آیا روتر قدیمی شما هنوز هم بهروزرسانیهای امنیتی را دریافت میکند
به چرا بهروزرسانی میان افزار روتر اهمیت دارد؟
بهروزرسانی روتر موضوع بسیار مهمی است. روتر بیسیم شما معمولا اولین دستگاهی است که به اینترنت متصل میشود. این دستگاه به عنوان یک فایروال عمل کرده و از سایر دستگاههای شما در برابر ترافیک ورودی (به لطف فناوری ترجمه آدرس شبکه یا به اختصار NAT) محافظت میکند.
حفرههای امنیتی در روترها میتوانند باعث آلوده شدن آنها به بدافزار و هموار کردن راه مجرمان سایبری برای نفوذ به شبکه و سیستم شما شود. غیرفعال کردن دسترسی از راه دور به روتر شما یک نکته امنیتی حیاتی است، چرا که از دسترسی به گزینههای مدیریت روتر شما از طریق اینترنت جلوگیری میکند. اما نصب آخرین بهروزرسانیهای امنیتی روی روتر از آن هم ضروریتر است.
متاسفانه خیلی از روترها بهروزرسانیهای موجود را به طور خودکار نصب نمیکنند و باید آنها را به طور دستی نصب کرد. شما میتوانید این کار را از طریق رابط وب روتر و یا روی موبایل و از طریق اپلیکیشن همراه روتر انجام دهید.
چرا تولیدکنندگان در مورد بهروزرسانی روترها سهل انگاری میکنند؟
روتر بیسیم DIR-655 که دیگر بهروزرسانی امنیتی دریافت نخواهد کرد.
وقتی یک حفره امنیتی شناسایی میشود (چه از طریق محققان امنیتی و یا توسط مجرمانی که میخواهند روتر شما را به بخشی از یک botnet تبدیل کنند)، سازنده روتر شما باید یک بهروزرسانی امنیتی برای برطرف کردن آن ارائه کند. اما همیشه این کار انجام نمیشود.
تولیدکنندگان موظف نمیشوند تا برای همیشه و یا تعداد دفعات مشخصی برای روترهای تولیدی خود بهروزرسانی آماده کنند. خیلی از تولیدکنندگان روتر مدلهای بسیار زیادی از روترها را تولید میکنند و زمانی که یک حفره امنیتی شناسایی شد تلاش زیادی لازم است تا برای همه این مدلهای مختلف وصله امنیتی ساخته شود.
از آن بدتر، خیلی از تولیدکنندگان روتر بر سر پایین آوردن قیمت با یکدیگر رقابت میکنند و برای این که محصول آنها با کمترین قیمت به دست مصرف کننده برسد مجبورند از برخی چیزها کم کنند. عدم پشتیبانی بلند مدت سادهترین راه برای صرفه جویی است. و کدام مشتری را سراغ دارید که خدمات پس از فروش را به قیمت تمام شده ترجیح دهد؟
چگونه بفهمیم که آیا روتر ما همچنان مورد پشتیبانی است یا خیر؟
آیا هنوز هم از روتر شما پشتیبانی میشود؟ تنها راه برای اطمینان از این موضوع بررسی وبسایت تولیدکننده روتر شما است. ابتدا نگاهی به دستگاه خود بیاندازید و سازنده و شماره مدل آن را یادداشت کنید تا بتوانید ببینید که آیا در فهرست اتمام دوره حیات (end-of-life) قرار دارد یا خیر.
- Apple: دستگاههای AirPort شرکت اپل با وجودی که دیگر تولید نمیشوند اما همچنان بهروزرسانیهای میان افزار را دریافت میکنند.
- Asus: فهرست اتمام دوره حیات محصولات ایسوس را در وبسایت این شرکت مشاهده کنید. در وبسایت رسمی ایسوس آمده است که روترهایی که دوره حیات آنها به اتمام رسیده است دیگر بهروزرسانی میان افزار دریافت نخواهند کرد.
- Cisco: شرکت سیسکو نیز در وبسایت خود فهرستی از محصولاتی که یا دیگر فروخته نمیشوند و یا دوره حیات آنها به اتمام رسیده است را منتشر کرده است.
- D-Link: فهرستی از محصولات قدیمی را در وبسایت دی لینک مشاهده کنید. روترهای موجود در این فهرست بهروزرسانی امنیتی دریافت نخواهند کرد.
- Netgear: به نظر میرسد نتگیر فهرستی در مورد محصولات منقضی شده خود ندارد و این کمی غیرعادی است. در اینجا میتوانید فهرستی ثالث از این محصولات را مشاهده کنید که احتمالا کامل نیست.
- Linksys: شرکت لینکسیس هم فهرستی برای محصولات منسوخ شده خود ارائه کرده است.
- Google: روترهای وایفای گوگل جدید هستند و برای دریافت آخرین بهروزرسانیها پشتیبانی خواهند شد.
- Synology: این برند نیز در وبسایت خود یک وضعیت پشتیبانی از محصول را ارائه کرده است که در آن مشخص میشود هر دستگاه چه نوع پشتیبانی را دریافت خواهد کرد.
اگر دیگر از روتر شما پشتیبانی نمیشود، وقت آن رسیده است که آن را تعویض کرده و به یک وایفای سریعتر و اتصالی قابل اطمینانتر دسترسی پیدا کنید.
منبع:شبکه-مگ