بات‌های مخرب ۷۳ درصد از ترافیک اینترنت را به خود اختصاص داده‌اند

طبق تحقیقات انجام‌شده حدود ۷۳ درصد از ترافیک اینترنت مربوط به فعالیت‌های ربات‌های مخرب است.

در افشاگری نگران‌کننده پلتفرم کنترل کلاهبرداری Arkose Labs، که بین ژانویه و سپتامبر ۲۰۲۳ (دی تا مهر ۱۴۰۲) تجزیه‌وتحلیل شد، حدود ۷۳ درصد از ترافیک اینترنت وب‌سایت‌ها و برنامه‌های گوشی و لپ تاپ به ربات‌های مخرب نسبت داده شده است.

سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۳ شاهد تسلط پنج دسته اصلی از فعالیت‌ ربات‌های مخرب، از جمله تصاحب حساب، اسکریپینگ (تجزیه‌و‌تحلیل و شناسایی اطلاعات)، ایجاد حساب جعلی، مدیریت حساب و سوءاستفاده از دیتای سرویس‌ها بود.

این موارد شبیه به سه‌ماهه دوم است، که سوءاستفاده از دیتای سرویس‌ها به میزان بالا برای آزمایش کارد تستینگ انجام شده بود. کارد تستینگ یا کارد چکینگ نوعی فعالیت است که طی آن هکر اطلاعات کارت‌های اعتباری زیادی را دزدیده، سپس با استفاده از بات، خریدهای کوچک و با رقم کم انجام می‌دهد تا از صحت اطلاعات کارت اطمینان پیدا کند.

در میان دسته‌بندی‌ها، کلاهبرداری از عوارض پیامک بیشترین افزایش را در مقایسه فصل‌به‌فصل داشت. این فعالیت در سه‌ماهه سوم نسبت به سه‌ماهه قبلی ۲۱۴۱ درصد افزایش یافت. همچنین در همان دوره شاهد افزایش ۱۶۰ درصدی حملات به مراکز تماس پشتیبانی مشتری بودیم. اسکریپینگ که بیشترین افزایش را از سه‌ماهه اول تا سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۳ با ۴۳۲ درصد داشت، ماهیت پویایی این فعالیت های مخرب را برجسته می‌کند.

آرکوزلبز افزایش ۲۹۱ درصدی حملات‌های ربات هوشمند از سه‌ماهه اول تا دوم را گزارش کرده است. این افزایش با استفاده از تکنیک‌های پیچیده، از جمله یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی، مرتبط است که این ربات‌ها را قادر می‌سازد رفتار انسان را با سازگاری بیشتر تقلید کنند. عملیات کلاهبرداری عمدتاً در برزیل، هند، روسیه، ویتنام و فیلیپین شناسایی شده است.

روند روبه‌افزایش در حملات ربات‌های مخرب نشان می‌دهد که مجرمان سایبری این شیوه عملکرد را بسیار سودآور می‌دانند. پیش‌بینی می‌شود که استفاده از هوش مصنوعی این وضعیت را تشدید و نگرانی‌هایی را در مورد کارآمدی مکانیسم‌های دفاعی فعلی ایجاد کند. چند ماه پیش، بینگ‌چت مایکروسافت، تبلیغات بدافزاری را جای فیلتر کردن، توصیه می‌کرد و کاربران را به وب‌سایت‌های مخرب می‌فرستاد.

در حالی که شیوع ربات‌های مخرب باعث نگرانی است، باید وجود ربات‌های مفیدی را که به اکوسیستم آنلاین کمک می‌کنند، بپذیریم. بسیاری از آن‌ها عملکردهای مفیدی مانند نمایه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جست‌وجو، انجام وظایف خدمات مشتری اولیه و مدیریت تجربیات رسانه‌های اجتماعی را ارائه می‌دهند.

منبع : زومیت

مطالب مرتبط