اپل موزیک حق سود پرداختی به هنرمندان را دو برابر اسپاتیفای می‌کند

به گزارش وال استریت ژورنال، سرویس‌های استریم به‌خصوص در شرایط فعلی که برگزار کنسرت‌ها و تورها به خاطر همه‌گیری ویروس کرونا لغو شده، سعی دارند به هنرمندان بگویند که حامی آن‌ها هستند. از این رو، اپل هم اخیرا روی پلتفرم مستقلی موسوم به UnitedMasters سرمایه‌گذاری کرده است.

مالکان حقوق آهنگ‌ها پیش‌تر به شکل عمومی از وضعیت فعلی تقسیم سود در سرویس‌های استریم گلایه کرده بودند تا شاید بتوانند مسیرهای تازه‌ای را برای مذاکره با سرویس‌های بزرگ اپل موزیک و اسپاتیفای به وجود بیاورند. حالا اگرچه اپل موزیک حق‌السهم بیشتری بابت هر استریم می‌پردازد، اما سود نهایی هنرمندان در سرویس اسپاتیفای بیشتر می‌شود، چون این سرویس کاربران بیشتری دارد.

اپل موزیک آخرین بار در ماه ژوئن ۲۰۱۹ اعلام کرده بود که تعداد کاربران این پلتفرم از مرز ۶۰ میلیون عبور کرده است. اسپاتیفای هم طبق آخرین آمار بیش از ۱۵۰ میلیون مشترک پولی دارد و ۲۰۰ میلیون مشترک این سرویس از طرح بدون تبلیغات استفاده می‌کنند.

اپل در نامه سرگشاده خود به هنرمندان می‌گوید به پرداخت برابر برای همه تولیدکنندگان باور دارد و معتقد است که آهنگ‌سازان هرگز نباید برای عرضه محصولات خود هزینه‌ای بپردازند. البته این نرخ یک سنت به‌صورت مستقیم راهی جیب هنرمندان نمی‌شود، چون پای مالکان حقوقی زیادی در میان است. در نتیجه، فقط بخش ناچیزی از این یک سنت به دست خود هنرمند می‌رسد.

با این حال، در شرایطی که هزینه اشتراک ماهانه سرویس‌های استریم حدود ۱۰ دلار است، شرکت‌ها نمی‌توانند مانور زیادی روی هزینه پرداختی به هنرمندان داشته باشند و نرخ حق‌السهم آن‌ها را به شکل چشمگیری افزایش دهند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *