Game Mode در مانیتورها چیست با روشن کردن آن چه اتفاقی می‌افتد؟

به نقل از ویجیاتو

اگر تا حالا منو و تنظیمات مانیتور یا تلویزیونتان را زیر و رو کرده باشید، با «حالت بازی» یا همان «Game Mode» آشنایی دارید. اما این برای خیلی‌ها سوال است که واقعا Game Mode در مانیتورها چیست و از پس چه کارهایی برمی‌آید. در ادامه به این سوال پاسخ می‌دهیم.

آیا Game Mode مانیتورها از میزان اینپوت لگ می‌کاهد؟
قبل از اینکه به سراغ اصل مطلب برویم بهتر است کمی در مورد مسائل اولیه و پایه‌ای صحبت کنیم. اول اینکه باید بدانید که مانیتور و تلویزیون‌های امروزی دیگر فقط یک صفحه نمایش ساده که با کلی کابل به دیوایس‌های مختلف وصل شده‌اند نیستند.

اصلا مگر می‌شود یک صفحه نمایش ساده به اینترنت وصل شود و از پس کارهای پیچیده برآید؟ مسلما نه. در حال حاضر داخل آن قاب پلاستیکی تلویزیون‌ها تعداد زیادی قطعه الکترونیکی عجیب و غریب و گران قیمت اعم از پردازنده، حافظه و سنسورهای مختلف پیدا می‌شود که قبلا فقط آن‌ها را روی کامپیوترها می‌دیدیم.

پس با این اوصاف تلویزیون یا مانیتورهای امروزی فقط یک سری صفحه نمایش ساده نیستند. بلکه می‌توان تقریبا از آن‌ها به عنوان یک کامپیوتر نه چندان قدرتمند یاد کرد که از پس کارهای ساده‌ای چون وبگردی و پخش ویدیو از یوتوب نیز برمی‌آیند.

البته قضیه فقط به همین جا ختم نمی‌شود. در حال حاضر پروسه ترجمه زبان ورودی دیجیتال کامپیوتر، دی‌وی‌دی پلیر یا حتی کنسول‌های بازی پشت پرده پیچیده و عجیبی دارد که مسلما یک صفحه نمایش ساده از پس آن‌ها بر نمی‌آید.

پس همین الان که پشت کامپیوتر نشسته‌اید و دارید این مطلب را می‌خوانید مانیتورتان میزان زیادی پردازش خاص روی ورودی‌‌های دیجیتال انجام داده تا این تصویر با کیفیت و قابل فهم روی صفحه شکل بگیرد.


تصویری که شاهد آن هستید در اصل مادربرد یکی از همین مانیتورهای امروزی را نشان می‌دهد.

پس یعنی نمایشگرهای مدرن امروزی برخلاف تلویزیون‌ و مانیتورهای کاتدی که در دوران دور سرمان با آن‌ها گرم می‌شد دیگر تصاویر را فورا و بدون هیچ پردازشی از یک منبع نمی‌گیرند و روی صفحه بیاورند.

بلکه الان اندک زمانی طول می‌کشد تا یک نمایشگر سیگنال‌ها را از کابل تصویر بگیرد، تماما آن را رندر کند و روی تصویر ببرد. در اصل به این زمان کوتاه که صرف پردازش تصویر، اعمال تنظیمات نور، رنگ، کنتراست و خیلی چیزهای دیگر می‌شود اینپوت لگ یا لگ ورودی می‌گویند.

شاید فکر کنید که لگ ورودی عموما پروسه زمان بریست اما نه اینطور نیست. اتفاقا آنقدر کوتاه است (تقریبا بین ۵ تا ۱۰ میلی ثانیه یا به عبارتی ۰.۰۱ ثانیه) که حتی چشم انسان قادر به تشخیص آن هم نیست. پس در اغلب مواقع این مدت زمان واقعا اندک مشکل بزرگی نیست که بخواهید بابتش نگران باشید.

به عبارتی تا زمانی که صدا و تصویر تلویزیونتان حین نمایش یک فیلم با هم همخوانی داشته باشد، اصلا محال است متوجه اینپوت لگ بشوید. اما این قضیه زمانی که در حال بازی کردن باشید کاملا فرق می‌کند. چراکه حین بازی کردن شوترهای سریع یا فایتینگ‌های خشن حرفه‌ای، ۰.۰۱ ثانیه عین این می‌ماند که یک مشت یا تیر به هدف بخورد یا نه.


همانطور که می‌بینید در تنظیمات این مانیتور گفته شده با روشن کردن Game Mode از لگ ورودی کاسته می‌شود.

اینجاست که Game Mode به دادمان می‌رسد. با فعال شدن Game Mode روی برخی مانیتور یا تلویزیون‌ها، مقدار زیادی از پردازش‌هایی که در حالت عادی روی تصاویر صورت می‌گیرند کنار گذاشته می‌شوند تا تصویر زودتر به روی صفحه برود.

عموما با این کار چند میلی ثانیه از کل پروسه پردازش تصویر کاسته می‌شود و مثلا تصویر به جای ۱۰ میلی ثانیه با ۶ میلی ثانیه تاخیر به نمایش در می‌آید. جالب‌تر اینکه بدانید مانیتورهای گیمینگ که رفرش ریت بالاتری نسبت به هم نوعان معمولی خود دارند، می‌توانند پس از روشن شدن Game Mode، اینپوت لگ را به ۱ میلی ثانیه کاهش دهند.

پس با این اوصاف با روشن کردن Game Mode در مانیتورها می‌توان عملکرد و ری‌اکشن‌های بهتری حین اجرای بازی‌های آنلاین سریع داشت. علاوه بر این، اگر تلویزیونی (خصوصا تلویزیون‌های ۴K) دارید که با مشکل اثر سوپ اپرا (Soap opera effect) رو به روست، با روشن کردن Game Mode می‌توانید تا اندازه‌ای وضعیت این مسئله را بهبود ببخشید.

… یا اینکه Game Mode در مانیتورها فقط یک نوع تنظیم رنگ ساده‌ است؟
با وجود تمام چیزهایی که در بالا به آن‌ها اشاره کردم متاسفانه باید بگویم که معنی و مفهوم Game Mode برای برخی سازندگان مانیتور و تلویزیون هنوز درست جا نیفتاده. در اصل اگر حین ساختن تلویزیون و مانیتور شما به جوانب گیمینگ قضیه نگاه نشده باشد، با فعال کردن Game Modeاتفاق خاصی رخ نمی‌دهد.

این یعنی چه Game Mode مانیتورتان را روشن بکنید و چه آن را برای همیشه خاموش نگه دارید، تفاوتی در اینپوت لگ تصویر صورت نمی‌گیرد. در این صورت Game Mode فقط یک پروفایل رنگ خواهد بود و با روشن کردنش تنها می‌توانید شاهد یک تغییر رنگ جزئی در تصویر باشید که شاید اصلا جذاب هم نباشد.


پنل تنظیمات مانیتور سامسونگ اصلا نگفته که Game Mode روی اینپوت لگ تاثیر می‌گذارد یا نه.

پس اگر در تنظیمات Game Mode مانیتور به تاثیر گذاری این ویژگی روی اینپوت لگ اشاره نشده بود، حتما یک جستجویی در گوگل بکنید و ببینید که مانیتور یا تلویزیون‌تان اصلا از این قضیه پشتیبانی می‌کند یا نه.

البته اگر در فضای وب هم چیزی پیدا نکردید، Game Mode مانیتور خود را فعال کنید و روشنایی و اشباع رنگی تصویر را مورد بررسی قرار دهید. اگر با روشن کردن Game Mode از میزان روشنایی و اشباع رنگ تصویر کاسته شد، می‌توان نتیجه گرفت که کمی از پردازش‌های پشت پرده مانیتور کم شده و به تبع، از آن پس اینپوت لگ کمتری را تجربه خواهید کرد.

اما اگر برعکس این قضیه را شاهد بودید، قید Game Mode را بزنید. چراکه اصلا این حالت روی اینپوت لگ تاثیری نخواهد داشت و فقط با فعال کردن آن ظاهر تصویر دست خوش تغییر خواهد شد. البته اگر از رنگ بندی تصویر بعد از روشن کردن Game Mode خوشتان آمد، شاید بد هم نباشد که آن را فعال بگذارید.

آیا باید Game Mode مانیتورها را فعال کنیم؟
پاسخ به این سوال بسته به نوع هر مانیتور فرق می‌کند. مثلا اگر از اینپوت لگ مانیتور یا تلویزیون شما با فعال کردن Game Mode کاسته شود چرا نباید از آن استفاده کنید؟ به هر حال به لطف این موضوع می‌توانید عملکرد بهتری در بازی‌های آنلاین داشته باشید؛ این یعنی کلی کیل و امتیاز بیشتر.

خصوصا اگر یک گیمر حرفه‌ای هستید و سرعت عمل بالایی دارید، Game Mode برایتان معجزه می‌کند و می‌تواند در لحظات حساس واقعا به دادتان برسد. در کل حین اجرای بازی‌های آنلاین نسبت چیزهایی که با روشن کردن Game Mode به دست می‌آورید خیلی بیشتر از چیزهاییست که از دست می‌دهید.

به هر حال با روشن شدن Game Mode مانیتورها، کمی از زیبایی تصویر کاسته می‌شود و این یک امر اجتناب ناپذیر است. اما در طرف مقابل اگر Game Mode مانیتورتان چیزی بیشتر از یک پروفایل رنگ ساده نیست، دیگر به خودتان بستگی دارد که می‌خواهید آن را روشن بگذارید یا نه.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *