روش های بهبود کارآیی و طول عمر باطری لپ تاپ

خالی شدن باتری لپ‌تاپ به دلیل قطع برق یا فراموش کردن شارژر آن در منزل را باید یکی از بدترین تجربه‌ها در استفاده از این دستگاه‌‌ها دانست. در ادامه مطلب به شما آموزش خواهیم داد که چگونه در این شرایط حساس از افزایش طول عمر باتری لپ تاپ اطمینان حاصل و از خاموش شدن دستگاه خود جلوگیری نمایید.

با اتکا به باتری می‌توان برای مدتی نسبتاً طولانی به تماشای ویدئو پرداخت، اما استفاده از نرم‌افزارهایی که قدرت پردازشی بالایی برای اجرای آن‌ها لازم است شارژ لپ‌تاپ شما را به سرعت خالی می‌کنند.

کاهش نرخ بروزرسانی نمایشگر جهت افزایش عمر باتری لپ تاپ

 

نرخ بروزرسانی به تعداد دفعات یا سرعتی گفته می‌شود یک تصویر روی نمایشگر شما در هر ثانیه بروزرسانی می‌شود. با داشتن نرخ بروزرسانی بالا حرکات روی صفحه نمایش بسیار روان‌تر به نظر می‌رسند؛ از این رو داشتن نرخ بروزرسانی مناسب در تجربه گیمینگ کاربران بسیار تاثیرگذار است.

 

با توجه به مدل مانیتور یا لپ‌تاپ، نرخ بروزرسانی پیش فرض نمایشگر شما متفاوت خواهد بود. همچنین امکان دارد کامپیوتر شما تنها از یک نرخ بروزرسانی خاص پشتیبانی نماید. باید در نظر داشته باشید که انتخاب نرخ بروزرسانی پایین‌تر هر چند یکی از روش های افزایش عمر باتری لپ تاپ شمرده می‌شود، روی عملکرد دستگاه شما تاثیر می‌گذارد و ممکن است انجام برخی کارها را دشوار کند.

 

کالیبره و تنظیم مجدد باتری لپ تاپ

اگر باتری لپ تاپ شما کار خود را به درستی انجام نمی‌دهد و یا اینکه شارژ خود را به سرعت از دست می‌دهد شاید مشکل از جای دیگری باشد؛ شاید به قول معروف باتری شما کالیبره نشده باشد و یا نیاز به این داشته باشد که دوباره آن را کالیبره کنید.

به صورت عادی این مورد را به شما دوستان توصیه می‌کنم که عمل کالیبره سازی باتری لپ تاپ خود را یک تا سه ماه یکبار به صورت میانگین انجام دهید تا بهبود عمر باتری لپ تاپ حاصل شود. برای انجام کالیبراسیون باتری می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

۱. باتری لپ تاپ خود را به شارژر متصل کرده و اجازه دهید تا به شارژ ۱۰۰ درصدی برسد. در این حال بعد از اتمام شارژ تا دو ساعت تمام شارژر را از لپتاپ جدا نکنید.

۲. حال شارژر را از لپ تاپ جدا کرده و شروع به کار کردن با لپتاپ خود کنید و اجازه دهید تا شارژ آن به صورت کامل تخلیه شود. لپ تاپ باید به صورت خودکار از تمام شدن شارژ، خاموش شود.

۳. بعد از تمام شدن شارژ به مدت یک تا دو ساعت به همان حالت که لپ تاپ را به حال خود رها کنید و بگذارید که همه چیز به حالت پایدار برسد.

۴. حالا دوباره لپتاپ خود را در حالتی که خاموش است به شارژر متصل کرده و اجازه دهید تا به صورت کامل شارژ شود. به شما تبریک می‌گویم که توانستید باتری خود را به صورت موفقیت آمیز کالیبره کنید.

 

خنک کردن باتری لپ تاپ

قرار گرفتن در معرض دمای بالا اگر چه با شیبی کم، ولی عمر باتری لپتاپ شما را پایین می‌آورد. پس همیشه از این مطمئن شوید که لپ تاپ خود و داخل آن را تمیز و با کمترین گرد و غبار نگه می‌دارید تا زمینه های پایین آمدن دمای لپتاپ محیط داخلی سخت افزار لپتاپ خود را فراهم کنید .

همواره سعی کنید تا از تماس مستقیم خورشید با لپ‌تاپ خود ممانعت بوجود آورید و همیشه در محل هایی از آن استفاده و یا نگهداری کنید که دمای محیط را داشته باشد. استفاده از خنک کننده لپ تاپ می‌تواند راه خوبی برای خنک نگه داشتن سیستم شما و افزایش عمر باتری لپ تاپ باشد.

 

آیا باتری لپ تاپ را در بیاوریم؟ 

حذف باتری لپ تاپ تنها زمانی ضرورت دارد که قصد داشته باشید که آن را تعویض یا تعمیر نمایید. در غیر این صورت بهتر است باتری لپ تاپ خود را همواره داخل آن نگه دارید و حتی به برق متصل کنید. خوب است بدانید که اتصال همیشگی باتری به آداپتور AC به هیچ عنوان عمر آن را کاهش نمی‌دهد.

در صورت استفاده نکردن از باتری لپ تاپ چه اتفاقی می‌افتد؟

استفاده نکردن از یک باتری شارژ شده برای مدت زمان زیاد به آن آسیبی نمی‌رساند. با این حال باتری‌ها با گذشت زمان شارژ خود را از دست می‌دهند و در صورت خالی شدن شارژ، ظرفیت و طول عمر آن‌ها کاهش پیدا می‌کند.

جمع بندی

در نظر داشته باشید که برای افزایش عمر باتری لپ تاپ لنوو یا ایسوس خود نیاز است حتماً از شارژر اصلی و مناسب آن‌ها را استفاده کنید. در مورد لپ‌تاپ‌های قدیمی نیز پیشنهاد می‌شود نور زمینه نمایشگر را در بالاترین حالت قرار ندهید.

در این مطب نحوه افزایش عمر باتری لپ تاپ و راهکارهایی برای اطمینان حاصل کردن از سلامت باتری را به شما آموزش دادیم. همه باتری‌ها در طول زمان از بین می‌روند، اما یادگیری استفاده صحیح از باطری لپ تاپ می‌تواند تاثیر زیادی در بهبود طول عمر باتری و سیستم شما داشته باشد.

مطالب مرتبط