اپل برای اطمینان از تامین قطعات آی‌فون ۱۳، تولید آی‌پدها را ۵۰ درصد کاهش داده است

معضل کمبود جهانی تراشه کل صنعت فناوری تلفن‌همراه را تحت تاثیر قرار داده است. اپل نیز احتمالا یکی از شرکت‌هایی است که با تبعات ناشی از این موضوع مواجه شده است. اکنون وبسایت ۹to5Mac گزارش می‌دهد که بر اساس اعلام منابع صنعتی، غول کوپرتینویی تصمیم گرفته تا با هدف صرفه‌جویی در مصرف قطعات مورد نیاز سری آی‌فون ۱۳، تولید تبلت‌های آی‌پد خود را کاهش دهد.

بر اساس گزارشات، شرکت اپل تولید آی‌پد را به نفع سری آی‌فون ۱۳ کاهش داده است

کمبود جهانی تراشه بر فعالیت اپل و سایر غول‌های دنیای فناوری تاثیرگذار بوده و به همین دلیل برخی محصولات جدید و قدرتمند نظیر سری آی‌فون ۱۳ یا اپل واچ سری ۷ به‌صورت محدود در بازارهای جهانی عرضه می‌شوند. بعلاوه ارسال سفارشات به مشتریان نیز با تاخیر انجام می‌شود. گزارشات نشان می‌دهند که اپل به منظور ذخیره‌سازی قطعات برای سری آی‌فون ۱۳ از تولید آی‌پدهای خود تا حدی کاسته است.

وبسایت Nikkei Asia به نقل از برخی منابع خبری گزارش می‌دهد که اپل به‌دلیل معضل کمبود جهانی تراشه میزان تولید تبلت‌های آی‌پد خود را به شدت کاهش داده است. این تصمیم با هدف کسب اطمینان از وجود قطعات کافی برای سری آی‌فون ۱۳ گرفته شده است. بر اساس گزارشات، غول کوپرتینویی مایل است تا میزان عرضه آی‌فون را افزایش دهد؛ چرا که تقاضا برای آی‌پد در مقایسه با آی‌فون به‌مراتب کمتر است.

گزارشات اخیر نشان می‌دهند که تولید آی‌پدهای اپل تا ۵۰ درصد افت داشته و تولید مدل‌های قدیمی‌تر آی‌فون نیز کاهش یافته است. بدین‌ترتیب ساخت جدیدترین پرچم‌داران اپل در اولویت قرار گرفته است. برخی قطعات مورد نیاز آی‌فون ۱۳ میان این دستگاه‌ها مشترک هستند. در حال حاضر نرخ تقاضا برای جدیدترین محصولات شرکت اپل افزایش یافته است. اگرچه آی‌فون اولویت اصلی اپل محسوب می‌شود؛ اما آی‌پدهای این شرکت نیز با استقبال مطلوبی از سوی مشتریان مواجه شده و غول آمریکایی تا این لحظه از سال ۲۰۲۱ موفق به فروش ۴۰.۳ میلیون دستگاه آی‌پد شده است.

همان‌طور که احتمالا تصور می‌کنید؛ کاهش نرخ تولید آی‌پدهای اپل بدان معناست که مشتریان در صورت ثبت سفارش آی‌پد برای تحویل آن بایستی مدت زمان بیش‌تری منتظر بمانند. در حال حاضر برآوردهای صورت گرفته از به تعویق افتادن نقل و انتقال برخی مدل‌های آی‌پد تا اواسط ماه دسامبر حکایت دارند؛ اگرچه وقوع تاخیرات بیش‌تر نیز چندان دور از انتظار نخواهد بود. تحلیل‌گران ادعا می‌کنند که مشکل کمبود تراشه در جهان احتمالا تا سال آینده نیز ادامه خواهد یافت؛ بنابراین خریداران به‌طور بالقوه بایستی به طولانی شدن زمان نقل و انتقال محصولات اپل و سایر شرکت‌های بزرگ حوزه فناوری عادت کنند.

اپل اخیرا از مردم درخواست کرد تا خرید خود را هر چه زودتر انجام دهند

با نزدیک شدن به ایام تعطیلات، مردم به‌دنبال خریداری هدیه برای خود و خانواده خود هستند. بر اساس یک گزارش اخیرا منتشر شده، اپل در وبسایت خود اعلام کرده که مشتریان می‌توانند خرید خود را زودتر انجام دهند. اپل با چنین اقدامی احتمالا تلاش می‌کند تا سفارشات را پیش از ایام تعطیلات به دست مشتریان خود برساند.

اپل برای اطمینان از تامین قطعات آی‌فون 13، تولید آی‌پدها را 50 درصد کاهش داده است

بعلاوه اپل مهلت مرجوعی محصولات خود را افزایش داده و کلیه محصولات خریداری شده از این شرکت در حد فاصل روزهای ۱ نوامبر (۱۰ آبان ماه) تا ۲۵ دسامبر (۴ دی ماه) دارای مهلت مرجوعی تا روز ۸ ژانویه ۲۰۲۲ (۱۸ دی ماه) هستند.

این سیاست در کشورهای ایالات‌متحده، بریتانیا، کانادا، استرالیا، نیوزیلند، آلمان و چند بازار دیگر اعمال می‌شود. اقلام خریداری شده پس از روز ۴ دی ماه نیز تابع سیاست مرجوعی عادی بوده و تا ۱۴ روز پس از تحویل قابل برگشت زدن هستند.

کمبود تراشه در واقع بر فروش محصولات اپل تاثیرگذار بوده است

کمبود جهانی تراشه تمامی بخش‌های صنعت را تحت تاثیر قرار داده و موجب شده تا درآمد اپل از محل فروش محصولات خود در مقایسه با برآورد قبلی کمپانی تقریبا ۶ میلیارد دلار کمتر باشد. بدین‌ترتیب برای نخستین بار طی ۵ سال گذشته، درآمد کمپانی در تمامی حوزه‌ها از برآوردهای اولیه کمتر بوده است. تیم کوک پیش‌تر اعلام کرد که علیرغم محدودیت‌های قابل پیش‌بینی در زمینه تامین و با وجود مشکل کمبود قطعات، اپل عملکردی بسیار قدرتمند از خود نشان داده است. با این‌حال بر اساس اعلام مدیرعامل اپل، تاخیر در تولید تراشه موجب شده تا درآمد غول فناوری حدودا ۶ میلیارد دلار کمتر از برآورد اولیه باشد. البته علیرغم این نتایج، کمپانی کماکان شاهد رشد میزان نقل و انتقال محصولات خود طی سالیان گذشته بوده است. اپل کماکان به روند رشد قابل ملاحظه خود در تقریبا تمامی حوزه‌ها ادامه داده است. درآمد سالیانه اپل در مقایسه با سال ۲۰۲۰ جهش ۳۳ درصدی را تجربه نموده و عواید این شرکت در دوره ۳ ماهه چهارم سال مالی ۲۰۲۱ به ۳۶۶ میلیارد دلار رسیده است.

درآمد اپل از واحد خدمات (شامل کلیه خدمات نرم‌افزاری ارائه شده توسط کمپانی) و تبلت‌های آی‌پد در مقایسه با سال قبل به‌ترتیب ۲۶ و ۲۱ درصد افزایش یافته است.

منبع:ItResan

آموزش دوره DevOps

مطالب مرتبط