AMD یا Intel؟ کدامیک پردازنده‌های بهتری می‌سازد؟

به نقل از آیتی رسان
هر دو برند روز به روز بهتر و بهتر می‌شوند و CPU‌های بهتری می‌سازند تا جایی که حتی اگر حرفه‌ای هم باشید نمی‌توانید به راحتی قطعات کامپیوتر مورد نظرتان را از بین آنها انتخاب کنید و برای این کار باید وقت بیشتری بگذارید.

نمی‌توانیم به راحتی بگوییم که هر یک از دو برند سطح تکنولوژی بالاتری از دیگری دارد اما از آنجایی که قعات مربوط به این دو کمپانی با هم سازگاری ندارند باید سیستم کامپیوترتان را بر مبنای یکی از آنها انتخاب کنید. این کار می‌تواند مهم‌ترین تصمیم‌گیری شما در زمینه خرید کامپیوتر باشد.  قسمت خوب ماجرا این است که هر دو مارک مزایای خود را دارند. همچنین در زمینه انتخاب اجزایی از قبیل کارت گرافیک، و سایر قطعات سازگار و قیمت از تنوع خوبی برخوردارند.

به طور خلاصه تفاوت‌های سری  Ryzen 3000 و پردازند‌های Threadripper از کمپانی AMD را با Coffee Lake‌ها، Ice Lake‌ها و Cascade Lake-X از کمپاتی اینتل بررسی می‌کنیم. می‌خواهیم به شما کمک کنیم که انتخاب خوبی داشته باشید. در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

AMD یا Intel؟ قیمت

در گذشته، اگر CPU مناسب با قیمت اقتصادی می‌خواستید انتخاب شما AMD بود. در حالی که AMD با جدیدترین نسل پردازنده‌های Ryzen خود، از نظر قیمت با اینتل هم تراز بوده یا حتی از آن پیشی گرفته است. به عنوان مثال AMD Ryzen 9 3950X یکی از گران‌ترین‌ها است که با قیمت تقریبی ۷۵۰ دلار به فروش می‌رسد. البته با این قیمت بالا از تکنولوژی‌های هیجان انگیزی هم پشتیبانی می‌کند!

Ryzen 9 3950X دارای ۱۶ هسته و ۳۲ رشته است که پرچمدار قبلی یعنی Ryzen 9 3900X را پشت سر می‌گذارد. البته از نسخه قبلی سرعت پردازش و حافظه کش بیشتری هم دارد. همچنین این قابلیت را دارد که حداکثر چهار پروفایل مختلف را برای عملکردهای مختلف و تنظیمات اورکلاکینگ ذخیره کند. بنابراین مهم نیست که شما یک گیمر معمولی یا حرفه‌ای هستید یا یک هنرمند و انیماتور، همیشه بهترین کارایی ممکن را از پردازنده مرکزی کامپیوترتان دریافت می‌کنید.

در میان  ارزان‌ترها، AMD پردازنده‌های AMD Ryzen 3 3300X و AMD Ryzen 3 3100 را دارد. قیمت این مدل‌ها به ترتیب ۱۲۰ و ۹۹ دلار است در حالی که قدرت چشمگیری را ارائه می‌دهند. این موضوع ثابت می‌کند که AMD در عرضه پردازنده‌های چند رشته‌ای مقرون به صرفه و کارآمد بی‌رقیب است.

وقتی صحبت از اینتل می‌شود ، پردازنده‌های Coffee Lake Refresh احتمالاً همان چیزی است که اکثر مردم با آن آشنا هستند. آخرین نسل پردازنده های Coffee Lake Refresh اینتل شامل i9-9900K است که با قیمت تقریبی ۵۵۰ دلار  به فروش می‌رسد. این مدل ۸ هسته با گرافیک داخلی و یکپارچه دارد. هرچند که، پردازنده‌های دسکتاپ جدید Comet Lake-S با پیشتازی Core i9-10900K رونمایی شده‌اند.

این تراشه با قیمت ۴۸۸ دلار  دارای ۱۰ هسته، ۲۰ رشته و قابلیت افزایش فرکانس تا  ۵.۳GHz است. تراشه قابل توجه دیگر در این سری جدید، Core i7-10700K است.  این مدل ۸ هسته و ۱۶ رشته با توربو ۵.۱GHz را فقط با قیمت ۳۷۴ دلار ارائه می‌دهد.

از طرف دیگر، پردازنده‌های موبایل Comet Lake  هم ارایه شده‌اند  و Core i7-10710U پیشرو آنها است. قیمت این تراشه‌ها از ۲۸۱ دلار شروع می‌شود و تا ۴۴۳ دلار می‌رسد. برای لپ‌تاپ‌های  گیمینگ هم، پردازنده‌های Comet Lake-Hدر حال تولید است. در این سری Core i9-10980HK با قیمت ۸۵۳ دلار موجود است.

اگر به دنبال یک پردازنده مرکزی بسیار سطح بالا هستید و جیب های پر از پول دارید، می‌توانید نسل سوم  پردازنده AMD Threadripper را تهیه کنید که  بهترین انتخاب برای هنرمندان حرفه‌ای، سازندگان مدل‌های ۳D، انیماتورها، فیلمسازان و دانشمندان  است. Threadripper 3990X با قیمت هنگفت ۳۹۰۰ دلار  به فروش می‌رسد. این امر باعث می‌شود که از دسترس خریداران رایانه‌های شخصی معمولی و گیمرهای آماتور دور باشد. این پردازنده مرکزی با ۶۴ هسته و ۱۲۸ رشته نهایت قدرت را در ارائه مدلهای سه بعدی و تجزیه و تحلیل مدلهای پیچیده ریاضی دارد.

AMD یا Intel؟ کارایی

اگر مبلغ مشخصی برای خرید CPU در نظر گرفته باشید انتخاب‌های زیادی در پیش رو دارید. به طور کلی، پردازنده های AMD و Intel در مورد عملکرد کلی یکسان هستند. همه چیز به این برمی‌گردد که آیا نیاز به انجام  عملکرد چند وظیفه ای خوب دارید؟ یا می‌خواهید در بالاترین تنظیمات ممکن بازی کنید؟

اگر به دنبال خرید پردازنده های AMD هستید، در نظر داشته باشید که تعداد کمی از آنها گرافیک یکپارچه دارند. معمولا پردازنده‌های پر سرعت این برند، گرافیک مجتمع ندارند. در حالی که مدل AMD Athlon 240GE  با قیمت بسیار پایین حدود ۸۰ دلار، به گرافیک یکپارچه Radeon Vega 3 مجهز شده است. این ویژگی آن را برای بازی‌های سطح پایین و متوسط و  پخش ویدئو با گرافیک و کیفیت بالا مناسب می‌کند.

اگر کیفیت بالاتر می‌خواهید باید CPU‌های AMD را با کارت گرافیک جداگانه همراه کنید. برای کارهای روزمره  AMD AMD Ryzen  مناسب است، زیرا بیشترین خطوط PCIe را ارائه می‌دهد. بنابراین می‌توانید از SSDهای بیشتری برای راه‌اندازی سریع کامپیوتر و فراخوانی سریع فایل‌ها استفاده کنید. فقط به خاطر داشته باشید که پردازنده های AMD گرم‌تر از پردازنده‌های اینتل کار می‌کنند ، بنابراین شما باید یک فن مکمل یا سیستم خنک کننده مایع را برای پردازنده جدید خود تهیه کنید.

از طرف دیگر، تمام  پردازنده‌های اینتل گرافیک یکپارچه Intel HD یا Iris  دارند. بنابراین هر کدام از مدل‌های این برند را انتخاب کنید می‌توانید طیف بیشتری از بازی‌ها را اجرا کنید یا ویدیوهای با کیفیت‌تری پخش کنید. با این حال، مانند رقیب‌های AMD آنها، اگر می‌خواهید بازی‌های گرافیکی بیشتری داشته باشید، باید GPU  هم بخرید.

اینتل با جدیدترین پردازنده‌های Coffee و Ice Lake، هر کدام از پردازنده‌های AMD Ryzen و Threadripper را در زمینه  عملکرد هسته به هسته شکست می‌دهد.  اگرچه این فاصله کم است.  پردازنده‌های جدید ۱۰ نانومتری ۲۰۲۰ Tiger Lake حتی توانایی‌های بیشتری دارند.

AMD یا Intel؟ مشخصات

ما مدل‌های Ryzen 9 3950X و Intel i9-9900K را بررسی کرده‌ایم تا بینش بیشتری در مورد عملکرد و قیمت هر پردازنده داشته باشید. هر دو پردازنده قدرت زیادی دارند اما هرکدام موافقان و مخالفان خاص خود را دارند.

همانطور که قبلاً اشاره شد، Ryzen 9 3950X دارای ۱۶ هسته و ۳۲ رشته است. همچنین از حافظه دو کاناله و کش ۶۴ مگابایتی پشتیبانی می‌کند. با داشتن این پردازنده با سرعت پایه ۳.۵ گیگاهرتز و کلاک ۴.۷ گیگاهرتز، می‌توانید با سرعت سرسام آوری به انجام بازی یا هر کار دیگری بپردازید.

Intel i9-9900K  نیمی از هسته و رشته‌های Ryzen 9 3950X را دارد اما با عملکرد تک هسته‌ای کمی قوی‌تر، بخشی از ضعفش را جبران می‌کند. i9-9900K دارای سرعت پایه ۳.۶ گیگاهرتز و کلاک توبو تا سرعت ۵ گیگاهرتز است. همچنین در مقایسه با ۱۰۵ وات Ryzen 9،  فقط ۹۵ وات نیرو مصرف می کند.  هرچند که تقریباً نیمی از کارایی آن را دارد. البته با استفاده از گرافیک یکپارچه اینتل، پشتیبانی کامل ویدئویی و گرافیکی با کیفیت HD و ۴K  را بدون نیاز به کارت گرافیک جداگانه در اختیار خواهید داشت.

AMD یا Intel؟ پشتیبانی فنی و خدمات مشتریان

در این زمینه هر دو کمپانی وبسایت‌هایی برای ارایه خدمات فنی به مشتریان دارند که البته شامل مشتریان ایرانی نمی‌شود. خدمات پس از فروش و گارانتی شرکت‌های وارد کننده و فروشنده هم در بهترین حالت به یک شوخی شبیه بوده و در واقع توهین به مشتری است. بنابراین در این زمینه توضیح بیشتری لازم نیست. گارانتی و پشتیبانی فنی AMD و Intel در کشور ما وجود ندارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *