اپل در آیفون و مک‌های ۲۰۲۲ از تراشه‌ی ۳ نانومتری استفاده خواهد کرد.

اپل در آیفون و مک‌های ۲۰۲۲ از تراشه‌ی ۳ نانومتری استفاده خواهد کرد.

گفته می‌شود اپل قصد دارد در سال آینده میلادی، محصولاتی نظیر آیفون و مک را به تراشه‌ی ۳ نانومتری ساخت TSMC مجهز کند.

به ‌دنبال گزارش‌های قبلی دال بر سپری شدن آخرین مراحل توسعه‌ی فرایند ساخت سه نانومتری TSMC، منابع صنعت نیمه‌هادی ادعا می‌کنند که غول فناوری کوپرتینو درصدد استفاده از این نوع تراشه‌ در دستگاه‌های مبتنی بر iOS و کامپیوترهای مک در سال آینده میلادی است.

با استناد به منابع موثق در زنجیره تأمین محصولات اپل، ادعا می‌کند TSMC طبق زمان‌بندی‌، تا نیمه دوم سال ۲۰۲۲ فرایند تولید ۳ نانومتری را به مرحله تولید انبوه خواهد رساند. گفته‌های دیجی‌تایمز هم‌سو با گزارشی در ماه ژوئن (خرداد) است که بر اساس آن، غول صنعت نیمه‌هادی تایوان در مسیر آغاز «تولید ریسکی» تراشه‌ی ۳ نانومتری در سال ۲۰۲۱ است.

در تولید ریسکی، طرف تولید‌کننده در قرارداد ساخت ویفر سیلیکونی خاص، دستور‌العمل‌ها، پروتوتایپ‌ها و کیت‌های طراحی پایه را ایجاد می‌کند و آزمایش‌های استاندارد سطح ویفر را پشت سر می‌گذارد؛ اما محصولی نهایی را تولید نمی‌کند؛ به عبارت دیگر، در این مرحله نمونه‌ی اولیه فرایند ساخت تراشه‌ی ۳ نانومتری تکمیل و آزمایش می‌شود؛ اما محصول نهایی تا زمان کشف و حل مشکلاتش به‌صورت انبوه تولید نخواهد شد.

در حال حاضر پیشرفته‌ترین تراشه‌های اپل، یعنی A14 و M1 بر اساس گره (Node) پنج نانومتری ساخته شده‌اند؛ اما این شرکت و TSMC، در مسیر تولید و به‌کارگیری نخستین تراشه‌های سه نانومتری در نیمه دوم سال آینده میلادی هستند. برخی از صاحب‌نظران صنعت نیمه‌هادی ادعا می‌کنند اپل تمام ظرفیت تولید اولیه تراشه‌های  ۳ نانومتری TSM را به‌ منظور استفاده در آیفون و مک پیش‌خرید کرده است. انتظار می‌رود این تراشه‌ها در مقایسه ‌با فرایند ساخت ۵ نانومتری، حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد عملکرد بهتر و ۲۰ تا ۲۵ درصد صرفه‌جویی در مصرف انرژی به ارمغان بیاورند. گفته می‌شود تراشه‌های ۳ نانومتری با استقبال بیشتری از سمت متصدیان صنعت روبه‌رو خواهد شد.

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که بر اساس برخی شایعات پیشین، اپل تنها کامپیوترهای مک را به تراشه‌ی پیشرفته ۳ نانومتری مجهز می‌کند و احتمالا آیفون ۱۴ در بطن خود پذیرای تراشه ۴ نانومتری خواهد بود. تاکنون شایعات در رابطه با پردازنده ۳ نانومتری سری M بسیار اندک بوده‌اند؛ اما گزارشی در ماه دسامبر حاکی از آن بود که اپل ظرفیت تولید ۳ نانومتری TSMC را برای سه محصول آیفون، مک و آیپد رزرو کرده است.

در این گزارش جزئیات زیادی از محصولات آتی اپل مجهز به این تراشه‌ها منتشر نشده است. همان‌طور که گفته شد، در حال حاضر تراشه A14 بر اساس لیتوگرافی ۵ نانومتری ساخته شده و تراشه‌ی M1 دارای همان فرایند ساخت است. فرایند کوچک‌تر، به لطف کاهش فاصله‌ی ترانزیستورها، عملکرد و بهره‌وری انرژی را بهبود می‌بخشد و آزادی بیشتری در طراحی محصول فراهم می‌کند.

اپل قصد تا ماه آینده نسل بعدی گوشی‌های هوشمندش را با نام احتمالی آیفون ۱۳ رونمایی کند. از قرار معلوم، قلب تپنده‌ی گوشی‌های مذکور را تراشه A15 تشکیل می‌دهد که بر اساس فرایند ساخت ۵ نانومتری پلاس ساخته شده است. این تراشه احتمالا راندمان و بهره‌وری انرژی را افزایش خواهد داد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *