استخراج رمزارزهای مبتنی بر حافظه احتمالا موجب کمبود هارد دیسک در بازار خواهد شد

ظاهرا استخراج‌کنندگان ارزهای دیجیتالی در چین با تمام توان خود مشغول خریداری حافظه‌های هارد دیسک و SSD جهت ماینینگ یک رمزارز مبتنی بر حافظه با نام Chia هستند. بدین‌ترتیب هجوم بی‌سابقه ماینرها به بازار نهایتا می‌تواند هزینه ارتقاء فضای ذخیره‌سازی در آی‌فون یا مک طی زمان‌های آینده را افزایش دهد.

در حال حاضر گیمرها و کاربران کامپیوتری که جهت انجام کارهای خود به پردازنده‌های گرافیکی متکی هستند؛ با مشکل کمبود شدید کارت‌های گرافیکی پیشرفته در بازار دست و پنجه نرم می‌کنند. ماینرهای ارز دیجیتالی با خریداری بخش عمده‌ای از کارت‌های گرافیکی موجود در بازار به شرایط دشوار فعلی دامن می‌زنند. با این‌حال یک ارز دیجیتالی تازه‌ وارد می‌تواند مشکلات مشابهی را در بازار حافظه ایجاد نماید.

Chia نوعی ارز دیجیتالی است که در عوض تکیه بر محاسبات مبتنی بر GPU به‌دنبال بهره‌گیری از فضای بلا استفاده هارد دیسک در کامپیوترها و ارائه روشی با بهره‌وری انرژی بالاتر جهت استخراج رمزارز است. با افزایش ظرفیت بلا استفاده حافظه، ماینر فضای بیش‌تری را در اختیار مزرعه استخراج رمزارز به‌عنوان بخشی از شبکه قرار داده و این موضوع نهایتا درآمدزایی بیش‌تر را به‌دنبال خواهد داشت.

معرفی یک ارز دیجیتالی سبزتر احتمالا موجب رونق بازار تجهیزات ذخیره‌سازی شده است. بر اساس گزارش موسسه HKEPC که توسط وبسایت Tom’s Hardware منتشر شده است؛ مشتریان چینی هم‌اکنون مشغول خریداری انبوه هارد دیسک‌هایی با ظرفیت بالا در محدوده ۴ تا ۱۸ ترابایت هستند.

به‌نظر می‌رسد که این خرید هراس‌آور نهایتا موجب کمبود هارد دیسک در بازار شده و علاوه بر افزایش قیمت درایوهای دارای ظرفیت بالا دسترسی به آن‌ها را نیز دشوارتر خواهد کرد. بدین‌ترتیب شاهد ایجاد مشکلاتی مشابه بازار کارت‌های گرافیکی پیشرفته خواهیم بود. وضعیت فعلی بازار GPU موجب شده تا شرکت انویدیا هزینه خریداری کارت‌های گرافیکی ویژه ماینینگ را کاهش داده و از خرده فروشان درخواست کند تا برای فروش کارت‌های گرافیکی به کاربران خانگی اولویت بالاتری نسبت به ماینرها قائل شوند.

با توجه به شمار بالای عملیات خواندن و نوشتن موردنیاز جهت استخراج Chia قرار نیست هارد دیسک‌ها و حافظه‌های SSD مصرفی توسط ماینرها به‌کار گرفته شوند. در واقع درایوهای رده سازمانی گزینه‌ محتمل‌تری برای خریداری به‌شمار می‌روند. در همین راستا برخی شرکت‌های تولیدکننده درایوهای ذخیره‌سازی الگوهای جدیدی را برای خریداری درایوها در نظر گرفته‌اند. به‌عنوان مثال Jiahe Jinwei یکی از تولیدکنندگان بزرگ درایوهای ذخیره‌سازی در چین به‌شمار می‌رود و با وجود اعمال محدودیت‌هایی جهت جلوگیری از خریداری انبوه SSDهای مصرفی، درایو‌های NVMe M.2 SSD این شرکت با اسامی Gloway و Asgard و ظرفیت‌های ۱ و ۲ ترابایت همگی به فروش رفته است. این کمپانی چینی سطح تولید خود را متناسب با میزان تقاضا افزایش خواهد داد. همچنین ظاهرا این تولیدکننده مشغول توسعه یک SSD تخصصی است که مشخصا برای استخراج رمزارز Chia مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

در حال حاضر با توجه به ماهیت نسبتا جدید ارز دیجیتالی Chia میزان افزایش تقاضا برای درایوهای ذخیره‌سازی تقریبا کم است؛ اما این رمزارز در صورت جلب حمایت‌های بیش‌تر می‌تواند سطح نیازمندی‌های ماینرها را افزایش دهد. این رشد تقاضا نهایتا می‌تواند به حدی برسد که بر روند تامین حافظه‌های موردنیاز شرکت‌های تولیدکننده از جمله اپل تاثیر بگذارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *