استفاده از نمایشگر لمسی تلفن همراه به‌ عنوان حسگر

استفاده از نمایشگر لمسی تلفن همراه به‌ عنوان حسگر

نمایشگرهای لمسی که در اسمارت‌فون‌ها و تبلت‌ها به‌کار می‌روند را می‌توان به‌عنوان یک حسگر کارآمد نیز بکار برد بدون این‌که نیاز به هرگونه تغییری در ساختار آن‌ها باشد.

شبکه‌های به کار رفته در نمایشگر‌های لمسی را می‌توان به‌عنوان حسگر در کاربردهایی متنوع بکار برد.

محققان دانشگاه کمبریج با چکاندن و قرار دادن نمونه‌ها بر روی نمایشگر لمسی موفق به شناسایی آلاینده‌ها در خاک و یا آب آشامیدنی شده‌اند. میزان حساسیت حسگر‌های بکار رفته در نمایشگرهای لمسی با تجهیزات آزمایشگاهی قابل مقایسه است و در شرایطی که تجهیزات آزمایشگاهی در دسترس نیستند به کمک می‌آید. این محققان مدعی هستند که کاربرد روش پیشنهادی آن‌ها گسترده‌تر خواهد شد و می‌توان از گوشی تلفن همراه در مواردی نظیر سنجش زیستی و یا تشخیص‌های پزشکی استفاده کرد. نمایشگرهای لمسی به‌کار رفته در تلفن‌های همراه شامل شبکه‌ای از الکترودها است که با لمس شدن توسط انگشت، میدان الکتریکی  بخش لمس شده این شبکه دچار تغییراتی شده و تلفن همراه این تغییرات را تفسیر می‌کند. پیش از این، از توان پردازشی تلفن همراه برای استفاده در کاربردهای سنجش استفاده شده بود، اما این روش‌ها متکی بر دوربین یا دستگاه‌های جانبی بودند که باید به تلفن همراه متصل می‌شدند یا نیاز به این بود که تغییرات اساسی در نمایشگر گوشی ایجاد شود. اما محققان کمبریج تلاش کرده‌اند از نمایشگر تلفن همراه بدون اعمال تغییرات اساسی در این کاربرد بهره ببرند.

 این پروژه با این هدف دنبال شده است که آیا می‌توان از یک صفحه لمسی برای خواندن الکترولیت و تعامل یون‌ها با میدان الکتریکی شبکه نمایشگر استفاده کرد؟

آن‌ها در ابتدا از شبیه‌سازی کامپیوتری استفاده کردند و بعد از تایید شدن این ایده در شبیه‌سازی، نمونه‌ای اولیه از آن را آزمودند. این محققان با قرار دادن مایع‌های مختلف بر روی نمایشگر، میزان تغییرات حاصل در ظرفیت خازنی نمایشگر را سنجیده و نتایج اندازه‌گیری‌های مربوط به هر قطره را با استفاده از نرم‌افزار استاندارد آزمایش صفحه لمسی ثبت کردند. آن‌ها دریافتند که یون‌های موجود در هر مایع، بطور متفاوتی بر میدان الکتریکی نمایشگر  اثر می‌گذارند. از جمله کاربردهای این روش، استفاده از آن در تشخیص وجود آرسنیک در آب آشامیدنی است که در مناطقی از دنیا این آلاینده به طرز خطرناکی در آب آشامیدنی وجود دارد. با روش پیشنهادی محققان کمبریج، هر فردی می‌تواند پیش از نوشیدن آب، قطره‌ای از آن را بر روی نمایشگر تلفن همراه خود بچکاند و سلامت آن‌را بسنجد. اگرچه حساسیت این نمایشگرها برای حس کردن انگشت کاربر طراحی شده اما محققان امید دارند که بتوان این میزان حساسیت را در بخشی از نمایشگر افزایش داد تا حساسیت به میزان بهینه‌ای برسد. این پروژه تحقیقاتی در مراحل ابتدایی قرار داد، اما می‌توان به آینده آن امیدوار بود.

منبع:shabakeh-Mag

آموزش امنیت شبکه 

مطالب مرتبط