بخشی از توافق ایران و چین: همکاری در زمینه فناوری و ارتباطات، توسعه پیام رسان و شبکه ۵ جی

بخش‌هایی از توافق ایران و چین با عنوان سند جامع همکاری‌های ۲۵ ساله به موضوع فناوری و ارتباطات مربوط می‌شود که توسعه پیام رسان و ۵G جزو آن‌هاست.

به گزارش گجت نیوز پس از مدت‌ها رایزنی، سرانجام چند روز پیش ایران و چین یک سند جامع همکاری‌های ۲۵ ساله امضا کردند. به گفته مسئولان، این سند نقشه راهی برای تحقق همکاری‌های جامع راهبردی بین کشور ما و چینی‌ها است که در آن برنامه‌های سیاسی راهبردی، اقتصادی و فرهنگی بین دو کشور در افقی بلند مدت دنبال خواهد شد. توافق ایران و چین حاشیه‌های زیادی در فضای مجازی داشت. با توجه به این که جزئیات زیادی از این سند جامع منتشر نشده بود، شایعه‌های زیادی پیرامون آن مطرح شد و واکنش‌های متعددی را در پی داشت. اما به تازگی، متن فارسی نسخه نهایی پیش نویس قرارداد ایران و چین به همراه ضمایم آن در برخی رسانه‌ها منتشر شد که ما را با جزئیات این توافق بیشتر آشنا می‌کرد.

ما اکنون به بخش‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی این توافق کاری نداریم، اما در این سند جامع، بخشی با عنوان همکاری در زمینه فناوری و ارتباطات از راه دور دیده می‌شود که در این مطلب قصد داریم جزئیات آن را با هم مرور کنیم. در ضمیمه شماره ۲ که عناوین اصلی برای برنامه همکاری‌های جامع ۲۵ ساله نام دارد، بخش (د) به همکاری در زمینه فناوری و ارتباطات از راه دور اختصاص گرفته است. در این بخش آمده است که ایران و چین در زمینه‌هایی مانند توسعه فناوری ۵G و توسعه خدمات اساسی مانند موتور جست‌وجوگر، پست الکترونیک و پیام رسان های اجتماعی همکاری خواهند کرد. در ادامه می‌توانید متن کامل این بخش از سند جامع همکاری‌های ۲۵ ساله ایران و چین را مطالعه کنید:

بخش‌های مربوط به فناوری در سند توافق ایران و چین

ضمیمه شماره ۲: عناوین اصلی برای برنامه همکاری‌های جامع ۲۵ ساله

د) همکاری در زمینه فناوری و ارتباطات از راه دور

۱. تعریف پروژه‌های مشترک برای توسعه و تقویت شبکه زیرساخت‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی

توسعه نسل پنجم ارتباطات از راه دور

خدمات اساسی (شامل موتورهای جست‌وجوگر، پست الکترونیک و پیام رسان های اجتماعی)

تجهیزات ارتباط از راه دور (شامل مسیریاب جی پی اس، سوئیچ، سرور ما و ذخیره اطلاعات)

تجهیزات کاربر نهایی (تلفن همراه، تبلت و لپ تاپ)

گفتگو درباره همکاری‌های ممکن در خصوص توسعه نرم افزارهای پایه از قبیل سیستم عامل رایانه‌ها و تلفن های همراه، مرورگرها و آنتی ویروس‌ها و اجرای چنین همکاری‌هایی در موعد مناسب

۲. تعریف پروژه‌های مشترک و آزمایشی در زمینه فناوری‌های هوشمند و هوش مصنوعی

۳. انجام تحقیقات مشترک توسط دانشگاه‌های دو کشور و توسعه همکاری با شرکت‌های دانش بنیان و اکوسیستم کسب و کارهای نوآورانه و استارت آپ‌ها

۴. تقویت همکاری‌ها در طرح‌های طیف فرکانس رادیویی و هماهنگی در فرکانس‌های ماهواره‌ای در صحنه بین‌المللی و غیره

همچنین در متن پیش نویس سند توافق ایران و چین به موارد دیگری مانند گسترش همکاری در بین نهادهای فناوری و علمی کشور، همکاری‌های گردشگری علمی و آکادمیک و فناوری و تبادل تجارب در آموزش نیروی انسانی، گسترش تولید انرژی پاک، ایجاد مراکز فناوری محور، توسعه فناوری در بنادر دریایی، فناوری‌های جدید حوزه آب و برق، سرمایه‌گذاری مشترک در ساخت شهر هوشمند و ساخت و ساز ساختمان‌ها، همکاری رسانه‌های آنلاین دو کشور، همکاری شرکت‌های خودروسازی دو کشور، تولید لوازم خانگی، همکاری فناورانه در بخش نظامی و دفاعی، ایجاد پارک فناوری مشترک و ایجاد مراکز تبادل داده اینترنتی نیز اشاره شده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *