۵ دلیل برای آنکه زولا را بازی نکنید!

بازی زولا را بایستی یکی از معروف‌ترین گیم‌های آنلاین دانست که توانسته در طی نزدیک به دو سال حضورش در بازار ایران، کاربران زیادی را به واسطه تبلیغات گسترده و سرورهایی که در داخل کشور دارد، به سمت خودش جلب کند.

چندی پیش از مزایای زولا گفتیم و حال قصد داریم تا در این مقاله به نقد این بازی آنلاین نشسته و معایب آن را نیز برای شما عنوان کنیم تا بدانید که این بازی اصالتا ترکیه‌ای، چه ایراداتی را دل خودش نهفته دارد!

۱- پول بده تا برنده باشی!

بزرگ‌ترین ایراد این بازی را بایستی به Pay to win بودن آن دانست که به شکل بسیار پر رنگی یک لکه سیاه برایش تلقی می‌شود. البته بایستی برای سازندگان این حق را قائل بود که به دنبال درآمدزایی باشند اما نگاهی به بازی‌های بزرگ این سبک مانند کانتر و حتی فورتنایت، نشان می‌دهد که پرداخت پول موجب ایجاد چنین اختلاف عجیبی بین بازیکنان نمی‌شود.

فرض کنید شما یک بازیکن حرفه‌ای هستید اما با همان اسلحه‌های استاندارد و مشخصات اولیه وارد یک نبرد می‌شوید. در مقابل‌تان یک پلیر تازه کار (و به اصطلاح نوب) قرار گرفته اما با پرداخت پول‌های کلان، دارای اسلحه‌ای کاملا ارتقا یافته به همراه ۵۰درصد سرعت بیشتر، کلت قدرتمند گلاک ۱۸ مکس آپگرید و چاقو +۶ به همراه جلیقه ضد گلوله است، جلوی‌تان ظاهر شود! هرچقدر هم فاصله شما با یکدیگر از نظر توانایی فنی زیاد باشد اما پول بازیکن تازه‌کار بر توانمندی شما چربیده و کشته می‌شوید.

به‌طور حتم وقتی چنین روندی بارها و بارها در طول بازی تکرار شود، اعصاب بازیکن خرد شده و شاید عطای بازی را به لقایش ببخشد مگر آنکه دست به جیب شده و بخواهد او هم برای عقب نماندن از قافله کشتار، مبلغ زیادی را خرج کند. در واقع این حد از اختلاف باعت خارج شدن بازی از حد بالانس شده و همه چیز را تحت شعاع مسایل مالی قرار می‌دهد.

۲- گران و موقت!

نکته بعدی که در طی بازی ممکن است حسابی در ذوق‌تان بزند، هزینه بسیار زیاد خرید اسلحه‌ها و آپدیت آن‌هاست. در واقع بسیاری انتظار دارند با توجه به عرضه لوکال زولا در ایران، قیمت‌ها نیز متناسب با سطح درآمدی مردم کشورمان باشد که در واقع این گونه نیست و با رقم‌های تا صد هزار تومان هم نمی‌توان چندان به کسب اسلحه‌های آن چنانی و ارتقای‌شان فکر کرد! در واقع برای داشتن یک ست کامل مبارزه با ارتقای کامل، شاید نیاز به هزینه میلیونی پیدا کنید که رقم بسیار زیادی محسوب می‌شود.

نکته بسیار بد دیگر در این بین، موقت بودن خرید اسلحه‌هاست! یعنی اگر شما حتی قلک خودتان را برای داشتن یک اسلحه خوب بشکنید و الحاقات مناسبش را هم دریافت کنید، باز پس از چند روز همه چیز به حالت نخست بازگشته و مانند غذایی که خوردید و چند ساعتی سیر شدید، باز هم برای رفع گرسنگی‌تان نیاز به صرف هزینه دارید،‌ امری که در چنین مدل بازی‌هایی اصلا رایج نبوده و حتی در سایر نسخه‌های زولا در کشورهای دیگر هم به این شکل نیست! هرچقدر هم که بخواهید پول خرج کنید، یک اسلحه را برای یک روز، یک هفته و یا نهایت یک ماه خواهید داشت و سپس باید به زرادخانه بازپس دهید. در زولا شما مانند یک مستاجر بایستی دائما پول بدهید و خبری هم از صاحب‌خانه شدن‌تان نخواهد بود.

ZULA-1

۳- اینترفیس پیچیده و گیج کننده

وقتی که برای نخستین بار وارد بازی می‌شوید، به‌طور حتم تا دقایقی گیج خواهید بود که چه بایستی کرد! جالب است که همه چیز فارسی شده اما نحوه چیدمان منوها به‌قدری بد و ضعیف بوده که مدت‌ها طول می‌کشد تا به همه چیز مسلط شوید. این شرایط برای بخش‌هایی چون آپگرید کردن اسلحه‌ها بدتر هم است. با آنکه مدت خیلی زیادی از ورود بازی گذشته، همچنان در برخی آیتم‌ها شاهد فونت‌های به هم ریخته فارسی هم هستیم که جای تاسف دارد.

در طرف دیگر، جزئیات بسیار زیاد که هدف اصلی‌شان درآمد زایی برای سازنده بوده، باعث می‌شود تا این سردرگمی بیشتر هم شوید. وقتی شما وارد فروشگاه شوید، به قدری آیتم وجود دارد که نمی‌دانید از کجا بایستی شروع کنید و توضیحات کافی برای آن‌ها نیز داده نشده است. وارد بخش منابع که بشوید، ۹ چمدان فلزی می‌بینید که هر کدام شامل فلزاتی برای ارتقای اسلحه‌ها است. جعبه‌ها که در واقع گاوصندوق هستند، هرکدام با قیمت‌هایی بالا، آیتم‌های بسیار متفاوتی دارند که احتمالا اصلا متوجه محتوای‌شان نخواهید شد! بخش بعدی بدتر هم می‌شود، دسته کارت‌های بسیار زیاد که هر کدام شامل کارت‌های افسانه‌ای، طلایی، نقره‌ای و برنزی است، بدون آنکه دقیقا بدانید هر کدام چیست و چه کمکی به شما می‌کند! در واقع فلسفه استفاده هم‌زمان از این همه آیتم به جز خالی کردن جیب بازیکن و سردرگمی وی، حاصل چندان خاصی ندارد.

در بخش ارتقای سلاح‌ها هم وضعیت چندان بهتر نیست. بر فرض شما بخواهید یک اسلحه جدید را که تنها ۷ روز در اختیارتان است، آپگرید کنید. انواع و اقسام وسایل وجود دارد که شامل پوسته، متعلقات بالا، جلو، پایین به همراه لوازم جانبی و شکلک می‌شود که برای هر کدام بایستی کلی دست به جیب شده و البته به منظور بالا بردن اسلحه خود، تیاتینیوم، کروم و آهن کافی جمع کنید! تازه با تمام این موارد، ممکن است آپدیت اسلحه شما با شکست مواجه شده و این مواد را هم از دست بدهید!

ZULA-5

۴- هماهنگی ضعیف تیم‌ها

به‌خاطر ساختار بازی، شما در هر تیمی که باشید چندان با سایر بازیکنان احساس قرابت و هماهنگی نمی‌کنید مگر آنکه با دوستان خودتان اقدام به ایجاد یک تیم اختصاصی کرده باشید که درصد کمی از بازیکنان چنین شرایطی دارند.

یکی از ضعف‌های اصلی بازی،‌ عدم وجود چت صوتی است و صرفا یک سری مکالمه پیش فرض بسیار آماتورگونه با گویشی خواب‌آور و بدون هیجان طراحی شده که مانند عروسکی سخنگو می‌توان از آن‌ها بدون هیچ هدف خاصی بهره گرفت. از آنجایی که اکثر مودها در زولا بر روی همکاری تیمی قرار دارد، چنین خلا مهمی کاملا حس شده و وفاداری افراد به تیم را هم کاهش می‌دهد.

۵- تنها کامپیوتر

با آنکه مدت نسبتا زیادی از حضور زولا در بازار می‌گذرد، تنها نسخه کامپیوتر و ویندوزی آن عرضه شده و اگر شما بخواهید آن را بر روی یک لپ تاپ مک بوک، تبلت یا گوشی موبایل پیشرفته هم بازی کنید، چنین امکانی فراهم نیست.

زولا به واسطه گرافیک نسبتا پایین، نیاز به سخت‌افزار قدرتمندی ندارد که در وهله اول شاید یک مزیت محسوب شود اما در روزگاری که قدرت اسمارت‌فون‌ها در حال پیشی گرفتن از کامپیوترهای چند نسل پیش است و مقدار رم بیشتر و حافظه بالاتری دارند، وجود زولا بر روی سایر دیوایس‌ها به فراگیر شدن آن کمک شایانی می‌کند. مگر چند درصد کاربران پای یک لپ‌تاپ یا سیستم ویندوزی می‌نشینند و ساعت‌ها وقت خود را برای یک بازی با محتوای نه چندان پیشرفته خرج می‌کنند؟

سخن پایانی

در روزگاری که بازی‌هایی چون فورتنایت و حتی کانتر و کال آف دیوتی توانسته‌اند با حضور در پلتفرم‌های گوناگون و گیم پلی مثال زدنی به موفقیت‌های جهانی دست پیدا کنند، زولا به مانند یک خودروی قدیمی در خیابان‌های پر دست انداز است که در مقابل لامبورگینی و پورشه‌های موجود در بازار، شانس چندانی برای موفقیت ندارد و صرفا افرادی که یا گواهینامه ندارند و یا اطلاعات لازم برای راندن خودروهای پیشرفته، مجبور هستند پشت رل این اتومبیل قدیمی و کم امکانات نشسته و البته چند برابر یک اتومبیل جدید و پیشرفته هم خرج آن کنند! به‌نظر شما چنین کاری منطقی است؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *