چرا قیمت کالاها در فروشگاه‌های اینترنتی مثل دیجی‌کالا و سایر سایت‌ها متفاوت است؟

شاید شما نیز با مساله تفاوت قیمت کالاهای یکسان در فروشگاه‌های اینترنتی مواجه شده باشید و برایتان این سوال ایجاد شده باشد که چه تفاوتی میان اجناسی است که این فروشگاه‌ها ارایه می‌کنند؟ حالا این تفاوت‌ها قابل توجه شده که احتمالا تعزیرات و سازمان‌های ذیربط به این موضوع ورود خواهند کرد.

فروش‌های رنگارنگ و تخفیف‌های متنوع، بزرگترین ادعایی است که با مراجعه به فروشگاه‌های اینترنتی با آن مواجه می‌شویم. البته سر دسته این فروشگاه‌ها سایتی جز دیجی‌کالا نیست که روزانه ده‌ها کالا را با عنوان فروش ویژه به مشتریان عرضه می‌کند! چندی پیش قصه فروش ویژه‌های دیجی‌کالا منتشر شد که نشان می‌داد این فروش‌های ویژه بیشتر از آن‌که به نفع مشتریان باشد، گویا روشی برای فروش محصولات به قیمت واقعی است!

مساله دیگری که حالا در فروشگاه‌های اینترنتی مشاهده شده و احتمالا با شکایت کاربران اینترنتی به مرحله ورود تعزیرات و سازمان‌های نظارتی نیز خواهد رسید، مساله تفاوت قیمت‌هایی است که در فروشگاه‌های مختلف وجود دارد. بسیاری از کاربران می‌گویند چرا باید یک گوشی موبایل در چند سایت مختلف با قیمت‌های متفاوت عرضه شده و بازه این تفاوت قیمت بعضا به صدها هزار تومان نیز برسد؟

DIGIKALA-SUPER-MARKET-2

گفتنی است که قبل از این نیز تفاوت قیمت زیادی در فروشگاه‌ها وجود داشت ولی بازه این تفاوت نهایتا به ۱۰۰ هزار تومان می‌رسید ولی کافی است همین حالا وارد سایت‌های مقایسه قیمت شوید و به دنبال یک کالای تستی باشید تا بازه‌های عجیب و غریب فعلی را مشاهده کنید! از دیگر اشکالاتی که کاربران فروشگاه‌های اینترنتی نسبت به این سایت‌ها دارند، مساله افزایش قیمت محصولات است. کاربران می‌گویند چرا سایتی مثل دیجی‌کالا یا سایت‌های دیگر به محض افزایش اندک نرخ ارز اقدام به افزایش قیمت محصولات مرتبط و نامرتبطشان می‌کنند ولی وقتی نرخ ارز کاهش می‌یاید هیچ‌گونه تغییر و یا حداقل هیچ‌گونه تغییر سریعی را در این سایت‌ها مشاهده نمی‌کنیم!

طبیعتا اگر با مدیران سایت‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی صحبت کنیم و نسبت به این تغییرات سریع نسبت به افزایش نرخ ارز و بی‌توجهی به کاهش نرخ ارز بگوییم احتمالا جوابی مشابه کاسبان دنیای واقعیمان داشته باشند که ما جنسمان را با ارز گران خریده‌ایم و باید به قیمت گران نیز بفروشیم! واقعا نمی‌توان حقیقت را کتمان کرد که این نوع از فروشندگان تمام سعی خود را در تحمیق مخاطبانشان به کار می‌بندند.

Digikala-Pic-4

یکی دیگر از این نوع مشکلات، مساله تخفیف‌های دروغین است! به طور مثال شما یکی از محصولات فروش عادی دیجی‌کالا را انتخاب کنید و سپس قیمت تخفیف خورده چند ده درصدی را با یک فروشگاه دیگر مقایسه کنید تا شما نیز به این نکته برسید که قیمت تخفیف خورده دیجی‌کالا یا همان قیمت واقعی محصول است که منت تخفیف بر سر مشتری گذاشته می‌شود و یا اینکه حتی آن قیمت تخفیف خورده، بالاتر از قیمت سایر فروشگاه‌هاست!

روابط عمومی دیجی‌کالا پیرامون این تفاوت قیمت گفت: نخستین دلیلی که در مورد تفاوت قیمت محصولات در دیجی‌کالا می‌توان گفت بحث کالای قاچاق و قانونی است. هیچ کدام از محصولات فروشگاه ما قاچاق نبوده و همگی به صورت قانونی وارد کشور شده‌اند و هزینه‌های قانونی آنها پرداخت شده است. همچنین باید بگوییم که همه کالاها متعلق به دیجی‌کالا نیست و ۳۰ هزار کسب و کار از پلتفرم ما استفاده می‌کنند. در مورد قیمت گوشی نیز باید بگوییم که تمام گوشی‌های دیجی‌کالا به صورت قانونی وارد شده‌اند ولی در سایر فروشگاه‌ها اغلب با استفاده از واردات مسافری اقدام به فروش گوشی می‌کنند که طبیعتا ارزان‌تر از قیمت ماست.

 

E-commerce. Shopping cart with cardboard boxes on laptop. 3d

رضا الفت نسب سخنگوی اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی نیز در همین رابطه گفت: در صورتی که مشکل گران‌فروشی برای دیجی‌کالا صحت داشته باشد، قطعا مردم از این سایت خرید نخواهند کرد ولی باید توجه داشته باشیم که بخشی از محصولات این سایت مربوط به فروشندگان دیگر است. ما در اتحادیه نسبت به شکایات مردم حساس هستیم و آنها را مورد بررسی قرار می‌دهیم. نکته دیگر مساله مربوط به کالاهای قاچاق است که با قیمت پایین‌تر وارد کشور شده و با قیمت پایین‌تر نسبت به کالای قانونی به مردم عرضه می‌شوند.

وی در پایان گفت: مردم باید نسبت به خرید محصولات قانونی اهتمام بورزند و تمامی جوانب خرید را مورد بررسی قرار دهند. از سوی دیگر اینکه دیجی‌کالا بیش از ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار کالا داشته و در صورتی که کالای قاچاق برای فروش گذاشته شود، فروشنده را با جرایم سنگینی مواجه می‌کند. ما مطمئنیم که فروشندگانی مثل دیجی‌کالا به دنبال فروش کالای قاچاق نیستند و با قیمت مصوب اقدام به فروش کالا می‌کنند. با این حال در صورتی که تخلفی از این سایت ببینیم قطعا وارد مساله شده و برخورد می‌کنیم.

منبع:آیتیرسان

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *