استدلال اپل برای فرار از قانون DMA اتحادیه اروپا: Safari درواقع سه مرورگر مجزا است!

کمیسیون اروپا نیز با این استدلال که عملکرد Safari و فناوری‌های زیربنایی آن در تمام پلتفرم‌ها تقریباً یکسان است، ادعاهای غول فناوری را رد کرد.

مرورگر Safari اپل ازجمله محصولات غول فناوری است که باید الزامات قانون بازارهای دیجیتال (DMA) اتحادیه اروپا را برآورده کند. حالا کوپرتینویی‌ها برای جلوگیری از این رویکرد، استدلال کرده‌اند که سافاری روی پلتفرم‌های مختلف درواقع مرورگرهای متفاوتی است؛ ادعایی که همچنان با مخالفت اتحادیه اروپا مواجه است.

این ادعا به‌عنوان بخشی از پاسخ اپل به اتحادیه اروپا مطرح شده، زیرا کمیسیون اروپا بسیاری از محصولات اپل ازجمله iOS، اپ استور و سافاری را به‌عنوان پلتفرم‌های دروازه‌دار معرفی کرد. بااین‌وجود، اپل اکنون باید اطمینان پیدا کند که این پلتفرم‌ها الزامات قانون بازارهای دیجیتال را برآورده می‌کنند؛ الزاماتی مانند اجازه‌دادن به کاربران برای نصب مرورگرهایی با موتوری غیر از WebKit و نصب استورهای اپلیکیشن شخص ثالث.

استدلال اپل درباره مرورگر سافاری

اکنون گزارشی تازه نشان می‌دهد که اپل پس از اطلاع‌ از این موضوع که Safari تحت مقررات DMA قرار می‌گیرد، پاسخی رسمی به اتحادیه اروپا ارائه کرده است که در آن ادعا شده Safari درواقع «سه مرورگر وب مجزا» است. غول فناوری استدلال کرده که نسخه‌های iOS ،iPadOS و macOS این مرورگر کاملاً متفاوت هستند و اهداف متفاوتی را نیز دنبال می‌کنند.

اپل همچنین به‌عنوان یک نمونه از این تفاوت‌ها ذکر کرده است که ویژگی نوار کناری (سایدبار) موجود در نسخه‌های iPadOS و macOS سافاری به کاربران اجازه می‌دهد تا تب‌های باز، تب‌های گروهی، بوک‌مارک‌ها و تاریخچه مرور خود را مشاهده کنند. از آنجایی که این ویژگی در نسخه iOS مرورگر Safari وجود ندارد، اپل ادعا کرده است که نسخه‌های مختلف مرورگر با یکدیگر متفاوت هستند. غول سازنده آیفون همچنین ادعا کرده است که هر نسخه از این مرورگر بسته به دستگاهی که کاربران از آن استفاده می‌کنند، اهداف مختلفی را به‌همراه دارند.

بااین‌وجود، کمیسیون اروپا با این استدلال که عملکرد سافاری و فناوری‌های زیربنایی آن در تمام پلتفرم‌ها تقریباً یکسان است، ادعاهای غول فناوری را رد کرد و اصرار دارد که «Safari بدون توجه به دستگاهی که از آن استفاده می‌کنید، به‌عنوان یک مرورگر وب واجد شرایط است.»

حالا اپل باید اطمینان حاصل کند که Safari پایبند به اجرای الزامات DMA در iOS و iPadOS است. شرکت‌هایی که از این قوانین جدید پیروی نکنند، با تحقیقات اتحادیه اروپا، با جریمه‌های قابل‌توجه و اعمال «رویکردهای رفتاری یا ساختاری» مواجه می‌شوند.

منبع : دیجیاتو

مطالب مرتبط