها با رشد ۸.۵  %  سهم اینترنت شد.

مرکز آمار ایران با انتشار آمار رشد ماهانه قیمت ۲۰ کالا و خدمات از بروز سنگین‌ترین تورم در سبد مصرفی خانوارها، با رشد ۸.۵  % اینترنت خبر داد. این افزایش قیمت به علت درخواست اپراتورها برای ابالا بردن تعرفه اینترنت و موافقت وزارت ارتباطات با افزایش ۳۴  %  آن رخ داده است.

در دی ماه ۱۴۰۲، شاخص قیمت مصرف‌کننده خانوارهای کشور به عدد ٢٢٢,٧ رسیده است که نسبت به ماه قبل، ٢.۶  % افزایش، نسبت به ماه مشابه سال قبل، ٣٨.۵ % افزایش و در ۱۲ ماهه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۴٣.۶  %  افزایش داشته است.

بر اساس داده‌های مرکز آمار، تورم ماهانه اینترنت در دی‌ماه امسال، در مقایسه با آذر، ۸.۵  % بوده و این میزان هفزایش قسمت در مقایسه با دیگر کالاها و دیگر خدمات مصرفی خانوارهای کشور، بیشترین میزان رشد قیمت را نشان می‌دهد.

 

 

رشد قیمت فروش اینترنت در شرایطی است که فیلترینگ گسترده کاربران را ناچار به استفاده از فیلترشکن و البته مصرف بالای اینترنت در ازای استفاده از آن کرده است، آن هم در حالی که نارضایتی درباره کیفیت و سرعت اینترنت افزایش یافته است.

در دی‌ماه امسال همچنین، تورم نقطه به نقطه خانوارهای کشور، ٣٨.۵  % بوده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین، ٣٨.۵  % بیشتر از دی‌ماه ۱۴۰۱ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌­اند. این شاخص به‌طور کلی در مقایسه با ماه قبل، ۱.۷ واحد درصد کاهش داشته است اما طبق بررسی مرکز آمار، رقم تورم نقطه به نقطه برای خدمات ارتباطی در دی‌ماه ۱۴۰۲ در مقایسه با دی‌ماه سال پیش ۲۳.۲  % است.

 

 

بر پایه این گزارش در دی‌ماه ۱۴۰۲، نرخ تورم سالانه برای خانوارهای کشور به ۴۳.۶  % رسیده است. دامنه تغییرات این تورم برای دهک‌های مختلف برابر با هزینه‌ای از ۴۰.۶  % برای دهک­­ اول، تا ۴۵.۲  % برای دهک دهم است و افزایش ۰.۵  %  فاصله تورمی دهک‌ها را نشان می‌دهد.

 

منبع :زومیت

مطالب مرتبط