آیا روتر قدیمی‌ شما هنوز هم به‌روزرسانی‌های امنیتی را دریافت می‌کند

محققان امنیتی Fortinet اخیرا حفره‌های امنیتی را در برخی از مدل‌های روتر دی لینک کشف کردهاند. خیلی از این روترها هنوز هم در بازار به فروش می‌رسند، اما شرکت دی لینک دیگر آنها را توليد نمی‌کند و به‌روزرسانیهای اصلاحی را هم برای آنها ارائه نخواهد کرد. با این اوصاف چگونه بفهمیم که آیا روتر ما هنوز هم از طرف تولیدکننده پشتیبانی می‌شود یا نه؟

به چرا به‌روزرسانی میان افزار روتر اهمیت دارد؟

به‌روزرسانی روتر موضوع بسیار مهمی‌ است. روتر بی‌سیم شما معمولا اولین دستگاهی است که به اینترنت متصل می‌شود. این دستگاه به عنوان یک فایروال عمل کرده و از سایر دستگاه‌های شما در برابر ترافیک ورودی (به لطف فناوری ترجمه آدرس شبکه یا به اختصار NAT) محافظت می‌کند.‌

حفره‌های امنیتی در روترها می‌توانند باعث آلوده شدن آنها به بدافزار و هموار کردن راه مجرمان سایبری برای نفوذ به شبکه و سیستم شما شود. غیرفعال كردن دسترسی از راه دور به روتر شما یک نکته امنیتی حیاتی است، چرا که از دسترسی به گزينه‌های مدیریت روتر شما از طریق اینترنت جلوگیری می‌کند. اما نصب آخرین به‌روزرسانی‌های امنیتی روی روتر از آن هم ضروری‌تر است.

متاسفانه خیلی از روترها به‌روزرسانی‌های موجود را به طور خودکار نصب نمی‌کنند و باید آنها را به طور دستی نصب کرد. شما می‌توانید این کار را از طریق رابط وب روتر و یا روی موبایل و از طریق اپلیکیشن همراه روتر انجام دهید.

چرا تولیدکنندگان در مورد به‌روزرسانی روترها سهل انگاری می‌کنند؟

1_185

روتر بیسیم DIR-655 که دیگر به‌روزرسانی امنیتی دریافت نخواهد کرد.

وقتی یک حفره امنیتی شناسایی می‌شود (چه از طریق محققان امنیتی و یا توسط مجرمانی که می‌خواهند روتر شما را به بخشی از یک  botnet تبدیل کنند)، سازنده روتر شما باید یک به‌روزرسانی امنیتی برای برطرف کردن آن ارائه کند. اما همیشه این کار انجام نمی‌شود.

تولیدکنندگان موظف نمی‌شوند تا برای همیشه و یا تعداد دفعات مشخصی برای روترهای تولیدی خود به‌روزرسانی آماده کنند. خیلی از تولیدکنندگان روتر مدل‌های بسیار زیادی از روترها را توليد می‌کنند و زمانی که یک حفره امنیتی شناسایی شد تلاش زیادی لازم است تا برای همه این مدل‌های مختلف وصله امنیتی ساخته شود.

از آن بدتر، خیلی از تولیدکنندگان روتر بر سر پایین آوردن قیمت با یکدیگر رقابت می‌کنند و برای این که محصول آنها با کمترین قیمت به دست مصرف کننده برسد مجبورند از برخی چیزها کم کنند. عدم پشتیبانی بلند مدت ساده‌ترين راه برای صرفه جویی است. و کدام مشتری را سراغ دارید که خدمات پس از فروش را به قیمت تمام شده ترجيح دهد؟

چگونه بفهمیم که آیا روتر ما همچنان مورد پشتیبانی است یا خیر؟

آیا هنوز هم از روتر شما پشتیبانی می‌شود؟ تنها راه برای اطمینان از این موضوع بررسی وبسایت تولیدکننده روتر شما است. ابتدا نگاهی به دستگاه خود بیاندازید و سازنده و شماره مدل آن را یادداشت کنید تا بتوانید ببینید که آیا در فهرست اتمام دوره حیات (end-of-life) قرار دارد یا خیر.

اگر دیگر از روتر شما پشتیبانی نمی‌شود، وقت آن رسیده است که آن را تعویض کرده و به یک وای‌فای سریع‌تر و اتصالی قابل اطمینان‌تر دسترسی پیدا کنید.

منبع:شبکه-مگ


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *