۵G در دهه آینده تریلیون‌ها دلار سود به‌ارمغان می‌آورد

به نقل از زوم ایت

۵G مزایای زیادی برای صاحبان فناوری خواهد داشت و در دهه‌ی آینده، تریلیون‌ها دلار سود را به‌همراه خواهد داشت؛ اما چرا شرکت‌ها سریع‌تر به‌سمت آن حرکت نمی‌کنند؟

در ۱۰ سال آینده به‌لطف فناوری ۵G، هشت‌تریلیون دلار به تولید ناخالص جهانی اضافه خواهد شد. براساس پژوهش‌های شرکتی فنلاندی، ۵G زیربنایی برای عصر اینترنت اشیاء (IoT) و شهرهای هوشمند و خودروهای خودران است و تأثیر مستقیمی بر عملکرد کسب‌و‌کارها می‌گذارد.

دنیاگیری کووید ۱۹ بسیاری از شرکت‌های بزرگ‌و‌کوچک را فلج کرد؛ به‌همین‌دلیل بر‌اساس پیش‌بینی بسیاری از تحلیلگران، کسب‌وکارها فعلا بر بقای کوتاه‌مدت خود متمرکز هستند و سرمایه‌گذاری‌های غیرمرتبط با احیای شرکت‌ها فعلا به‌تعویق می‌افتند؛ بنابراین، به‌سختی می‌توان برای ۵G هیجان‌انگیز شد، وقتی نمی‌توان حتی از خانه بیرون رفت. طبق پژوهش‌های نوکیا، بحران کرونا باعث شده شرکت‌ها بیشتر بر برنامه‌های تحول دیجیتالی متمرکز شوند.

طبق تخمین‌ها، با وجود مشکلات دنیاگیری کرونا در پنج سال آینده سرمایه‌گذاری ۷۱ درصد از شرکت‌ها در صنعت ۵G را شاهد خواهیم بود. به‌ویژه شرکت‌هایی که قبلا از ابزار دیجیتالی استفاده نکردند، حالا باتوجه‌به دنیاگیری کرونا و برای تداوم کسب‌و‌کار خود به فناوری‌های دیجیتال روی آورده‌اند. بخش‌هایی مثل تولید و تأسیسات و بهداشت و درمان که از مسیر دیجیتال‌سازی عقب ماندند، در آینده برای افزایش انعطاف بیشتر بر فناوری‌های جدید سرمایه‌گذاری خواهند کرد.

قابلیت اتصال سریع نقش عمده‌ای در فرایند دیجیتال‌سازی ایفا می‌کند. به‌گزارش نوکیا، شرکت‌هایی که قبلا روی فناوری‌های ۵G سرمایه‌گذاری کردند، در دنیاگیری ویروس کرونا افزایش بهره‌وری را شاهد بودند. بیش از یک‌سوم (۳۷درصد) از این کسب‌وکارها در سال گذشته به‌سرعت رشد کردند. در‌مقابل شرکت‌هایی که روی ۵G سرمایه‌گذاری نکرده بودند، تنها ۵ درصد رشد کردند. گابریلا استیف، مدیر بخش استراتژی نوکیا، دراین‌باره می‌گوید:

تطبیق ۵G یکی از لازمه‌های موفقیت کسب‌و‌کار است. سازمان‌هایی که ۵G را یکپارچه‌سازی کردند، از مزایایی مثل خدمات شبکه‌ی امن و سریع و بهینه برخوردار خواهند شد. علاوه‌بر‌این، مشکلات بزرگی مثل تغییرات اقلیمی تا دنیاگیری کرونا را می‌توان با استفاده از داده‌ها و فناوری‌های مرتبط با ۵G بهتر کنترل کرد.

با اینکه به‌نظر می‌رسد کسب‌وکارها از ظرفیت‌های ۵G آگاه هستند، بسیاری از تصمیم‌گیرندگان از شکاف عملکردی شکایت می‌کنند؛ به‌طوری‌که تنها ۱۵ درصد از رهبران بررسی‌شده برای توسعه‌ی ۵G سرمایه‌گذاری کردند. چنین اختلاف‌نظرهایی در سطح ملی هم دیده می‌شوند. برای مثال، در ایالات متحده و عربستان سعودی، بیش از ۱۲ درصد از شرکت‌ها در حال اجرا و توسعه‌ی ۵G هستند. این آمار در بریتانیا به ۴ درصد می‌رسد؛ در این کشور اغلب سازمان‌ها در حال توسعه‌ی آزمایشی این فناوری هستند.

از محدودیت‌های دیگر اجرای ۵G می‌توان به دسترسی محدود به زیرساخت مناسب، هزینه و پیچیدگی، آموزش درباره‌ی فناوری و نگرانی‌های مرتبط با امنیت شبکه اشاره کرد. درحال‌حاضر، سه حوزه‌ فضای پیشرفت دارند: ۱. قانون‌گذاری بهتر دولتی برای کاهش هزینه‌ی سرمایه‌گذاری بر شبکه‌های ۵G؛ ۲. پرکردن شکاف اطلاعات شرکت‌های ناآگاه از مزایای این فناوری؛ ۳. تشویق شرکت‌ها به پذیرش ریسک برای اجرای ۵G در کل زنجیره‌ی تأمین.

منبع: ZDNET

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *