بهینه‌سازی وب‌سایت استارت‌آپ‌ها با توجه به الگوریتم جدید گوگل

بسیاری از استارت‌آپ‌هایی که می‌خواهند حضورشان را در فضای مجازی تقویت کنند و رتبه سایت خود را افزایش دهند، وقتی به راهبردهای بهینه‌سازی موتور جستجو یا اصطلاحا سئو (SEO) می‌رسند، آن را چالش‌برانگیز می‌یابند. البته بهینه‌سازی موتور جستجو یا سئو واقعا هم چالش‌برانگیز است اما با کمی آموزش پایه‌ای، و درک مفاهیم بنیادی ابهامات برطرف و کارها ساده‌تر خواهدشد. بهینه‌سازی موتور جستجو (سئو) به خودی خود، پیچیده است و با این‌که گوگل پیوسته الگوریتم جستجوی خود را به‌روز و در آن بازنگری می‌کند، از پیچیدگی آن کاسته نمی‌شود. در این بین، الگوریتم نمایه‌سازی گوگل (indexing algorithm) همواره برای صاحبان کسب‌وکار گیج‌کننده‌ است. آنچه در ادامه می‌آید، پرسش‌وپاسخ‌هایی درباره سئو، افزایش رتبه سایت و الگوریتم نمایه‌سازی گوگل است که می‌تواند برای استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای نوپا سودمند باشد.

سازگاری با تغییراتی که در الگوریتم نمایه‌سازی گوگل رخ می‌دهد، گاهی حتی برای باتجربه‌ها نیز مشکل است. اکثر بازاریاب‌های دیجیتال نیز فقط با کمک تجربه‌شان درباره نحوه عملکرد این الگوریتم حدس‌هایی می‌زنند. فقط کارکنان گوگل می‌توانند ادعا کنند که همه زیر و بم این الگوریتم را می‌دانند. در ادامه برخی از رایج‌ترین سوالات درباره نحوه ارزیابی سایت‌ها توسط الگوریتم گوگل پاسخ داده شده است.

گوگل چگونه اطلاعات را نمایه‌سازی می‌کند؟

گوگل تمام وب را با کد ویژه‌ای تحلیل می‌کند. این کد، پس از آن‌که صفحات وب را کپی کرد، آن‌ها را به سرورهای گوگل می‌فرستد. گوگل به صفحه‌هایی که محتوای کم‌رزشی دارند، اعتنا نمی‌کند؛ معمولا صفحه‌های تکراری یا صفحه‌هایی که برای مخاطبان فضای مجازی جذابیت زیادی ندارند، از نظر گوگل کم‌ارزش تلقی می‌شوند.

باتوجه به محتوای انبوهی که در اینترنت وجود دارد، گوگل مجموعه میانبرهایی ساخته است تا روند کنکاش در وب بهبود یابد و این همان نمایه‌سازی است.

واژه‌های توقفی از جمله حرف ربط «و» و حرف شرط «اگر» عموما در الگوریتم گوگل ذخیره نمی‌شوند. اگر محتوای منحصربه‌فرد و پرارزشی تولید کنید، به‌خوبی در گوگل نمایه‌سازی خواهدشد.

 

گوگل چگونه صفحه وب‌ شما را رتبه‌بندی می‌کند؟

وقتی صفحه وب شما نمایه‌سازی شد، گوگل می‌تواند آن را روی صفحه‌های جستجو رتبه‌بندی کند. کسب‌وکارهایی که برای حضور در فضای مجازی راهبردهای ویژه‌ای تدوین کرده‌اند، برای رتبه بالای سایت اهمیت ویژه‌ای قائلند.

اگر وب‌سایت‌تان در صفحه اول نتایج جستجوی گوگل ظاهر شود، سایت بیشتر دیده می‌شود و سودبخشی آنلاین شما نیز افزایش می‌‌یابد. در این‌صورت، وقتی کاربران کلیدواژه‌های مرتبط با حوزه کاری شما را جستجو کنند، سایت شما در صفحه نخست نتایج جستجو ظاهر خواهدشد. مثلا اگر کسی فروشگاه آنلاین پوشاک دارد، «کفش آنلاین» و «فروش آنلاین پیراهن» و… از جمله کلیدواژه‌های مرتبط با کسب‌وکار اوست.

معمولا در بسیاری از حوزه‌های صنعتی و کاری، هزاران وب‌سایت دیگر شبیه به وب‌سایت شما وجود دارد و در چنین شرایطی، قاعدتا حضور در صفحه اول نتایج جستجوی گوگل رقابتی می‌شود.

گوگل برای ارزیابی صفحه‌های وب و رتبه‌بندی سایت معیارهای سفت و سخت خود را دارد. صفحه‌های وبی که شاخص‌های مدنظر گوگل را داشته باشند، در فهرست نتایج گوگل رتبه بالاتری می‌گیرند. هر چه رتبه سایت بهتر باشد، بیشتر دیده می‌شود، کاربران بیشتری با سایت تعامل می‌کنند و نهایتا فروش سایت نیز افزایش می‌یابد.

در اصل هدف نهایی راهبردهای سئو، افزایش رتبه در صفحه نتایج مرتبط با کلیدواژ‌های سایت شماست.

 

گوگل چه نوع معیارهایی را ثبت می‌کند؟

گوگل به معیارهای مختلفی توجه دارد و با استفاده از آن‌ها اعتبار، کیفیت و ارزش کلی یک وب‌سایت را ارزیابی می‌کند تا کاوشگرهایش نتایج کم‌کیفیتی ارائه ندهند.

برای این‌که سایت شما خوب نمایه‌سازی شود، باید به چند شاخص‌ توجه داشته باشید. یکی از شاخص‌های مهم این است که مطمئن شوید محتوای وب‌سایت‌تان خوب نوشته شده است و کاربران جذب آن می‌شوند. گوگل وب‌سایت‌هایی را که به کاربرانش محتوای باکیفیت ارائه دهد، تشویق می‌کند.

همچنین به نفع‌تان است که در متن‌تان به سایت‌های معتبر لینک دهید (البته اگر اقتضا می‌کند)، چون لینک دادن به سایت‌های معتبر از چشم الگوریتم‌ گوگل پنهان نمی‌ماند.

گوگل به سودمندی صفحات سایت شما و قابلیت‌های فنی آن نیز توجه دارد. اگر در سایت‌تان آگهی‌های تبلیغاتی ناخوانده نمایش دهید یا آن‌قدر در سایت‌تان تصاویر باکیفیت یا محتوای چندرسانه‌ای حجیم داشته باشید که صفحه‌ها کند بارگذاری شوند، رتبه‌ سایت تنزل می‌یابد. در عین حال، سلیقه و جذابیت بصری سایت، هم برای کاربر و هم گوگل مطلوب است.

به کلیدواژه‌ها اهمیت دهید. گوگل کلیدواژه‌های صفحه وب شما را همچون علائمی می‌پندارد که به کاربران می‌گوید صفحه وب شما با آنچه که آن‌ها جستجو کرده‌اند ارتباط دارد. قبلا عده‌ای برای این‌که رابطه سایت‌شان را با کلمات کلیدی مربوطه تقویت کنند، صفحه‌های سایت را از آن کلیدواژه‌ها پر می‌کردند، اما حالا دیگر الگوریتم گوگل تشخیص می‌دهد که آیا کلیدواژه‌ها منطقی و منصفانه به کار رفته‌اند یا در استفاده از آن‌ها زیاده‌روی شده است.
اگر گوگل متوجه شود که کسی الگوریتمش را فریفته‌ است، ممکن است علیه آن سایت‌ مجازات‌ها یا ممنوعیت‌های سختی وضع کند.

چگونه می‌توان برای افزایش رتبه سایت از تاکتیک‌های سئو بهره برد؟

برای افزایش رتبه سایت روش‌های بسیار زیادی وجود دارد، پس باید وقت بگذارید و این روش‌ها را درک و از آن‌ها درست استفاده کنید.

هدف تاکتیک‌های سئو ارتقای محتوا و عملکرد سایت شماست تا درباره حضورتان در وب علائم مثبتی به گوگل مخابره کنید و گوگل با تحلیل‌ آن‌ها رتبه سایت‌تان را افزایش دهد.
تاکتیک‌های سئو می‌کوشند تا جای ممکن بر جذابیت سایت نزد گوگل بیافزایند، زیرا گوگل نیز می‌خواهد به کاربرانش محتوای باکیفیت ارائه دهد.

اگر وب‌سایت شما پرارزش، قابل اعتماد، کاربرپسند و محتوای آن قوی باشد، گوگل رتبه آن را در فهرست نتایج خود افزایش می‌دهد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *