انتقال بهتر داده ها با اختراع برچسب های انعطاف پذیر

محققان بلژیکی اخیرا نوعی برچسب انعطاف پذیر و نازک تولید کرده اند و بر این باورند که این برچسب ها انتقال بهتر داده‌ها را بین تجهیزات دارای صفحه نمایش لمسی فراهم می‌کند.
از آنجا که تجهیزات الکترونیکی فراوانی از قبیل تبلت‌ها، تلفن‌های همراه و کالاهای هوشمند خانگی، به نمایشگر لمسی مجهز هستند، از رایج ترین وسایلی هستند که کاربران برای برقراری ارتباط و جستجوی منابع خود از آنها استفاده می‌کنند. پژوهشگران موسسه ایمک بلژیک در این پژوهش خود با بررسی قابلیت‌های نمایشگر لمسی، راهکاری برای انتقال ساده داده‌ها بین تجهیزات متصل به اینترنت را فراهم کردند. آنها توانستند با بکار بردن یک برچسب شناسایی باریک که نیروی آن با یک باتری یا سلول فتوولتائیک تامین می‌شود، نقش یک خواننده را بازی کنند و داده‌های بیشتری را انتقال دهند.
این ابداع، پژوهشگران بلژیکی را ترغیب کرد تا امکان ارتباط مستقیم یک تراشه باریک را با یک نمایشگر استاندارد مورد بررسی قرار دهند. در ادامه پژوهشگران موسسه ایمک با همکاری با شرکت بلژیکی کارتاموندی، اپلیکیشنی تولید کردند که می‌تواند کارهای مربوط به نمایشگر لمسی مانند لمس کردن را تشخیص دهد و آنها را بر اساس مولفه‌هایی که تشخیص داده، گزارش می دهد. این گروه پژوهشی همچنین یک برچسب شناسایی باریک ابداع کردند که روی نمایشگر تلفن همراه هوشمند قرار می‌گیرد و به واسطه اپلیکیشن به خواندن داده‌ها می‌پردازد.
این برچسب ها می‌توانند داده‌ها را به سرعت بین تجهیزات الکترونیکی لمسی انتقال دهند، و یکی از مهم ترین مزایای روش آنها این است که به تغییرات صورت گرفته در تجهیزات لمسی کنونی نیازی ندارد و به جای آن، با استفاده از اپلیکیشن تولیدی تکیه می‌کند که می‌تواند شناسه منتقل شده را به صورت خودکار رمزگشایی کند.

چالش های روش ابداعی

چالش مهم این روش نحوه ی تامین نیروی تراشه بود، که این کار با استفاده از یک سلول فتوولتائیک باریک و انعطاف‌پذیر انجام گردید که می‌تواند نور را از تلفن همراه هوشمند و یا بیشتر وسایل لمسی مجهز به نمایشگر جذب کند. در صورت پذیرفته شدن این فناوری در صنعت و قرار گرفتن در چرخه تولید، برچسب‌های لمسی انعطاف‌پذیرجدیدی معرفی خواهند کرد که می‌توانند با ابزار مجهز به نمایشگر مانند یخچال هوشمند یا تبلت ارتباط برقرار کنند.
این پژوهش، در تاریخ ۱۶ دسامبر ۲۰۱۹در مجله “Nature Electronics” به چاپ رسیده است.

منبع : ایسنا

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *